حریری حزب الله را مسئول جلوگیری از تشکیل دولت دانست

بیروت: نذیر رضا

سعد الحریری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان، «حزب الله» را مسئول ممانعت از تشکیل دولت دانست و اعلام کرد؛ هرچه لازم بود انجام داده و اعضای پیشنهادی کابینه دولت آماده هستند.
به گزارش الشرق الاوسط، وی از همه طرف‌ها خواست با حس مسئولیت‌پذیری عمل کنند تا امورات کشور بچرخد. حریری تاکید کرد که «برای اعلام نامزدهای کابینه، نه (حزب الله) و نه هیچ طرف دیگر نمی‌تواند بر من چیزی را تحمیل کند».

این در حالی است که حریری هرگونه امکان نامزدی «سنی‌های ۸ مارس» از سهم خود را رد کرد و برای حل و فصل این موضوع توپ را در میدان احزاب دیگر انداخت.

وی اعلام کرد که سهم وزارتخانه‌های وی تنها به وزرای «المستقبل» محدود نمی شود؛ بلکه شامل وزیرانی از سهم نجیب میقاتی نخست‌وزیر سابق است، که رقیب انتخاباتی «المستقبل» بوده‌اند.

حریری با اشاره به ابتکار عمل جبران باسیل وزیر امور خارجه موقت، که توسط رئیس جمهور لبنان میشل عون پیشنهاد شده است، افزود: «تاکنون هیچ راه حل دیگری برای نامزدی «نمایندگان مستقل سنی» که به نام «سنی‌های ۸ مارس» شناخته شده‌اند، وجود ندارد».

جبران باسیل در ابتکار عمل خود، با تمام گروه ها لبنانی از جمله حزب الله و رییس پارلمان نبیه بری، دیدار و با آنها پیشنهادهای مورد نظر را بررسی کرد.

حریری درباره جزئیات پیشنهاد باسیل در کنفرانس مطبوعاتی خود روز گذشته گفت: «جزئیات مذاکرات من و جبران، بین من و او باقی می‌ماند».
حریری در کنفرانسی خبری در بیروت تاکید کرد که دولت را بر پایه «سر خم کردن» تشکیل نخواهد داد. او همچنین افزود که تعیین وزیر از میان ۶ نماینده سنی را نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد سیاست «عمل انجام شده» که حزب‌الله آن را در پیش می‌گیرد، به فروپاشی لبنان خواهد انجامید، و منابع لبنان و مردمش، مهم‌تر از همه چیز هستند.

حریری هر گونه اتهام‌هایی را که فرقه‌گرایی در لبنان را اشاعه می‌کند را رد کرد و گفت: «احزاب فرقه‌گرا در لبنان مشخص هستند.. من از منافع اهل سنت در لبنان آگاهم.. اهل تسنن بخشی اصلی از این کشور هستند و تابع هیچ کسی نخواهند بود».

وی همچنین تاکید کرد که قانون اساسی لبنان، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر را مامور تشکیل دولت بدون دخالت طرف سوم کرده است.