جورج کوستاس، مدیر اجرایی املاک ماجد الفطیم - عکس از الشرق الاوسط

جورج کوستاس، مدیر اجرایی املاک ماجد الفطیم – عکس از الشرق الاوسط

مساعد الزیانی، الشرق الاوسط – هفته گذشته، گروه ماجد الفطیم، گروه قدرتمند املاک و مستغلات منطقه‌ای اعلام کرد که درآمدش در نیمه اول سال ۲۰۱۴، نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته؛ به طوری که شعب خرده‌فروشی متعلق به این گروه توانستند ۱۲ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در نقاط مختلف افتتاح کنند.

اوایل ماه ژوئیه این گروه دو هتل جدید را در مرکز تجاری خود در بحرین افتتاح کرد؛ هتل وستین و لمردین.

گروه ماجد الفطیم از زمان افتتاح اولین مرکز خرید خود در دبی در سال ۱۹۹۲ تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین سازندگان مرکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی شده است. مرکز خرید معروف امارات در دبی از جمله ساخته‌های این گروه بوده و همچنین تنها نمایندگی شرکت خرده‌فروشی بزرگ فرانسوی، کارفور در منطقه است.

این گروه از آن زمان تا کنون چند شرکت تابعه از جمله املاک ماجد الفطیم و شرکت خرده‌فروشی ماجد الفطیم را افتتاح کرده که با همکاری یکدیگر مراکز خرید، هتل‌ها، شهرک‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را اداره می‌کنند.

الشرق الاوسط با جورج کوستاس، مدیر اجرایی املاک ماجد الفطیم که در سال ۱۹۹۲ به این گروه پیوست، به گفتگو نشست تا با او درباره برنامه‌های کلی توسعه این شرکت، عملکرد مالی اخیرش و ورودش به بازار عربستان سعودی که مدت‌هاست برایش برنامه‌ریزی کرده، صحبت کند. متن این گفتگو را در اینجا می‌خوانید.

***

الشرق الاوسط: از شیوه تجاری املاک ماجد الفطیم برایمان بگویید…

جورج کوستاس، مدیر اجرایی املاک ماجد الفطیم: چشم‌انداز استراتژی رشد و توسعه ما در شرکت املاک و مستغلات ماجد الفطیم این است که به شرکت خدماتی املاک و مستغلات چندوجهی پیشرو در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی تبدیل شویم.

هدف ما این است که با رویکردی منطقی و حفظ ثبات خود سه کسب و کار فعلی خود در مراکز خرید، هتل‌ها و شهرک‌ها را در سرتاسر منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی هم در بازارهای فعلی و هم بازارهای نو گسترش دهیم و می‌خواهیم این کار را از طریق ایجاد فرهنگ مشتری محوری، ارائه محصولانی که همیشه توقعات مشتری را برآورده کند و همچنین ایجاد اعتماد و اطمینان از طریق هدف قرار دادن رضایت مشتری انجام دهیم.

ما همچنین می‌خواهیم به چیزی بسیار بزرگ‌تر از آن چه امروز هستیم، تبدیل شویم و می‌خواهیم با نفوذ به طبقات و کسب و کار‌های مختلف دنیای املاک و مستغلات که در حال حاضر در آن‌ نفوذ نذاریم و کارشان در حوزه تخصص و مهارت‌های ما قرار دارد، به این هدف برسیم.

برای رسیدن به این هدف در حال حاضر در حال تزریق سرمایه به سازمان و برای برنامه‌ریزی پیشبرد این هدف هستیم. قدرت و استقلالی که به واحدهای تجاری خود می‌دهیم ما را به نقطه رشد و توسعه موردنظر می‌رساند. مهم‌تر از همه میزان سرمایه‌ای است که باید به خودمان تزریق کنیم.

برنامه کاری ما این است که طی ۵ سال آینده به دو برابر چیزی که الان هستیم، برسیم. تمام پروژه‌ها متعلق به خودمان است؛ روند کاری تمام این پروژه‌ها به صورت متعادل در حال پیشروی است و بودجه لازم را در اختیار دارد.

سرمایه گروه املاک و مستغلات ماجد الفطیم در حال حاضر چقدر است؟

این گروه در حال حاضر مالکیت و مدیریت ۱۷ مرکز خرید در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی را در اختیار دارد، به علاوه منطقه قابل اجاره خالص با مساحتی بیش از ۱/۱ میلیون متر مکعب و منطقه آزادی که سالانه بیش از ۱۷۵ میلیون بازدیدکننده می‌توانند در آن قدم بزنند. ما همچنین ۱۱ هتل در اختیار داریم که نزدیک به ۳۰۰۰ اتاق دارد. در سال ۲۰۱۳، هتل‌های ما بیش از ۸۰ درصد مسافر داشته.

