احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه

احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه حمایت کشورش از تروریست‌ها و گروه‌های تندرو در سوریه را به شدت تکذیب کرد.

احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر در زمینه محکوم شدن ترکیه به حمایت از گروه های تروریستی در سوریه، گفت کشورش از گروههای تروریستی و افراطی در سوریه حمایت نمی کند.

به گزارش خبرگزاریها، داوداوغلو در گفت وگو با نشریه ای سوییسی ادعا کرد که ترکیه از هیچ یک از گروه های تروریستی و افراطی در سوریه حمایت نمی کند بلکه انفعال جامعه بین الملل در قبال بحران در سوریه موجب افزایش گروه های افراطی در سوریه شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت اقدامات بشار اسد، انفعال جامعه بین الملل و بن بست در شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره سوریه موجب رشد گروه های افراطی در سوریه شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین این مساله را که سیاست “مشکلات صفر با همسایگان” از بین رفته است، رد کرد و گفت: این سیاست تا به امروز موفق عمل کرده است.

داوداوغلو تیره شدن روابط این کشور با روسیه ، ایران و عراق را رد کرد و گفت این ادعاها صحیح نیست، ضمن اینکه ترکیه یک و یا دو همسایه ندارد و دیگر کشورها روابط خوبی با ترکیه دارند.

سازمان دیده بان حقوق بشر روز جمعه گذشته ترکیه را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در مقابل جامعه جهانی را به علت “اقدامات ناکافی” در زمینه سوریه سرزنش کرد و آن را عامل “توسعه سریع” گروه‌های مرتبط با سازمان‌های تروریستی دانست.

داوود اوغلو مدعی شد: اقدامات بشار اسد و اقدام جامعه جهانی موجب شده تا موجی از هرج و مرج و کشتار در سوریه به راه بیافتد.

احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه هفته پیش نیز در کنفرانس خبری با رد ادعاهای حمایت ترکیه از تروریست‌های سوریه گفت: آنکارا هرگز به گروه های مرتبط با القاعده اجازه نمی دهد که از خاک ترکیه برای جنگیدن با رژیم بشار اسد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ادعاهایی که مبنی بر حمایت ترکیه از این گروه های تندرو وجود دارد نیز تبلیغات منفی علیه آنکارا است و هیچ پایه و اساسی ندارد زیرا ترکیه یکی از کشورهای مطرح در بحث مقابله با تروریسم است و ما اجازه نخواهیم داد که این تبلیغات منفی وجهه بین المللی ما را خدشه دار کند و اتهام «حامی تروریست» به ما زده شود.

بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده است، گروه‌های شبه نظامی وابسته به القاعده در سوریه تهدید کرده اند به شهرهای استانبول و آنکارا حمله خواهند کرد.

سایت اینترنتی «دبلیو.ان.دی» روز جمعه (۱۲ مهر) به نقل از یک مقام نظامی امریکایی نوشت که تهدید بمب گذاری در ترکیه از سوی گروه جبهه النصره صورت گرفته است.

این گزارش افزود که گروه النصره در پی به دست گرفتن کنترل شهر اعزاز در نزدیکی مرز ترکیه و بستن چند گذرگاه مرزی، قصد دارد پایگاهی برای گسترش فعالیت‌های تروریستی خود در این منطقه ایجاد کند.

این گزارش ادامه داد، به دست گرفتن کنترل اعزاز و گذرگاه‌های مرزی سوریه و ترکیه توسط النصره نشانگر روابط وخیم آنها با مخالفان و شبه نظامیان سوری است.

اخیرا نزاع درونی میان گروه‌های شبه نظامی در سوریه افزایش یافته است.

۲۵ سپیتامبر ۱۳ گروه شبه نظامی تحت حمایت خارج اعلام کردند دیگر به اصطلاح شورای ملی سوریه را به رسمیت نمی شناسند.