پس از سرنگونی جنگنده هایش، مسکو تماس های نظامی را با آنکارا قطع می کند.. پوتین: از پشت خنجر خوردیم * اردوغان: به زودی مناطق حائل از جرابلس تا دریای مدیترانه ایجاد خواهد شد

عکس های گرفته شده از تصاویر ویدیوی که هواپیمای سوخوی روسیه را از زمان اصابت تا لحظه سقوط در منطقه هاتای در جنوب غربی ترکیه نشان می دهد – عکس از رویترز

عکس های گرفته شده از تصاویر ویدیوی که هواپیمای سوخوی روسیه را از زمان اصابت تا لحظه سقوط در منطقه هاتای در جنوب غربی ترکیه نشان می دهد – عکس از رویترز

حادثه سقوط یک جنگنده روسی در نزدیکی مرزهای ترکیه که روز گذشته ترکیه آن را سرنگون کرد، منطقه را وارد بازی محاسبات دقیق تر کرد. اینک باید منتظر پاسخ روسیه به عملیاتی بود که پس از هشدار ترکیه نسبت به نقض حریم هوایی این کشور صورت گرفت.

این حادثه از این جهت اهمیت پیدا می کند که اولین برخورد مستقیم بین یک کشور عضو ناتو و روسیه، از زمان تأسیس پیمان آتلانتیک شمالی است. هر چند می تواند درب رویارویی گسترده و واکنش خشونت آمیز روسیه را به دنبال داشته باشد، زیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در واکنش به این حادثه گفت: «ما توسط نیروهای حامی تروریسم از پشت خنجر خوردیم و این حادثه عوقب سنگینی برای ترکیه در پی خواهد داشت و سقوط این جنگنده تأثیر بزرگی بر روابط روسیه و ترکیه خواهد داشت».

ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نیز اعلام کرد که تمامی تماس های نظامی خود را با ترکیه قطع کرده و هشدار داد که از این پس هواپیماهای بمب افکن تمامی پروازهای خود را با حمایت جنگنده ها انجام خواهند داد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز که قرار بود امروز به ترکیه سفر کند، سفر خود را لغو کرد و از همه شهروندان روسی خواست که از سفر به ترکیه خودداری کنند. وی تهدیدهای تروریستی در ترکیه را از تهدیدهایی که در مصر است کمتر ندانست.

منابع رسمی ترک برای «الشرق الأوسط» تأکید کردند که خدمه هواپیمای سرنگون شده روسی حاضر به پاسخگویی به هشدارها نشدند و از شناسایی خود نیز خودداری کردند، به همین علت با این هواپیما به عنوان یک هدف دشمن برخورد شد. این منابع افزودند که استفاده از زور به عنوان آخرین گزینه به کار برده شد.

ترکیه بلافاصله پس از سرنگونی هواپیمای روسی با متحدان خود تماس هایی برقرار کرد و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به یک نشست اضطراری فرا خواند که نتیجه این نشست، همبستگی ناتو با ترکیه و زیر نظر گرفتن تحولات از سوی این سازمان بود. سازمان ناتو همچنین از مسکو و آنکارا خواست خویشتن داری خود را حفظ کنند و به ارتباط خود ادامه دهند و از تشدید تنش خودداری کنند.

اما با وجود اینکه درخواست های بین المللی برای خویشتن داری دو طرف شدت گرفت، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که نیروهای ترکیه به هر گونه تجاوزی که مرزهای ترکیه را تهدید کند پاسخ مستقیم خواهند داد. اردوغان در پایان سخنانش تصریح کرد که زمان ایجاد مناطق امن متعدد از شهر جرابلس در حلب تا دریای مدیترانه، با مشارکت کسانی که آن ها را متحدان ترکیه نامید، به زودی آغاز خواهد شد.