ما همچنین در حال ساخت شهرک‌هایی با مساحت ۴ میلیون متر مکعب که دارای کاربردهای مختلف هستند، در شارجه، مسقط، عمان، بیروت و لبنان هستیم و این شهرک‌ها روی هم بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در خود دارد. ارزش سرمایه‌های گروه ماجد الفطیم به بیش از ۳۹ میلیارد درهم امارات معادل ۱۱ میلیارد دلار آمریکا می‌رسد که ۸۷ درصد آن به گروه املاک و مستغلات ماجد الفطیم تعلق دارد.

کدام بخش‌ها مسئولیت گسترش و توسعه شرکت در آینده را بر عهده دارند؟

بخش‌های خرده‌فروشی و هتل‌ها سکوهای اصلی توسعه برای گروه املاک و مستغلات ماجد الفطیم خواهند بود. ما یک خط تولید قدرتمند برای مراکز خرید در مصر، امارات متحده عربی، عمان داریم و به زودی در عربستان هم خواهیم داشت. همچنین درحال ارزیابی سایر مناطقی بتوانیم کسب و کارمان را در آن توسعه دهیم و اهداف تجاری خود را تکمیل کنیم، هستیم.

پیش از این اعلام شد که ماجد الفطیم به دنبال یک سرمایه‌گذاری نزدیک به ۲۲ میلیارد درهمی معادل ۶ میلیارد دلار آمریکاست. این شرکت بودجه چنین سرمایه‌گذاری‌هایی را از کجا تامین می‌کند؟

گروه املاک و مستغلات ماجد الفطیم منابع درآمدزایی قوی‌ای دارد که پشتوانه کسب و کار خودش است. به علاوه، شرکت ما به خاطر رتبه اعتباری BBB خود- که بالاترین رتبه اعتباری شرکتی خصوصی در خاورمیانه محسوب می‌شود- می‌تواند به بودجه‌های هنگفتی چه در قالب وام و چه بسته امنیتی دسترسی داشته باشد.

رشد و توسعه املاک و مستغلات مسکونی یکی از بخش‌های اصلی توسعه در منطقه محسوب می‌شود. برنامه‌های ماجد الفاطم در این خصوص چیست؟

همان طور که قبلا اشاره کردم، ما سه پروژه‌ عظیم چند کاربردی گسترده داریم که در حال حاضر در امارات متحده عربی، عمان و لبنان روند خود را طی می‌کنند. این پروژه‌ها سوای اینکه در جایگاه خود پروژه‌های بسیار موفقی از آب درآمده‌اند، سکوی بسیار خوبی برای ساخت و تولید کسب و کار متنوع دیگری در منطقه نیز خواهند بود.

به لحاظ استراتژیک، ما برای توسعه بخش‌های مسکونی خود، کسب و کاری باثبات را در دراز مدت برای خود می‌بینیم و در حال بالا بردن قابلیت‌های خود در منطقه و همچنین رقابت با سایر رقبای خود در منطقه و در تلاش برای رسیدن به بینشی هستیم که بتوانیم به یک توسعه متفکرانه با برنامه‌ریزی مناسب در کل منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی برسیم. در عین حال، در حال سرمایه‌گذاری روی فرصت‌هایی برای راه‌اندازی پروژه‌های مشابه هم هستیم.

گروه ماجد الفطیم اخیرا خبر از سرمایه‌گذاری‌های عمده در مصر داده. چه پروژه‌هایی را که قصد دارید راه اندازی کنید و چرا حالا؟

مسئولیت سنگینی در قبال بازار مصر روی دوش ماست. پس از ساخت ساختمان مرکز تجاری در دیره در سال ۱۹۹۵، ما شروع به خرید زمین در مصر کردیم. حالا سال‌هاست که سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در مصر کرده‌ایم؛ ۲۰ سال به عنوان یک سرمایه‌گذار و بیش از ۱۰ سال حضور بالفعل در خاک این کشور داشته‌ایم.

فرآیند توسعه مرکز خرید ۶۸۵ میلیون دلاری ما در مصر در حال حاضر به خوبی پیش می‌رود و در ژانویه سال ۲۰۱۶ افتتاح خواهد شد. تقریبا ۷۰ درصد زمین قابل اجاره این مرکز خرید (معادل ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب) را اجاره داده‌ایم اما ۳۰ درصد باقی‌مانده را نه می‌داریم و در زمان نزدیک به افتتاح برای خرده‌فروشی آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

مرکز خرید مصر شامل گستره وسیع و متفاوتی از خرده‌فروش‌ها خواهد بود و بهترین اوقات فراغت و جامع‌ترین نوع سرگرمی را در آفریقای شمالی ارائه خواهد داد. این مجموعه شامل یک پیست اسکی، یک سینمای سه‌بعدی، یک مرکز تفریحی خانوادگی و بیش از ۵۰ دکه‌ غذا و نوشیدنی خواهد بود. این مجموعه تجاری همچنین یک پارکینگ با ظرفیت ۶۵۰۰ محل پارک خواهد داشت، با دسترسی مستقیم به بزرگراه الواحات.

