طرفداران المرزوقی نتایج را رد می کنند… میزان مشارکت بیش از ۵۹%

خوش آمد گویی الباجی قائد السبسی به پیروان خود روز گذشته پس از انداختن رأی در پایتخت تونس (أ.ف.ب)

خوش آمد گویی الباجی قائد السبسی به پیروان خود روز گذشته پس از انداختن رأی در پایتخت تونس (أ.ف.ب)

حزب سکولار «ندای تونس» پیروزی الباجی قائد السبسی، مؤسس و رئیس حزب، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس که روز گذشته برگزار شد را با اختلاف زیاد نسبت به رقیبش، محمد منصف المرزوقی رئیس جمهوری پیشین، اعلام کرد.

محسن مرزوق، مدیر ستاد انتخاباتی «ندای تونس» گفت: «شاخصهای موجود نشان از پیروزی الباجی قائد السبسی دارد». در اولین واکنش نسبت به نتایج انتخابات، درگیریهایی بین نیروهای امنیتی و طرفداران المرزوقی در شهر الحامه (۵۰۰ کیلومتری جنوب پایتخت تونس) صورت گرفت. در همین حال درگیریهایی نیز بین طرفداران هر دو نامزد انتخاباتی روی داد.

عدنان منصر، مدیر ستاد انتخاباتی المرزوقی نیز به نوبه خود گفت: این نتایج بی پایه و اساس است، وی افزود: «ممکن است تفاوت آراء بین دو نامزد به هزاران رأی برسد ولی هرگز اختلاف، دهها هزار و صدها هزار نخواهد بود».

کمیته عالی مستقل انتخابات به نوبه خود اعلام کرد که میزان مشارکت رأی دهندگان در داخل تونس بالای ۵۹٫۰۴ درصد رسید، در حالی که این نسبت در خارج از تونس ۱۴٫۲۷ درصد بود.

روند انتخاباتی شاهد تخلفات امنیتی محدودی بود، و در حالی که شایعاتی مبنی بر توطئه ای تروریستی برای ترور السبسی گزارش شده بود، کمکهای امنیتی، به صورت احتیاطی، به محل اقامت وی فرستاده شد.

السبسی پس از انداختن رأی خود به صندوق، مردم تونس را مورد خطاب قرار داده و گفته بود: «بین گندم و کاه یکی را انتخاب کنید، زیرا تونس امروز یک نقطه عطف تاریخی را پشت سر می گذارد». در حالی که المرزوقی گفته بود: «آینده همه ما در این انتخابات است و باید همه ما نتایج آن را با شفافیت و روحیه ورزشی بپذیریم».