حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی رییس جمهور ایران امروز سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه در مراسم بزرگداشت روز مددکار با تاکید بر اینکه همه «باید تکان بخوریم و کمربندها را ببندیم،» تصریح کرد: «با شعر و شعار استقلال درست نمی شود؛ با فریاد و هوچی بازی عظمت مملکت درست نمی شود.»

رییس‌ جمهور ایران با اشاره به اینکه انتخاب و طی کردن راه اشتباه و سپس تصحیح آن فقط به مردم هزینه تحمیل می‌کند، تصریح کرد: قصد ندارم در این مناسبت مبارک ذهن کسی را آزرده کنم، اما در همین کشور عده‌ای به نام اینکه باید در برابر ابرقدرت‌ها بایستیم جیب و اموال مردم را غارت کرده‌اند.

وی با تاکید بر آن که کسر عظیمی از ایرانیان زیر خط فقر زندگی می کنند، گفت: «این افتخار نیست که در کشوری بخش بزرگی از مردم آن نیازمند بوده یا به تعبیری دیگر زیر خط فقر زندگی کنند و برای تامین مواد غذایی اساسی نیاز به واردات داشته باشیم.»

برپایه آمار منتشره برای توزیع درآمد در سال ٩٠ شمسی حدود ۴٨ درصد درآمد ملی نصیب دو دهک جمعیتی ثروتمند شده، ۵٢ درصد باقی مانده به هشت دهک دیگر تعلق یافته، ضریب جینی هم ٠٫۳۷۵٢ بوده است. این آمار نشان دهنده توزیع درآمد به شدت نابرابر در «اقتصاد ایران» است.

روحانی در آیین گرامیداشت روز مددکاری با ابراز امیدواری به آینده روشن ایران، اظهار کرد: «البته مهم است که بر راهی که باید برگزینیم و هدفی که باید به آن برسیم تمرکز کنیم و حواس خود را معطوف اهداف بلند کنیم و اجازه ندهیم حاشیه‌سازان حواس ما را از مسیر منحرف کرده و در هنگام قرار گرفتن در برابر راه‌های مختلف ما را از انتخاب مسیر صحیح بازدارند.»

روحانی تکرار کرد: «نباید اجازه دهیم عده‌ای دوباره با شعر و شعار راهی را که ملت در خرداد سال گذشته برگزید منحرف کنند. بنده به عنوان خادم مردم خدا را شاکرم که حوصله فراوانی به من داد. هر روز حرف‌ها و مطالب زیادی را می‌شنوم و می‌خوانم اما تا امروز کاملا نسبت به آن‌ها بی‌اعتنا بوده‌ام.»

روحانی ادامه داد: «اگر قرار باشد هر وقت از گوشه‌ای تهمت یا مطلبی علیه ما مطرح شد وقت خود را صرف پاسخ به آن کنیم، معنای این رویه دست نیافتن به اهداف بلند است.»

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پارسال در اختتامیه جشنواره مطبوعات ضمن بیان آنکه «منتقدان و مخالفان دولت آزاد خواهند بود،» در سخنانی که اشاره اش به فیلم مستند “من روحانی هستم” بود گفت: «علیه شخص رئیس جمهور سی‌.دی پخش می‌کنند و ما فقط گفتیم به آنها بگویند این قسمت‌های سی.دی اشتباه است.»

«باید به فکر اهداف بلند مثل مهار تورم و ایجاد اشتغال برای جوان‌های عزیز کشور باشیم. نمی گویم انتقاد نباشد که انتقاد و آزادی حق همه است، اما انتقاد برای مدد کردن باشد نه مچ گیری و تخریب.»

نرخ بیکاری زنان و مردان ایرانی در سن بحرانی ٢٠-٢۴ سالگی بالاتر از سایر سنین است و برای زنان معادل ۴۸ درصد جمعیت فعال و برای مردان بالاتر از ٢۷ درصد است. نرخ بیکاری در سنین ٢۵-٢٩ نیز در رتبه بعدی قرار دارد.

یاد آور می شود آخرین گزارش مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری سال ۱۳۹۲ را ۱۰٫۴ درصد اعلام کرده که این نرخ برای مردان ۸٫۶ و برای زنان ۱۹٫۸درصد است. برپایه این گزارش میانگین نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۴ ساله دراین سال ۲۴ درصد است در حالی که این نرخ به طور کلی برای مردان ۲۰ و برای زنان ۴۰٫۸درصد است.

رییس‌ جمهور اظهار کرد: «امروز همه باید دست به دست دهیم و مددکار یکدیگر شویم تا غول بزرگ رکود را که بر اقتصاد سایه انداخته از سر کشور و ملت دور کنیم و برای ایجاد رونق اقتصادی نیاز به مددکاری‌های بزرگ داریم.»

مرکز آمار ایران، نرخ تورم این کشور در دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه امسال را ۳۰٫۲ درصد اعلام کرده است، و این در حالی است که گفته می شود وضعیت عمومی اقتصاد ایران تا حدودی بهبود یافته است. به گزارش خبرگزاری های ایران، بر اساس این گزارش، درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰٫۲ درصد است که نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۲ (۳۲٫۱) کاهش یافته است.