به غیر از مرکزخرید مصر، پروژه ۳/۲ میلیارد دلاری ما همچنین شامل ساخت یک مرکز خرید در مطنقه معادی قاهره و دو مرکز خرید جدید در المضه و نصر می‌شود. هدف ما این است که طی ۵ سال‌ آینده یک پایگاه خرده‌فرو‌شی به مساحت بیش از ۳۰۰ هزار متر مکعب به پروژه‌های خود در مصر بیافزاییم.

تا کنون، ما بیش از ۳۵۰۰ فرصت شغلی در مصر فراهم کردیم و هدف‌مان این است که بیش از ۱۲۵ هزار شغل بومی مستقیم و غیرمستقیم را طی ۵ سال آینده به این فرصت‌های شغلی فعلی بیفزاییم.

درآمد و سود خالص شرکت چقدر است؟ بازگشت مطلوب سرمایه مدنظر شما بعد از یک سرمایه‌گذاری چقدر است؟

در سال ۲۰۱۳، درآمد ما با افزایش ۱۳ درصدی به ۵/۳ میلیارد درهم معادل ۹۵۳میلیون دلار آمریکا رسید و درآمد قبل از بهره، مالیات، کاهش بها و استهلاک هم با افزایش تقریبا ۱۴ درصدی به ۲/۲ میلیارد درهم معادل ۶۰۰ میلیون دلار رسید و مثل هر تولیدکننده موفق دیگری ما هم همیشه اول مطمئن می‌شویم که پروژه‌های ما سرمایه اصلی خود به علاوه بازگشت منطقی سرمایه را باتوجه به میزان خطری که هر پروژه تجاری با خود به همراه دارد، به دست می‌رسد. هر پروژه متفاوت از دیگری است بنابراین باید با توجه به قابلیت‌های خودش رویش ارزیابی شود.

گروه شما در حال ارزیابی فرصت در عربستان سعودی است. آیا تا به حال فرصتی پیدا کرده‌اید و اگر پاسخ مثبت است، در کدام بخش؟

ما مدت‌هاست که به بازار عربستان سعودی علاقه‌مند هستیم و زمان نسبتا زیادی را صرف تحقیق و شناسایی شهرهای بزرگش کرده‌ایم. ما نخست قصد داریم که کسب و کار خود را در ریاض گسترش دهیم و بعد وقتی جای پایمان را محکم کردیم، سراغ شهرها و پروژه‌های دیگر برویم.

چالش‌های اصلی پیش روی شرکت چیست و راه‌حل این چالش‌ها چیست؟

چالش ما این است که اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم به جذب مشتری‌های ثروتمند، توسعه مهارت‌ها و به کارگیری آن‌ در خانواده ماجد الفطیم ادامه دهیم. ما یک شرکت بومی سرافراز هستیم که ردپای پررنگی را از خود در سطح بین‌المللی بر جای گذاشته‌ایم.

میراث بومی ما برایمان از اهمیت زیادی برخوردار است و این را می‌دانیم که برای حفظ ثبات کسب و کارمان در درازمدت باید دائما استعدادهای وِیژه بومی را به تمام بخش‌های خود جذب کنیم و به گونه‌ای آن‌ها تربیت کنیم که اطمینان داشته باشند می‌توانند کسب و کارها ما را در هر کجای جهان، چه در امارات و چه در مصر و لبنان و بحرین و عمان و به امید خدا به زودی در عربستان سعودی، مدیریت کنند و توسعه دهند.

آیا قصد دارید از طریق خرید مالکیت شرکت‌های دیگر خود را توسعه دهید؟ اگر پاسخ مثبت است، در کدام بخش؟

از این شیوه هم استقبال می‌کنیم اما تمرکزمان فعلا روی رشد ارگانیک است.

کسب و کارهای خانوادگی معمولا طی مسیر طبیعی توسعه به شرکت‌های دولتی تبدیل می‌شوند. آیا شما هم به دنبال فروش اولیه سهام هستید؟

خیر.

نظرتان درباره اقتصاد امارات متحده عربی چیست و اینکه چطور به ماجد الفطیم در پیشبرد استراتژی‌ اش کمک می‌کند؟

اقتصاد امارات متحده عربی با قدرت هرچه تمام‌تر رو به رشد است و شواهد امر نشان می‌دهد که طی چند سال آینده ما شاهد رشد پایا و باثبات این اقتصاد خواهیم بود. این برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که کسب و کارهای ما در دبی و سایر نقاط امارات متحده عربی همیشه موتور رشد و توسعه ما خواهد ماند.