دیدار هنرمندان- کیومرث پوراحمد با وزیر ارشاد حرف می زند

دیدار هنرمندان- کیومرث پوراحمد با وزیر ارشاد حرف می زند

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

جشنواره تئاتر ایرانی لندن

دومین دوره جشنواره تئاتر ایرانی لندن روز چهارشنبه سی ام ژوئیه افتتاح شد. این جشنواره که در آرت دپو در شمال لندن برگزار می شود، سعی دارد معدود گروه های تئاتری ایرانی موجود در خارج از ایران را گردهم بیاورد و با افتتاح بخش مسابقه، گروه های مختلف را به بالا بردن کیفیت آثار خود ترغیب کند.

پوستر جشنواره تئاتر ایرانی لندن

پوستر جشنواره تئاتر ایرانی لندن

این جشنواره سال گذشته تنها به گروه های لندنی اختصاص داشت، اما امسال چندین گروه از دیگر کشورهای اروپا به این جشنواره دعوت شده اند: گروه هایی از استکهلم، کلن، پاریس، آمستردام و فرانکفورت. برگزار کنندگان جشنواره وعده داده اند که در سال های آتی گروه هایی از ایران و آمریکا و کانادا را هم به این جشنواره دعوت کنند.

هیات داوران این دوره از جشنواره عبارتند از بهمن فرسی، ابراهیم مکی و منوچهر نامور آزاد.

این جشنواره پنج روزه تا سوم اوت ادامه خواهد داشت. هفده گروه در جشنواره امسال شرکت دارند. قاضی ربیحاوی، پروانه سلطانی، علیرضا کوشک جلالی و فرشید آرین از جمله کارگردانانی هستند که به اجرا در این جشنواره خواهند پرداخت. صدرالدین زاهد هم درباره کار گروهی در تئاتر سخنرانی خواهد کرد.

تمامی اجراها در این جشنواره زیرنویس انگلیسی خواهند داشت.

نظر خواهی سازمان سینمایی درباره فیلم های توقیفی

سازمان سینمایی در یک اقدام عجیب درباره دوازده فیلم توقیف شده، نظرخواهی کرده است.

این سازمان با نمایش این فیلم ها برای عده ای از دست اندرکاران سینما، از آنها خواسته تا نظر خود را درباره حساسیت هایی که این فیلم ها ممکن است برانگیزند، بیان کنند. این دوازده فیلم همگی پروانه ساخت داشته اند، اما ظاهرا از ترس گروه های فشار به نمایش در نیامده اند: گس، مهمونی کامی، این یک رویاست، بلوک ۹ خروجی ۲، ماهی و گربه، خرس، پریناز، نقش نگار، صد سال به این سال ها، آشغال های دوست داشتنی، سپید و سیاه و پاداش.

این نظرخواهی که نتایج آن در وب سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده، پنج شاخه دارد: برانگیختن حساسیت سیاسی، ساختار کیفی و هنری، ارزش‌های دینی و سنتی، ایجاد نشاط و امید و همچنین میزان توفیق فیلم در گیشه.

فیلم های توقیفی- پوستر مهمونی کامی

فیلم های توقیفی- پوستر مهمونی کامی

هیچ کدام از این فیلم ها در گزینه ایجاد حساسیت سیاسی، رای بالایی نگرفته اند و بر اساس این نظرسنجی نمایش آنها حساسیت سیاسی زیادی را برنمی انگیزد.

حمله تندروها به اصغر فرهادی

چندی پیش اصغر فرهادی به همراه نسرین ستوده کمپینی با نام «کشتن همنوع خود را متوقف کنید» به راه انداخت که مورد توجه قرار گرفت و تاکنون سی و هشت هزار نفر به این کمپین پیوسته اند.

اما این حرکت از سوی رسانه های تندرو در ایران “حرکتی دو پهلو” لقب گرفته که تنها اسراییل را محکوم نمی کند.

ابتدا مریلا زارعی که این سال ها به نیروهای تندرو تمایل زیادی نشان داده گفته است که اصغر فرهادی نگران جایزه های جشنواره های جهانی است. در پی آن صدا و سیمای ایران در یک اقدام تازه در گزارشی در برنامه خبری پرببینده ۲۰:۳۰ با نمایش عکس های فرهادی و اشاره به این کمپین گفته است: «عده ای اندک جای طرفداری از مظلوم ساحل عافیت در پیش گرفته اند و هم به نعل زده اند و هم به میخ. اقدام این چند نفر در مساوی دانستن حق و باطل، مظلوم و ظالم، و خودداری از حمایت کودکان مظلوم غزه چنان سوال برانگیز بود که یک روزنامه غیر سیاسی صبح خطاب به آنها نوشت:حداقل به اندازه خواننده نه چندان خوش نام آمریکایی (ریحانا) که صراحتا از کودکان غزه دفاع کرد، مردانگی داشته باشید. احساس نمی کنید که این کار نمایشی پوچ جهت کسب پرستیژ بدون ریسک و کمترین هزینه است؟» در ادامه این گزارش به حرف های مریلا زارعی هم اشاره شده است.

