از بانک مشترک و خط آهن بین ایران و سوریه سخن می‌رود

برخی منابع آگاه در دمشق دیروز به الشرق الاوسط گفتند، در آینده روابط اقتصادی میان تهران و دمشق از جمله روابط بانکی، شاهد تحولات جدیدی می‌شود. به گزارش الشرق الاوسط، طرح‌هایی برای تأسیس بانک مشترکی به نام «بانک الامان» دوباره مطرح شده است.
این منابع گفتند: «همکاری بانکی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در دیدارهای دوجانبه چندی پیش مطرح شد، با این توجیه که سرمایه گذاری در زمینه بانک مشترک اولین گام در همکاری‌هاست» به خصوص که دو کشور با تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی روبه رو هستند.
همچنین به منظور رهایی از سلطه امریکا در تأمین منابع مالی، راه پیوستن به سویفت روسی برای داد و ستد مالی و بانکی بررسی می‌شود.
«سویفت» به منظور پیروی از تحریم‌های امریکایی علیه ایران که از ابتدای ماه کنونی به اجرا درآمد، خدمات خود به برخی بانک‌های ایرانی را قطع کرد.
دو روز پیش و همزمان با برگزاری نشست کمیته دوستی پارلمانی در تهران، وزیر اقتصاد و دارایی ایران فرهاد دژپسند گفت: «گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور مستلزم گسترش دایره همکاری در زمینه روابط بانکی میان دو کشور است. صادرات کالاها و محصولات ایرانی باید نقشی اساسی و محوری در بازسازی سوریه ایفا کند».
او افزود: «چند توافق در این زمینه امضا شده و باید آنها را اجرا کنیم».
دژپسند گفت، رابطه جدید اقتصادی براساس «برد-برد» خواهد بود.
سفیر سوریه در تهران عدنان محمود نیز بر «اهمیت فعال سازی پرونده همکاری بانکی به عنوان کلید مهم همکاری اقتصادی» و «ایجاد شعب بانک‌های دو کشور» تأکید کرد. در چارچوب اجرایی کردن توافقات اتاق‌های مشترک بازرگانی برای افزایش زمینه‌های همکاری، توافقی به امضا رسید.
منابعی در دمشق گفتند: «نظام سوری طی سال‌های گذشته از روابطش با ایران برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی بهره برد، در مقابل مرحله آینده شاهد بهره‌برداری ایران از نفوذش در سوریه برای دورزدن تحریم‌های امریکایی خواهد بود».
این منابع تأکید کردند که ایران در نظر دارد سوریه را به عنوان معبری برای صادرات خود به کشورهای عربی استفاده کند و از نبود عوارض گمرکی برصادرات سوریه به کشورهای عربی بهره ببرد.
این منابع گفتند در زمان دیدار دو هفته پیش هیئت اقتصادی سوریه مرکب از پنج فعال اقتصادی سوری به ریاست محمد حمشو از تهران، فعالان اقتصادی ایران این ایده را مطرح کردند که سوریه «نقش مهمی در صادرات کالاهای ایرانی» بازی کند در حالی که سوری‌ها بر مشارکت ایران در بازسازی سوریه تأکید می‌کردند.
تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها، با اعلام آغاز اجرای طرح‌های ایرانی در خاک سوریه همزمان شد.
این طرح‌ها شامل ایجاد خط آهن از پایان مرزی شلمچه در مرز ایران- عراق به شهر بصره در جنوب عراق تا بندر لاذقیه در غرب سوریه می‌شود.
متن توافق امضا شده میان ایران و نظام سوری تصریح می‌کند که ایران خط آهنی را از طریق بصره عراق به سوریه از طریق آلبوکمال سپس دیرالزور احداث می‌کند.