1409094019501394700

ریاض – ناصر الحقبانی –الشرق الاوسط: مقامات امنیتی عربستان سعودی روز گذشته از بازداشت ۸ عربستانی در استان تمیر در منطقه ریاض در روز دوشنبه گذشته خبر دادند. به گفته مقامات عربستانی بازداشت شدگان از جمله کسانی بودند که به فریب جوانان کم سن و سال برای ملحق شدن به گروه های تندوری خارج از عربستان سعودی از جمله گروه «داعش» می پرداختند. یک مقام آگاه به «الشرق الاوسط» گفت: «نقش ساکنان منطقه در دستگیری این هسته بسیار پررنگ بود و بیش از ۱۷ نفر از ساکنان تمیر فریب این گروه ها را خورده و عازم مناطق درگیری شدند.»

سرلشکر منصور ترکی سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی گفت: «۸ شهروند که به فریب جوانان کم سن وسال برای پیوستن به گروه های تندروی خارج از کشور می پرداختند بازداشت شدند. این بازداشت ها در راستای دستور پادشاه مبنی بر تهیه لیستی از جریان ها و گروه های دینی یا عقیدتی تندرو یا سازمان های تروریستی داخل کشور یا منطقه ای یا بین المللی صورت گرفته است.» دستور پادشاه نیز بر مجازات وابستگان و هواداران عقیدتی یا اجرایی آنها تاکید دارد. همچنین مجازات شامل حال کسانی می شود که به هر شکلی همبستگی خود با این گروه ها را افشا می کنند یا به حمایت مالی یا معنوی از آنان و یا به تشویق و ترویج گفتاری یا نوشتاری آنان می پردازند.

سرلشکر ترکی گفت: «به دنبال گلایه برخی از ساکنان منطقه جرم دستگیر شدگان به ارتکاب اقدامات تحریک آمیز احراز شده است». وی در عین حال افزود: «این قضیه در دست بررسی امنیتی است.»

عربستان سعودی اخیرا فهرستی از گروه های تروریستی را تهیه کرده که «داعش»، «جبهه النصره»، «اخوان المسلمین» و «حزب الله» عربستان سعودی و حوثی ها و سازمان «القاعده در شبه جزیره عربستان» و سازمان «القاعده در یمن» و سازمان «القاعده در عراق» را در برمی گیرد.

یک مقام آگاه در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «ساکنان استان تمیر (۱۵۰ کیلومتری شمال پایتخت) نقش مؤثری در افشای افرادی داشتند که به تحریک برای رفتن به مناطق درگیری می پرداختند.»

به گفته این مقام آگاه تفکر افراطی موجب فریب بیش از ۱۷ جوان این استان و ملحق شدن آنان به مناطق فتنه و درگیری شده است. وی افزود: «فرزندان برخی از دستگیرشدگان همچنان در مناطق درگیری در سوریه و عراق حضور دارند و برخی از آنان کشته شده اند.»

این مقام آگاه ارتباط دستگیر شدگان را با افرادی دیگر در سوریه و عراق بعید ندانست. وی گفت: «اطلاعات موجود بیانگر وجود ارتباط بین شماری از دستگیر شدگان و افراد سازمان های تندرو در خارج از کشور است.»

وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد: «افراد به دلیل برخی اقدامات در لیست گروه های تروریستی قرار می گیرند. فراخوان برای تفکر ملحدانه یا ابراز تردید در اصول دین اسلامی که کشور بر پایه آن برخاسته است یا روی گردانی از بیعت با اولیا امر در کشور یا بیعت با هر حزب یا سازمان یا جریان یا گروه یا فرد در داخل یا خارج از کشور از جمله این اقدامات به شمار می روند.»

در این بیانیه «مشارکت یا دعوت یا تشویق به جنگ در مناطق درگیری در کشورهای دیگر یا صدور فتوا در تایید آن جز اقدامات تروریستی قلمداد می شود.»