حوثی‌ها ۲۳ هزار کودک را در جنگ به کار گرفتند

تنش‌های عقیدتی و سیاسی در میان حوثی‌ها

بعد از کاهش تعداد نیروهای شبه نظامیان حوثی در اثر حملات ارتش ملی یمن و نیروهای ائتلاف عربی حمایت از مشروعیت و همچنین امتناع بیشتر یمنی‌ها از مشارکت در جنگ نیابتی، این شبه نظامیان اقدام به آموزش کودکان خود برای استفاده از سلاح سبک، متوسط و سنگین کرده و شروع به توزیع آنها در جبهه‌های جنگ کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، شبه نظامیان حوثی تابع ایران، برخلاف توافقنامه‌های بین المللی و قوانین حمایت از کودکان، ۲۳ هزار کودک را سربازگیری کردند که دو هزار و ۵۰۰ عدد از آنها از ابتدای سال جاری به کار گرفته شده اند.
حوثی‌ها این کودکان را یا از مدارس می‌ربایند و یا با فشار به خانواده‌هایشان آنها را روانه جنگ می‌کنند.
همچنین در اثر شرایط جنگی که به وجود آورده‌اند، بیش از دو میلیون کودک وراد بازار کار شدند.
از سوی دیگر ۴٫۵ میلیون کودک از تحصیل محروم شدند که ۱٫۶ میلیون نفر از آنها متعلق به دو سال گذشته بوده‌اند.
شبه نظامیان همچنین ۲ هزار و ۳۷۲ مدرسه را ویران کردند و هزار و پانصد عدد دیگر را تبدیل به زندان و سربازخانه کردند.
در این میان، مرکز کمک رسانی و اقدامات بشردوستانه ملک سلمان در راستای توانبخشی کودکان یمنی به کار گرفته شده فعالیت می‌کند.
این مرکز سعی دارد آثار روانی وارد شده بر این کودکان را کم کند تا به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.
این مرکز با همکاری سازمان مدنی «وثاق» یمن در این زمینه فعالیت می‌کند و تاکنون توانسته است ۱۶۱ کودک را توانبخشی کرده و به خانواده‌هایشان بازگرداند.
گروهی از پزشکان، روانپزشکان و مددکاران اجتماعی در این مراکز فعال هستند و برنامه‌های سرگرمی، فرهنگی و مسابقات در جهت تغییر روحیه کودکان اجرا می‌کنند.

تنش‌های عقیدتی و سیاسی حوثی‌ها

از سوی با پایین آمدن درآمدهای مالی و همچنین بالارفتن اختلافات حوثی‌ها با شرکای خود «الحراک الجنوبی» و«حزب المؤتمر الشعبی»، حوثی‌ها دچار تنش‌های عقیدتی، سیاسی و اقتصادی در دولت کودتای خود در صنعا شدند.
حقوق‌دانان یمنی، از خارج شدن تدریجی اوضاع از کنترل حوثی‌ها در صنعا در اثر به هم ریختن وضعیت اقتصادی و انسانی شهروندان خبر دادند.
این اتفاق باعث شده است که این شبه نظامیان، بسیاری از شهروندان را دستگیر کنند که در میان آنها پیروان‌شان نیز به چشم می‌خوردند.
قاضی احمد مفلحی رئیس کمیته تحقیق اتهامات حقوق بشر در یمن در این باره به الشرق الاوسط گفت: عملیات بازداشت و یورش به منازل نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده و صنعا تبدیل به سربازخانه شده است.
وی همچنین عنوان کرد در میان بازداشتی‌ها زنان نیز به چشم می‌خورند که این موضوع با ماهیت جامعه عرب همخوانی ندارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه حوثی‌ها حتی علیه پیروان خود اقدام می‌کنند، تاکید کرد که آنها برای کسی ارزش قائل نیستند حتی اگر پیرو آنها باشد.
بنابر گفته‌های المفلحی حوثی‌ها ۳۵ نفر از پیروان خود را در روزهای اخیر کشته اند.
وی در رابطه با اشغال مسیرهای فروش گفت: این رفتار آنها از ابتدای کودتا بوده و آنها یا با تهدید و یا خضوع مالکان سازمان‌ها، اموال جنگی خود را تامین می‌کنند. به طوری که از مالکان سازمان‌ها در مقابل به کار نگرفتن فرزندان‌شان اخاذی می‌کنند.
وی همچنین گفت که این اتفاقات باعث خارج شدن بسیاری از تاجران از صنعا شده است.
وی افزود تاجرانی که مانده‌اند یا پیرو آنها هستند یا پیرو علی صالح رئیس جمهور سابق که آنها را محاصره کرده و فروشگاه‌های آنها را مصادره کرده‌اند.