فرودگاه‌های لبنان به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهند

بیروت: یوسف دیاب

جامعه لبنانی منتظر تحولات جدید تحریم‌هایی است که آمریکا علیه ایران و حزب‌الله اعمال کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این تحریم‌های رو به رشد که افراد نزدیک به رهبری حزب‌الله از جمله جواد نصرالله فرزند حسن نصرالله را نشانه گرفته‌است بر اقتصاد لبنان تأثیر خواهد گذاشت و نتایج خود را طی هفته‌های آتی نشان خواهدداد.
این در حالی است که نگرانی‌هایی در خصوص این تحریم‌ها در محافل لبنانی وجود دارد که از جمله آنها ناتوانی حکومت در کاهش خطرات و تأثیرات آن بر وضعیت اقتصادی و نقدینگی فرتوتِ کشور در سایه نبود دولتی متعادل است که توانایی این را داشته باشد که با آمریکا و جامعه بین‌الملل مذاکره کرده تا تأثیرات تحریم‌ها گریبانگیر سازمان‌های حکومتی و بخش بانکی نشود.
اقداماتی که بانک‌ها هم‌اکنون از آنها پیروی می‌کنند هم‌سو با ماهیت تحریم‌های سابق بود اما بر اساس اظهارات منابعی بانکی، تحریم‌های جدید مستلزم رویکرد متفاوت است که دولت باید آن را اتخاذ کرده تا هم‌سو با تحریم‌های جدید پیش بروند.
برخی از منابع بانکی به «الشرق الاوسط» تأکید کردند که هم‌اکنون بانک‌ها از استانداردهای بین‌المللی در همه زمینه‌های مربوط به نظارت بر سپرده‌ها، انتقالات و اطلاعات متعلق به نظام ایران یا به اشخاص تابع حزب‌الله و نزدیک به آن یا اجرای قوانین مربوط به پولشویی و مبارزه با تروریسم پیروی می‌کنند اما منتظر تصمیمات جدید از بانک لبنان هستند تا با دقت آنها را اجرا کنند.
از نظر دکتر ریاض قهوجی پژوهشگر امور استراتژیک، تلاش‌های مرتبط با کاهش آثار تحریم‌های شدید آمریکا به ثبات وضعیت سیاسی لبنان بستگی دارد.
وی به «الشرق الاوسط» توضیح داد که اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران و حزب‌الله بر اساس قوانین متعدد اما دارای اهدافی یکسان، به شکل فزاینده‌ای شروع شده‌است.
وی تأکید کرد که دولت آمریکا سیاست خشک کردن منابع مالی حزب‌الله و ایران که تأمین‌کننده مالی اساسی آن ست و همچنین گروهک‌هایی را در پیش گرفته‌است که واشینگتن آنها را در فهرست تروریست‌ها قرار داده‌است.
بر اساس اظهارات قهوجی تحریم‌ها وارد روندی رو به رشد شده و هر روز اقدامات جدید و اسم‌های جدیدی را در برخواهد گرفت و تأثیر آنها به مرور زمان مشخص خواهد شد نه در عرض یک یا دو روز.
وی هشدار داد که هرچه تنش داخلی در سایه نبود دولتی متعادل به ریاست سعد الحریری بیشتر شود لبنان بیشتر بر لبه تیغ گیوتین تحریم‌ها قرار خواهد گرفت.
از نظر وی سعد الحریری تنها کسی است که می‌تواند فشار تحریم‌ها علیه لبنان را کاهش دهد و خطرات فروپاشی اقتصاد لبنانی را بکاهد.
به نظر قهوجی دولتی که سعد الحریری رئیس آن باش خواهد توانست از خطرات تحریم‌ها بر سازمان‌های رسمی لبنان بکاهد اما در خصوص تلاش برای تشکیل حکومتی یکدست یا تابع حزب‌الله در سایه هجوم آمریکا هشدار داد؛ چرا که تأثیرات ویران‌کننده‌ای در پی خواهدداشت.
وی عنوان کرد هرکس به فکر چنین دولتی باشد یعنی اینکه تمام امور در معادله لبنان رو به سقوط است و حزب‌الله تصمیم گرفته‌است تا همه چیز را در مقابل فروپاشی جامع اقتصاد قرار دهد.
وی همچنین تأکید کرد که وضعیت لبنان حساس است؛ چرا که تحریم‌ها باعث افزایش پیچیدگی وضعیت داخلی می‌شود و هر چه جهات لبنانی نسبت به تشکیل دولتِ متعادل سریع‌تر اقدام کنند تأثیر خطرات تحریم بر لبنان کم‌تر خواهدشد.
از سوی دیگر، نماینده‌ای که در جلسه‌های هیئت لبنانی با مسئولان آمریکایی در خصوص خارج کردن بخش بانکی لبنان از تأثیرات تحریم‌ها علیه حزب‌الله شرکت داشت، عنوان کرده‌است که تحریم‌هایی که در ساعات اخیر اعمال شد تنها شروعی برای تحریم‌های بزرگ‌تر است.
این نماینده که نخواست نامش فاش شود از تأثیر تشکیل دولت بر کاهش خطرات تحریم اظهار ناامیدی کرد.
وی در خصوص اینکه تشکیل دولت باعث عکس‌العمل معکوس آمریکا شود ابراز نگرانی کرد؛ به خصوص اگر به حزب‌الله پست‌های وزارتی اصلی همچون وزارت بهداشت داده‌شود؛ چرا که این باعث سنگین شدن بار حکومت و ترکیب آن خواهد شد.
گفتنی است که با شروع دوره دوم تحریم آمریکا علیه ایران، به شرکت‌های نفت لبنان در فرودگاه بیروت که در زمینه سوخت‌گیری هواپیماها فعال هستند ابلاغ شد که به هواپیماهای تابع خطوط هواپیمایی ایران سوخت ندهند. از این رو این شرکت‌ها این یادداشت را امضا کرده و همه کارمندان خود را موظف به اجرا و پیروی از آن کردند.
دکتر غازی کارشناس اقتصادی و مالی نیز عنوان کرد تحریم‌ها شامل افرادی خواهد شد که وابسته به حزب‌الله بوده یا نزدیک به آن هستند.
بر اساس اظهارات وی به «الشرق الاوسط»، این تحریم‌ها زمانی دردناک‌تر خواهد شد که شامل سازمان‌های آموزشی و بهداشتی تابع حزب‌الله شود؛ چرا که عرصه بر کارمندان و کسانی که از خدمات آنها استفاده می‌کنند تنگ خواهد شد.
وی بعید دانست که بانک‌های لبنانی تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار بگیرند؛ چرا که آنها به اجرای مفاد تحریم‌ها پایبند هستند.
وی تأکید کرد که تأثیر تحریم‌ها علیه ایران به خاطر وجود دو عامل بر لبنان کم است. عامل اول این است که معاملات تجاری میان ایران و لبنان بسیار کم بوده و از ۸۰ میلیون دلار بیشتر نیست. اما عامل دوم این است که روابط مالی ایران و حزب‌الله به صورت نقدی و خارج از سیستم بانکی صورت می‌گیرد.
وی عنوان کرد بارزترین نشانه تحریم‌ها علیه ایران امتناع فرودگاه بین‌المللی رفیق الحریری از سوخت دادن به هواپیماهای ایران و کاهش روابط گردشکری با ایران خواهد بود؛ چرا که لبنان شدیداً به سیستم جهانی پایبند بوده و نمی‌تواند از آن خارج شود.