بودجه ایران همچنان از درآمد نفت تغذیه می شود

بودجه ایران همچنان از درآمد نفت تغذیه می شود

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران خبر داد ایران فروش نفت و میعانات گازی به دو شرکت انی ایتالیا و استات اویل هیدروی نروژ را متوقف و به دنبال آن با این دوشرکت تسویه حساب کرده است.

با اعمال تحریم های غرب بر ایران در پی برنامه هسته ای این کشور، فروش طلای سیاه ایران در بازار جهانی با محدودیت مواجه شده بود. از جمله تحریم های اعمال شده قطع ارتباط بانکی این کشور با جهان بوده تا پرداخت پول از سوی خریداران نفت ایران را با مشکل مواجه می کرد.

با قطع دسترسی این کشور به سامانه مالی جهانی، ایران تصمیم گرفت تا در معاملات نفتی خود از روش پایاپای (در برابر کالاهای ساخت کشور خریدار نفت) و یا با پرداخت ارزهایی جز دلار و نیز دریافت طلا استفاده کند.

پس از لغو برخی از این تحریم ها به دنبال توافق نامه ژنو در نوامبر، ایران توانست تا حدی به بازار جهانی نفت بازگردد و میزان فروش نفت خود را افزایش دهد. از آن جایی که ایران عرصه را برای ماندن در بازار جهانی مناسب می بیند، تصمیم گرفته فروش نفت خام و میعانات گازی به این دو شرکت نفتی ایتالیایی و نروژی را متوقف کرده و با بازپرداخت منابع مالی قراردادهای بیع متقابل حساب دو طرف را تسویه کند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: «با تسویه حساب کامل قراردادهای بیع متقابل دیگری نیازی به صادرات نفت و میعانات گازی به این دو شرکت اروپایی نیست.»

علی قنبری، کارشناس نفت و انرژی، درباره باز پرداخت و تسویه شرکتهای نفتی به شرق پارسی گفت: «با آغاز تحریمها مشکلات عدیده ای برای شرکتهای نفتی به وجود آمد اما با توافق ژنو قدری از فشارها کاسته شد و اکنون که دو شرکت نفتی با ایران تسویه کردند نشانه خوبی است اما همچنان مشکلات مالی شرکتهای نفتی مشکل بزرگی بر سر صادرات نفت ایران است و تا زمانی که این مشکلات حل نشود صادرات نفت ایران به روزهای پیش از تحریم باز نمی گردد.»

وی افزود: «با توجه به این نکته که ایران فعلا تا سقف یک میلیون صادرات نفت خواهد داشت ورود شرکتهای جدید به بازار نفت ایران ساده نیست. لذا شرکتهای نفتی که بدهی های مالی به ایران دارند هم باید زودتر حل شود. البته طی ماه های اخیر چین و هند سعی کردند بدهی خود را پرداخت کنند که این هم بخشی از مشکلات مالی شرکتهای نفتی ما بوده است.»

با وجود اعمال تحریم صادرات نفت و میعانات گازی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شرکت استات اویل هیدروی نروژ رسما از این تحریم‌ها معاف شده بود. بر این اساس، ماهانه ۲ تا ۴ محموله گاز مایع فازهای پارس جنوبی از اسکله‌های عسلویه بارگیری و به این شرکت نفت نروژی تحویل داده می‌شود.

تا پیش از تصویب طرح تحریم گاز ایران، شرکت استات اویل هیدروی نروژ به واسطه مشارکت در طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی و از محل قراردادهای بیع متقابل روزانه اقدام به واردات چندین هزار تن گازمایع از ایران می‌کرد.

علاوه بر این، این شرکت ایتالیایی با وجود تحریم نفتی ایران توسط ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا هم کماکان به خرید نفت خام ایران در قالب بازپرداخت منابع مالی قراردادهای بیع متقابل اقدام می کند و حتی از تحریم طلای سیاه ایران هم توسط اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری آمریکا مستثنی شده است.