مهدی هاشمی -باشگاه خبرنگاران جوان

مهدی هاشمی -باشگاه خبرنگاران جوان

محمود علیزاده طباطبایی وکیل پرونده مهدی هاشمی در گفتگو با شرق پارسی با اشاره به اینکه روز شنبه دادگاه مهدی هاشمی (پسر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران) برگزار می شود، گفت: «پرونده مهدی پاک هست و هیچ دلیلی برای محکومیت وی وجود ندارد.»

مهدی هاشمی که برای تحصیل به مدت سه سال در بریتانیا اقامت داشت، در مهر سال ۹۱ از طریق دبی به ایران بازگشت که در بدو ورود در فرودگاه تهران، از سوی نماینده دادستان تفهیم اتهام شد. او روز بعد خود را به قوه قضاییه معرفی کرد که به این امر منجر به بازداشت وی شد.

او پس از ۸۴ روز زندان انفرادی با تامین قرار وثیقه آزاد شد. آزادی فرد بازداشتی با تامین قرار وثیقه به این معنا است که متهم تا زمان تشکیل دادگاه در خارج از زندان خواهد بود، اما در زمان تشکیل دادگاه باید پاسخگوی اتهامات باشد و در صورت مجرم شناخته شدن و محکومیت به زندان، دوباره به زندان برگردد.

به گفته وکیل مهدی هاشمی، دادگاه وی دادگاه روز شنبه به صورت غیر علمی برگزار می شود. او علت تاخیر در برگزاری دادگاه هاشمی را اینگونه به شرق پارسی توضیح می دهد: «حدود ۱۴ ماه قبل، ما ایراداتی را به کیفر خواست گرفتیم که رییس دادگاه آن ها را پذیرفت و پرونده را به دادسرا برگرداند تا ایرادات را بر طرف کنند.»

مهدی هاشمی که پیش از این ریاست سازمان بهیه سازی مصرف سوخت ایران را بر عهده داشت، بعد از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۸، از ایران خارج شد. این انتخابات شکاف عظیمی را در میان مقامات ایران و دو گروه محافظه کار و اصلاح طلب ایجاد کرد.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، که یکی از اصلی ترین مهره های نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، با اعلام حمایت خود از اصلاح طلبان و مخالفان دولت احمدی نژاد، مورد غضب گروه های تندرو ایران قرار گرفت، به طوری که فرزندان وی نیز از خشم تندروها در امان نماندند و فائزه هاشمی، دختر وی در مهر سال ۹۱ بازداشت شد و بعد از گذراندن دوران محکومیت شش ماهه از زندان اوین تهران آزاد شد.

حال به نظر می رسد، بسیاری از تندروهای ایران که تاکنون نتوانسته اند به هاشمی رفسنجانی ضربه مستقیمی وارد کنند، تلاش دارند تا اتهاماتی را به پسر وی نسبت دهند. وکیل مهدی هاشمی می گوید که پرونده مهدی هاشمی نوعی انتقام گیری از پدر وی محسوب می شود.

از آنجا که مهدی هاشمی بعد از جنجال های انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به بریتانیا- که تندروها این کشور را عاملی برای اعتراض های خیابانی سال ۸۸ در ایران می دانند- منتقدان هاشمی و تندروها مهدی هاشمی را متهم به «انتقال اطلاعات محرمانه به خارج ‌کشور»، «اخلال در نظام اقتصادی»، «جاسوسی» و «فساد در قراردادهای بزرگ» کرده اند.

این در حالی است که همواره مهدی هاشمی اعلام کرده تنها به دلیل ادامه تحصیل از ایران خارج شده است. طباطبایی وکیل پرونده وی نیز به شرق پارسی در اینباره می گوید: «من حتی قبل از اینکه مهدی به ایران بیاید گفتم که پرونده وی چیزی ندارد و هم اکنون نیز این را می گویم که هیچ دلیلی برای محکومیت مهدی وجود ندارد.»

رسانه های وابسته به جناح تندرو ایران نیز تلاش دارند تا با فشار دادگاه مهدی هاشمی را تحت تاثیر قرار دهند و طباطبایی این جنجال های رسانه ها را نوعی فشار سیاسی بر دادگاه هاشمی می داند.