پایان جنگ 50 روزه در غزه – رویترز

پایان جنگ ۵۰ روزه در غزه – رویترز

رام الله- کفاح زبون قاهره- سوسن ابوحسین واشنگتن-هبه القدسی— به دنبال توافق فلسطینی ها و اسراییلی ها جنگ پس از حمله ۵۰ روزه اسراییل به غزه به پایان رسید. توافقی که با نظارت مصر انجام شد اساسا به تفاهم های به دست آمده در توافق نوامبر ۲۰۱۲ بین حماس و اسراییل استناد دارد. قرار است مذاکرات غیرمستقیم فلسطینی ها و اسراییلی ها تقریبا بیش از یک هفته دیگر به منظور توافق بر سر مسایل حل نشده آغاز شود.

فلسطینی ها و اسراییلی ها دیروز سه شنبه موافقت خود را با طرح آتش بس مصری اعلام کردند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش امیدوار است که توافق آتش بس بین اسراییلی ها و فلسطینی ها “دایمی و مستمر” باشد. وی افزود ایالات متحده کلیه طرف ها را به پایبندی به آتش بس فرا می خواند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که آتش بس در غزه “دایمی” باشد و راه را برای “یک روند سیاسی” بین دو طرف باز کند. وی با اشاره به اینکه “نقض آتش بس اقدام غیرمسئولانه به شمار می رود” دو طرف را به “مسئولیت پذیری” فراخواند.

هزاران فلسطینی در نوار غزه به شکل خودجوش به خیابان ها ریختند و پایان جنگ را جشن گرفتند. یک دقیقه پس از اعلام آتش بس روح زندگی در غزه با شتاب زیاد و قابل توجهی دمید. مساجد شروع به تکبیر کرده و زنان هلهله سر دادند و جوانان و کودکان برای غزه شعار دادند. به گفته شاهدان عینی افراد مسلح برای ابراز شادمانی “پیروزی” اقدام به تیراندازی هوایی کردند.

محمود عباس (ابومازن) رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست مطبوعاتی کوتاهی گفت: “می خواهم به نیابت از ملت فلسطینی از جمهوری عربی مصر و رییس جمهور (عبدالفتاح) سیسی برای تلاش های مستمرشان در جهت توقف حمله به نوار غزه و توقف خونریزی ها در این منطقه تشکر کنم. وی افزود: “می خواهم موافقت رهبری (فلسطین) را با فراخوان کشور برادر مصر در جهت آتش بس فراگیر و دایم از ساعت ۷ شب به وقت فلسطین اعلام کنم.

پس از آتش بس نوبت به تلاش برای برآورده کردن نیازمندی های اهالی غزه خواهد رسید و کلیه خدمات پزشکی مورد نیاز در اختیار آنان خواهد گرفت. از جامعه جهانی وسازمان ملل درخواست می کنم تا این کالاها سریعا ارسال کنند. ما به ارواح زنان و پیر و جوان درود فرستاده و دست به دست همدیگر وطن یکپارچه خود را دوباره می سازیم تا همگی با هم به سوی پایان دادن به اشغالگری و برپایی دولت فلسطین تا حدود ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شریف حرکت کنیم.”

عباس در آغاز نشست سران فلسطین گفت: “یک دیدگاه برای رسیدن به راه حل نهایی درحال متبلور شدن است که مشورت هایی با جامعه جهانی در این زمینه انجام خواهد شد.” اظهارات عباس اشاره ای است به گرایش فلسطینی ها به مطرح کردن درخواست “پایان اشغالگری فلسطین” در سازمان ملل.

در توافق آتش بس که وزارت امور خارجه مصر آن را اعلام کرد آمده است “مصر به منظور جلوگیری از کشته شدن بیگناهان و با استناد به طرح مصری در سال ۲۰۱۴ و تفاهم نامه های قاهره در سال ۲۰۱۲ دو طرف اسراییلی و فلسطینی را به آتش بس فراگیر و متقابل فرامی خواهد. این آتش بس همزمان با گشودن گذرگاه ها بین غزه و اسراییل اجرا خواهد شد. این اقدام باعث تسریع در روند ورود کمک های بشردوستانه و امداد رسانی و نیازمندی های بازسازی و صید تا فاصله ۶ مایلی و ادامه مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف درباره موضوعات دیگر در عرض یکماه پس از تثبیت آتش بس خواهد شد.”

در این بیانیه با تمجید از تلاش های آمریکا افزود “مصر از تلاش های ایالات متحده آمریکا و نقش این کشور در این زمینه قدردانی می کند.”

منابع فلسطینی آگاه در گفتگو با “الشرق الاوسط” فاش کردند که توافق آتش بس پس از اصلاح متن تدوین شده ای صورت گرفت که حماس به آن اعتراض کرده بود. اصلاحات صورت گرفته در خصوص بازسازی و مدیریت گذرگاه ها و اشاره به تونل ها و اسلحه در غزه بود.

به گفته این منابع حماس پس از برداشتن عبارت توقف حفر تونل ها موافقت خود را با این توافق اعلام کرد. کما اینکه توافق آتش بس به دنبال اطمینان حماس از ذکر عبارت های گشودن بی قید و شرط گذرگاه ها و آغاز فوری بازسازی از طریق دولت وفاق فلسطینی در متن اصلاح شده انجام شد.

انتظار می رود مذاکرات درباره مسایل حل نشده یعنی تاسیس بندر و فرودگاه و موضوع اسلحه در غزه و اجساد سربازان اسراییلی حدود یک هفته دیگر آغاز شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جین ساکی از اعلام آتش بس از سوی مصر استقبال کرده و گفت “کلیه طرف ها را به پایبندی به مفاد این توافق فرا خوانده و امیدواریم که توافق زمینه را برای جلوگیری از پرتاب موشک ها و درگیری ها در غزه ایجاد کند.”

ساکی گفت که کشورش از مصر برای میزبانی مذاکرات وتلاش برای موفقیت مناقشه ها تشکر می کند.