واکنش مرد فلسطینی به ویرانی شرق خان یونس - عکس از رویترز

واکنش مرد فلسطینی به ویرانی شرق خان یونس – عکس از رویترز

رام الله، کفاح زبون – مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین در انتظار پاسخ اسراییل به آتش بس موقت هستند تا دور بعدی گفتگوها را برای رسیدن به توافق مورد نظر دو طرف به منظور آتش بس در غزه آغاز کنند.

یک منبع فلسطینی آگاه به الشرق الاوسط گفت: تشکیلات خودگردان و مصر منتظر پاسخ حکومت اسراییل به طرحی هستند که قاهره آن را دو روز پیش به هیات اسراییلی ابلاغ کرده است. بنا بر این طرح آتش بس ۷۲ ساعته فوری به منظور آغاز گفتگوها برقرار خواهد شد. این گفتگو به منظور پایان دادن به حملات علیه غزه صورت می گیرد.

این منبع فلسطینی افزود: به محض موافقت اسراییل با آتش بس انسانی یک هیات فلسطینی از جنبش های حماس و جهاد تشکیل خواهد شد تا برای آغاز گفتگوهای آتش بس عازم قاهره شوند.

از سوی دیگر مدیر بخش امور نظامی و سیاسی وزارت دفاع اسراییلی عاموس گلعاد گفت: پیش از اجرای گفتگوهای گسترده به منظور مقدمات دراز مدت برای جلوگیری از انفجاری شدن اوضاع در آینده مصر خواهان آتش بس است. گلعاد در گفتگوهای قاهره به همراه یورام کوهین رییس شاباک در گفتگوهای قاهره شرکت کرده بود.

اسراییل درباره طرح پیشنهادی آتش بس موضعی اتخاذ نکرده است ولی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل گفت که وی هیچ گونه آتش بسی که مانع به پایان رساندن ماموریت نابودی تونل ها توسط اسراییل را نخواهد پذیرفت. بنا بر پیش بینی های دیروز ارتش اسراییل به پایان رساندن نابودی تونل ها چند روز دیگری زمان می برد.

عملیات نابودی تونل ها توسط اسراییل وارد چهارمین هفته خود شده است. در این میان محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نوار غزه را منطقه فاجعه انسانی اعلام کرد. وی در نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل گفت: در سایه نابودی ها و رنج و مصیبت های بی شمار نوار غزه را منطقه فاجعه انسانی اعلام می کنم. من شما را به پذیرفتن مسئولیت آشکار خود بنا یر منشور سازمان ملل فرا می خوانم.

شورای امنیت دیروز خواستار «آتش بس فوری بدون پیش شرط در غزه» شد و به «آتش بس انسانی» به منظور امداد رسانی مردم فراخواند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود به دهلی نو اعلام کرد که وی همچنان در حال برقراری تماس های تلفنی با طرف های مختلف در خاورمیانه به منظور توقف درگیری ها می باشد.

در تحولی جداگانه برخی وبسایت های فلسطینی گفتند که رییس دفتر سیاسی حماس موسی ابومرزوق «حزب الله» لبنان را به گشودن جبهه دوم در لبنان به منظور یاری فلسطینی ها در نوار غزه بر علیه نیروهای اسراییلی دعوت کرده است. ابو مرزوق این اظهارات را در گفتگو با خبرگزاری نووستی بیان کرده بود.