واشنگتن حملۀ حوثی‌ها به پایگاه العند را محکوم کرد

نیروهای ائتلاف حامی دولت قانونی یمن روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که شبکۀ ارتباطی حوثی‌ها و پایگاه کارشناسان خارجی برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین را نابود کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این ائتلاف ذکر کرد که حوثی‌ها پایگاه شرکت ارتباطات یمن را تصرف کردند و آن را تبدیل به مرکز ارتباطات عملیات و کنترل هواپیماهای بدون سرنشین کردند.
این ائتلاف اشاره کرد نابودی این مرکز با قانون بین‌المللی حقوق بشر و اصل «استفادۀ دوگانه» مطابقت دارد. این حمله عملیات تروریستی این شبه‌نظامیان را خنثی کرده و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را محقق می‌کند.
گفتنی است حوثی‌ها روز پنجشنبه پایگاه العند را با هواپیمای بدون سرنشین که ترجیحاً ایرانی بود هنگام مانور نظامی ارتش یمن نشانه گرفتند که منجر به زخمی شدن عبدالله النخعی رئیس ستاد مشترک یمن به همراه تعدادی از فرمانده‌ها، کشته شدن ۴ سرباز و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر شد.
ایالات متحدۀ آمریکا و سازمان ملل نیز بعد از این حادثه، روز گذشته در خصوص افزایش خشونت در یمن ابراز نگرانی کرده و خواستار حفظ آرامش شدند.
به گزارش «رویترز» ایالات متحدۀ آمریکا اعلام کرد این حمله را به شدت محکوم می‌کند و روبرتو پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا در بیانیه‌ای اذعان کرد این حمله با آتش بس و مذاکرات سازمان ملل در تضاد است.
وی گفت: «از همۀ اطراف می‌خواهیم که با اجتناب از خشونت و اعمال تحریک برانگیز به تعهدهای خود در سوئد پایبند بمانند».
مارتین گریفیتس فرستادۀ سازمان ملل به یمن نیز در خصوص این حمله که زمانی اتفاق افتاد که به نظر می‌رسید در مذاکرات برای پایان جنگ پیشرفت حاصل شده‌است، ابراز نگرانی کرد.
وی در توئیتی اطراف جنگ در یمن را دعوت به خویشتنداری و جلوگیری از افزایش تنش کرد و خواستار ایجاد محیطی برای حفظ حرکت مثبت ناشی از مشاوره سوئد و از سرگیری روند صلح یمن شد.
امارات متحدۀ عربی نیز از جامعۀ جهانی خواست که به حوثی‌هافشار آورده و مسئولیت کُندی عملیات صلح آمیز را متوجه آنها کند.
انور قرقاش وزیر خارجۀ امارات ضمن اشاره به اینکه این حمله نشان دهندۀ ماهیت حوثی‌ها است در توئیتی نوشت: «مذاکرات صلح برای آنها تاکتیک است نه تعهد».
محمد آل جابر سفیر سعودی در یمن نیز این عملیات را تروریستی عنوان کرد و در توئیتی ذکر کرد این عملیات نشان هندۀ ادامه ایران به نشان دادن چهرۀ این گروهک‌های تروریستی به منطقه و جهان است و نشانه‌ای خطرناک از افزایش قدرت‌های این گروهک‌های تروریستی است که تروریسم آنها از منطقه تا اروپا درجریان است.
مایکل آرون سفیر بریتانیا در یمن نیز این حمله را محکوم کرد و گفت: افزایش تنش در هرکجای یمن با توافقنامه استکهلم تعارض دارد؛ چرا که دو طرف بر آتش بس در الحدیده به عنوان گام اولیه در جهت صلح توافق کردند. همه اطراف باید خویشتنداری کرده و از اقدامات تحریک‌برانگیز اجتناب کنند.