سخنرانی هاشمی رفسنجانی در کرمانشاه

سخنرانی هاشمی رفسنجانی در کرمانشاه

به نظر می رسد انتشار خاطره قدیمی از آیت الله خمینی درباره «شعار مرگ برآمریکا» روی وبسایت هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با وجود اینکه وی انتشار آن را بدون هماهنگی و نادرست خواند، برای او دردسرهایی ایجاد کرده که به این زودیها پایان نمی گیرد و در همین چارچوب در جریان سخنرانی اش در کرمانشاه، عده ای با سر دادن شعار«مرگ بر آمریکا» اخلال ایجاد کردند.

خبرگزاری ها گزارش دادند که مدافعان هاشمی رفسنجانی نیز در واکنش به شعار مرگ بر آمریکا به سردادن شعارهای همچون «سلام بر خاتمی، درود بر هاشمی» و «درود بر هاشمی» پرداختند. این مسئله موجب شد که سخنرانی هاشمی رفسنجانی در روز دوشنبه ۲۲ مهر (۱۴ اکتبر) نیمه تمام بماند.

خبرگزاری مهر در گزارش خود آورده است که هاشمی با بیان اینکه “فشردگی مراسم زیاد است و به همین دلیل سخنرانی خود را همین جا به پایان می‌برم”، از ادامه سخنرانی منصرف شد.

از سوی دیگر خبرگزاری فارس که در سال های اخیر عموما از موضع گیری ها و نظرات هاشمی رفسنجانی انتقاد می کرده است، در خبری متفاوت نوشت: “برخی با سر دادن شعار «درود بر خاتمی سلام بر هاشمی» و سوت زدن فضای مسجد را به هم ریختند و حاضران در واکنش شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند و به همین دلیل سخنرانی هاشمی رفسنجانی متوقف شد.”

هاشمی رفسنجانی قبل از سفر به کرمانشاه، با تاکید براینکه خاطره حذف شعارمرگ برآمریکا مربوط به سالها قبل است، گفته بود که “مسئول سایت (وبسایت هاشمی) بدون هماهنگی آن را منتشرکرد که اقدامی نادرست بود.”

در روزهای اخیر انتشار خاطرات و صحبت های قدیمی هاشمی رفسنجانی درباره شعار مرگ بر آمریکا با واکنش ها و انتقادهای مختلفی به ویژه از سوی جناح محافظه کار و تندرو در ایران روبرو شده است. از اینرو هاشمی در پاسخ به این واکنش ها انتشار خاطره قدیمی درباره شعار مرگ بر آمریکا روی وبسایت رسمی مجمع تشخیص مصلحت را اقدامی نادرست و بدون هماهنگی دانست.

چندی پیش وبسایت رسمی آیت الله هاشمی رفسنجانی با مرور صحبت های هاشمی رفسنجانی در سال ۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۶ شمسی) به نقل از وی نوشت: “امام خمینی با حذف شعار “مرگ بر آمریکا” موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در این زمینه تاکید می‌کند که در آن دوران “موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم.”

پس از سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران به نیویورک و مکالمه تلفنی وی با بارک اوباما رییس جمهور آمریکا، بحث درباره برقراری روابط یا دستکم بهبود روابط بین ایران و آمریکا توجه همه رسانه های جهان را به خود جلب کرده و در ایران هم این مسئله با حمایت ها و مخالفت های جدی روبرو شده است.

در حالی که هنوز عملا هیچ تحول ملموسی در روابط دوکشور رخ نداده است، بسیاری مردم، رسانه ها و همینطور مقامات ایران این موضوع را به شوخی و جدی مورد بحث قرار می دهند و در این بحث ها اظهار نظرهای مختلفی در مورد شعار «مرگ بر آمریکا» که در ازسال های نخستین انقلاب به یکی از شعارهای اصلی مردم ایران در راهپیمایی ها تبدیل شده، مطرح می شود.