محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در دیدار با اعضای گروه دوستی و همکاری پارلمانی ژاپن و ایران، خواستار همکاری صلح آمیز هسته ای تهران – توکیو شد.

محمدجواد ظریف وزیر که برای دیدار رسمی دو روزه به توکیو سفر کرد، همکاری صلح آمیز هسته ای میان ایران و ژاپن را فرصتی برای گسترش روابط دو کشور خواند و گفت: «براساس توافق ژنو این همکاری ها امکان پذیر خواهد بود و حوزه های ایمنی هسته ای و تولید برق هسته ای می تواند در برنامه همکاری های دو کشور باشد.»

ظریف در دیدار با ماساهیکو کمورا رییس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران، مبنای همکاری های میان دو کشور را مناسبات مشترک اعلام کرد. وی در ادامه درباره مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۵+۱ پرداخت و با تکرار موضع ایران، گفت: «از آنجا که ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده است و استفاده غیرصلح آمیز در برنامه هسته ای ما نیست، معتقدیم رسیدن به راه حل نهایی دشوار نخواهد بود.»

فریدون مجلسی، دبیر سوم سفارت ایران در واشنگتن پیش از انقلاب ۵۷، درباره سفر وزیرامورخارجه ایران به ژاپن به شرق پارسی گفت : «کار دیپلمات ‌ها در مذاکرات هسته‌ ای دشوار است، اکنون ایران به طرف مقابل برای شرکت در بازی برد – برد فرصت داده است که در صورت عمل به تعهداتشان، ما هم به تعهداتمان پایبند خواهیم بود. اما دیپلماتهای ایرانی هم بیکار نمی نشینند و رایزنی های خود را با کشورهای دیگر ادامه می دهند. از آنجایی که ژاپن کشوری همسو با غرب است می تواند در بحث هسته ای تاثیرگذار باشد.»

به گفته مجلسی «خطوط قرمز هسته‌ ای بسیار بالاست و نمی توان با توجه به این نکته که ما به جزئیات توافق ژنو دسترسی نداریم بتوانیم تحلیلهای نزدیک به واقعیت ارائه کنیم.»

ظریف با زیر سوال بردن موضع آمریکا درباره تاثیر تحریم ها بر تمایل ایران برای ادامه مذاکرات، افزود: «گروهی در آمریکا فکر می کند که تحریم نتیجه می دهد از این رو روش فشار بیشتر را دنبال می کند، اما باید از بی نتیجه بودن آن در گذشته درس بگیرند.»

کمورا نیز در این دیدار با اعلام استقبال ژاپن از توافق ژنو بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در نوامبر گذشته، گفت: «استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تردید ناپذیر است و ایران بعد از توافق ژنو به تعهدات خود عمل کرده است.»

رییس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران افزود: «حصول توافق نهایی در مذاکرات ایران و ۵+۱ با “منافع ملی ژاپن” منطبق است و ژاپن به سهم خود برای کمک به دستیابی توافق نهایی تلاش می کند.»

مجلسی در این باره گفت: «اما اینکه ژاپن بتواند در راه اندازی و فعالیت هسته ای کمکی به ایران داشته باشد، بعید است. چرا که تا وقتی مذاکرات ایران و ۱+۵ به توافق نهایی در چند ماه آینده نرسد، ژاپن هم مانند بسیاری از کشورها که برای ارزیابی فعالیت تجاری به ایران آمدند قطعا صبر خواهد کرد.»

ظریف به خبرنگاران خارجی در ژاپن گفت: «می خوام بگویم که غرب باید هدفی که ما دنبال می کنیم را دنبال کند و امیدوارم که این راه را آغاز کرده باشند؛ و آن هدف این است که خواهان برچیده شدن برنامه هسته ای ایران نباشید. گزینه غنی سازی صفر درصدی اورانیوم توهمی است که نباید پرورانده شود.»

دیدار ظریف همزمان با دور جدید مذاکرات کارشناسان ایران و ۱+۵ رخ داد. این دور از مذاکرات از امروز در وین آغاز شد. عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه گفت، «‌این مذاکرات ، مذاکرات فنی و کارشناسی و مقدمه‌ای برای مذاکرات ۲۶ تا ۲۹ اسفند است» که در آن وزیر امور خارجه ایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیران سیاسی ۱+۵ حضور دارند.

بعد از به قدرت رسیدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در ایران کشورهای غربی پیگیر مسئله هسته ای ایران ابراز امیدواری کردند این پرونده از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود. غرب تحریم های سنگین علیه ایران را چنین توجیه می کند که این فشارها برای روشن‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که به دنبال نگرانی‌های فزاینده از نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای صورت می‌گیرد.

ایران که منکر اتهامات غرب است، می‌گوید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با اهداف مسالمت آمیز، نظیر تولید برق و فناوری‌های علمی انجام می‌پذیرد.

در این میان بعضی رسانه های خبری مدعی شده اند آژانس بین المللی انرژی اتمی سوءظن هایی را درباره احتمال مقاصد نظامی برنامه هسته ای ایران مطرح کرده و مدعی شده این سوءظن ها هنوز رفع نشده است.

محمد رضا خباز، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ایران، درباره سوء ظن هایی بر احتمال مقاصد نظامی برنامه هسته ای ایران وجود دارد در گفت و گو با شرق پارسی گفت: «این حرف مبنای حقوقی و قانونی ندارد و نمی تواند مورد پذیرش باشد. اینکه گفته شود احتمال مقاصد نظامی وجود دارد باید با ادله و دلیل همراه باشد. اگر آژانس دلیلی بر این ادعای خود دارد به جای اظهار نظر آن را دقیقا بیان کند”.

از سوی دیگر یک منبع آگاه ایرانی دیگر که خواست نامش فاش نشود نیز در گفتگو با خبرنگار شرق پارسی گفت: «برخلاف این خبر، آقای آمانو در گزارش و بیانیه افتتاحیه خود امروز در شورای حکام اعلام کرد که برنامه ایران صلح آمیز و تحت نظارت آژانس است و اقداماتی که توسط آژانس انجام شده گامی مثبت و رو به جلو است.»