روزنامه کیهان هم در مطلبی با نقل گفته های زارعی به اصغر فرهادی حمله کرده است.

زندگی یک بیمار سرطانی در تئاتر شهر

نمایشی با عنوان «شادی حقیقی آرام و بی صداست» به زودی در تالار اصلی تئاتر شهر تهران با بازی باران کوثری، حامد بهداد و پانته آ بهرامی در کنار بهرام ریحانی که سرطان دارد و پزشکان از او قطع امید کرده اند، به روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش بر اساس زندگی واقعی مجید بهرامی و بهرام ریحانی نوشته شده و دیالوگ های آن کار علیرضا نادری است.

بهرام ریحانی

بهرام ریحانی

ریحانی که از هنرمندان شناخته شده پانتومیم است به تازگی عمل جراحی سنگینی را بر روی کبد خود پشت سر گذاشته، می گوید تا دهم مرداد استراحت خواهد کرد و پس از آن تمرین با گروه را آغاز خواهد کرد. او درباره این نمایش می گوید: « قسمت اول و آخر این نمایش در بیمارستان می گذرد و روایتگر وضعیت جوانی در حال مرگ است که پزشکان و پرستاران سعی در احیای او دارند که موفق نمی شوند… این نمایش برگرفته از زندگی من و مجید بهرامی است. پزشکان به خانواده های ما گفتند که چیزی از عمر ما باقی نمانده ولی عشق به تئاتر همچنان ما را زنده نگه داشته است.»

دیدار هنرمندان با حسن روحانی

جمعی از هنرمندان ایرانی جمعه شب هفته گذشته در مراسم دیدار با حسن روحانی رییس جمهور ایران شرکت کردند.

در این برنامه پنج نفر از هنرمندان به نمایندگی از هنرهای مختلف سخنرانی کردند. تهمینه میلانی به نمایندگی از سینماگران به لزوم احداث سالن سینما و فقدان سینما در بیش از هفتاد درصد شهرستان ها اشاره کرده و گفته است: «سینمای ایران هزار سالن می خواهد.»

فرهاد آئیش به نمایندگی از هنرمندان تئاتر گفته است که بودجه تئاتر تنها یازده میلیارد تومان است که «کمتر از بودجه تولید یک فیلم یا سریال است.»

حمید رضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی خواسته است تا پس از گذشت سی و پنج سال از جمهوری اسلامی باید و نبایدها از سر موسیقی برداشته شود. نوربخش همچنین با اشاره به محمد رضا شجریان گفته است: «شما در مناظره انتخاباتی خود نام محمدرضا شجریان را بردید. حالا انتظار داریم پس از گذشت یک سال از استقرار دولت یازدهم شرایطی فراهم شود تا آواز این صدای ماندگار بار دیگر در کشور طنین انداز شود.» گفته های نوربخش درباره شجریان که پس از حمایت از اعتراضات مردمی در سال ۸۸ به مغضوب حکومت تبدیل شد، با تشویق حضار روبرو شده است.

مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، لوریس چکناواریان، فرهاد فخرالدینی، مهتاب کرامتی، کمال تبریزی،‌ احمدرضا درویش، کیومرث پوراحمد، عبدالحسین مختاباد، حسام الدین سراج،علی نصیریان،‌ امین الله رشیدی،‌ علیرضا خمسه و اسدالله امرایی از جمله هنرمندانی بودند که در این برنامه شرکت کردند.

درگذشت یک شاعر ایرانی در لندن

مصطفی شفافی، شاعر ایرانی مقیم لندن، روز سه شنبه درگذشت. شفافی که از همکاران جشنواره تئاتر ایرانی لندن هم بود تنها دو روز مانده به افتتاح جشنواره امسال، پس از یک دوره طولانی مدت بیماری، در سن شصت و یک سالگی درگذشت.

مجموعه شعر «شب سروده های سکوت» از او در ایران در سال ۱۳۵۳ منتشر شده و در اروپا هم مجموعه شعر «از بهارانه ها تا خواب سنگواره ها» با صدای شاعر در سال ۲۰۰۲ منتشر شده است.