برای سود بردن از فرصت تحریم‌های امریکا علیه تهران

آنکارا: سعید عبدالرزاق

پس از اعمال تحریم‌‌های جدید ایالات متحده علیه ایران، نگاه‌ها در ترکیه به سمت عراق دوخته شده و انتظار می‌رود صادرات ترکیه به عراق افزایش یابد تا کالاهای ترک جایگزین کالاهایی بشوند که از ایران وارد می‌شدند.
به گزارش الشرق الاوسط، رئیس طرف عراقی در «شورای روابط تجاری ترکیه- عراق» در «شورای روابط اقتصادی خارجی» ترکیه امین طه گفت، بازارهای عراقی به طور عام ترجیح می‌دهند، محصولات اساسی را از ایران وارد کنند آن هم به دلیل قیمت ارزان آنها.
مهم‌ترین کالاهای ایرانی که عراق وارد می‌کند عبارتند از: انواع گوشت، تخم مرغ، حبوبات، وسایل پلاستیکی علاوه بر مصالح ساختمانی. طه افزود: «عراق از امروز این کالاها را از ایران وارد نمی‌کند به همین دلیل از ترکیه وارد خواهیم کرد و این فرصت مهمی در اختیار ترکیه قرار می‌دهد».
ایران هماکنون با دو مرحله تحریم از سوی امریکا روبه رو شده است، یکی از آنها از روز ۶ آگوست گذشته آغاز شد و دوم در ۵ نوامبر کنونی که شامل بخش‌های مصرفی، نفتی، بانکی و مالی و کشتیرانی می‌شود.
طه اشاره کرد که بازرگانان عراقی خلأ به وجود آمده از غیبت کالاهای ایرانی در نتیجه تحریم‌ها را با واردات از ترکیه پرمی‌کنند.
او گفت، آنها واردکنندگان عراقی را به بسیاری از شرکت‌های ترک معرفی کرده‌اند.
او یادآوری کرد که روابط تجاری بین ترکیه و عراق در حال حاضر بسیار پایین‌تر از حد مورد نظراست.
براساس آمار رسمی، حجم مبادلات تجاری بین عراق و ترکیه در سال ۲۰۱۷ به ۱۰٫۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۶ نشان دهنده ۱۵ درصد رشد است.
صادرات ترکیه به عراق، ۵٫۸ درصد از کل صادرات ترکیه را شامل می‌شود.
صادرات ترکیه به عراق در سال گذشته به ۹ میلیارد دلار رسید، در حالی که ارزش محصولات وارداتی ترکیه از عراق به ۱٫۶ میلیارد دلار رسید.
شرکت‌های ساختمانی ترک جایگاه مهمی در بازارهای عراق دارند و از سال ۱۹۸۱ وارد بازار کار آن شدند و پس از حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ فعالیت‌های خود را به طور چشم‌گیری افزایش دادند.
شرکت‌های ترک در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲، در تکمیل ۶۴۵ طرح در زمینه‌های زیرساختی و روبنایی به ارزش ۱۲٫۹ میلیارد دلار شرکت داشتند.
مقام عراقی دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه بر ضرورت بهبود روابط بازرگانی بین دو کشور و افزایش صادرات عراق تأکید کرد و یادآور شد که تلاش‌های دولت‌های دو کشور در این زمینه می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.
او گفت «تنها دو دروازه گمرکی میان عراق و ترکیه وجود دارد و این اثر منفی بر روابط تجاری با ترکیه می‌گذارد به گونه‌ای که موجب افزایش قیمت محصولات می‌شود و باید دروازه جدید و پایانه اوفاکوی راه اندازی شود».