هرج و مرج در لیبی؛ ۴۰۰ زندانی در نزدیکی طرابلس فرار کردند
ایتالیا اعزام نیروهای ویژه به لیبی را تکذیب کرد
القاهره: خالد محمود
در میان هرج و مرج ناشی از درگیری‌های خونین بین گروه‌های مسلح رقیب در لیبی ۴۰۰ زندانی موفق به فرار از زندانی در حوالی شهر طرابلس شده‌اند. در همین حین در درگیرهای خونین روزهای اخیر دست کم ۴۷ نفر جان خود را از دست داده اند و ۱۲۹ نفر نیز زخمی شده اند.
به گزارش الشرق الاوسط، به گفته پلیس محل زندانیان بزور درهای زندان «عین زاره» را بازکرده و فرار کردند.
پلیس همچنین گفت که درپی شورش در زندان و درگیری‌های اطراف زندان ماموران محافظ از ترس جان خود قادر به کنترل زندانیان نشدند.
درگیری های شبه نظامیان رقیب در شهر طرابلس دولت را وادار به اعلام وضعیت فوق العاده کرده است.
فرار زندانیان وقتی روی داد که برخوردهای مسلحانه بین گروه های رقیب در اطراف «عین زاره» جریان داشت.
گفته می شود اکثر زندانیانی که در این زندان نگاهداری می شدند از هواداران معمر قذافی رهبر پیشین لیبی بوده که در کشتارهای شورش های ۲۰۱۱ دست داشتند.
این درگیری های هفته گذشته پس از حمله شبه نظامیان مناطق جنوبی به هواداران دولت آغاز شده است.
درگیری ها در طرابلس از روز یکشنبه گذشته(۲۶ اوت) آغاز شده است.
این درگیری ها میان گردان موسوم به «انقلابی های طرابلس گردان ۳۰۱» و گردان «تانک های ابوسلیم» از یک سو و تیپ هفتم پیاده در ترهونه معروف به «نیروهای کانیات» در گرفته است.
با وجود اینکه گفته می‌شود گردان اللواء السابع وابسته به دولت وفاق ملی است اما «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی اخیرا اعلام کرد که این گروه مدت‌هاست منحل شده و مشروعیت ندارد.
*وخامت اوضاع انسانی در طرابلس
بر اساس تازه ترین آماری که وزارت بهداشت لیبی منتشر کرد، این درگیری ها دست کم به کشته شدن ۴۷ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۲۹ نفر منجر شده است.
درگیری ها در حالی ادامه دارد که سازمان ملل و برخی طرف های منطقه ای تلاش می کنند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را ۱۹ آذرماه(دهم دسامبر) امسال در این کشور برگزار کنند.
اکنون دو دولت شامل دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست عبدالله الثنی که از ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای مسلح این کشور حمایت می کند، در این کشور وجود دارد.
لیبی از زمان مداخله نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال ۲۰۱۱ که به سرنگونی حکومت معمر قذافی منجر شد، تاکنون صحنه ناآرامی و هرج و مرج بوده است.
این کشور به دو بخش غربی در طرابلس و شرقی در بنغازی تقسیم شده است و از خلاء سیاسی رنج می برد؛ این مساله سبب شده است تا گروه های مسلح و همچنین گروه تروریستی داعش در بخش هایی از لیبی فعالیت کنند.
*درگیری ارتش لیبی با گروه‌های مسلح در شهر درنه
در این میان، یک منبع نظامی وابسته به فرماندهی کل ارتش لیبی اعلام کرد که درگیری‌های خشونت‌بار در بخش قدیمی شهر درنه با گروه‌های تروریستی، به وقوع پیوسته است.
المنذر الخرطوش مسئول دفتر رسانه‌ای گردان پیاده‌نظام ۲۷۶ وابسته به ارتش ملی لیبی گفت که عملیات نظامی در شهر درنه از صبح روز یکشنبه در بخش قدیمی درنه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
وی افزود که یگان‌های ارتش لیبی، گروه‌های مسلح را در منطقه‌ای به مساحت ۳۰۰ متر محاصره کرده و به دلیل وجود بمب‌های دست‌ساز در این منطقه و استقرار تک تیراندازان بالای پشت بام‌ خانه‌ها، پیشروی نیروها در این منطقه به کُندی صورت می‌گیرد.
درگیری بین نیروهای ارتش لیبی و عناصر «مجلس شورای درنه» وابسته به القاعده در منطقه المغار در شهر درنه همچنان ادامه دارد.
شهر درنه در دوره «معمر القذافی» یکی از مهم‌ترین مقرهای گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده بود.
*تیم مبارزه با تروریسم مأمور نظارت بر آتش‌بس شد
در همین حال، فائز السراج رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی، تیم مبارزه با تروریسم را مأمور نظارت بر آتش‌بس در طرابلس و عقب‌نشینی تمامی نیروهای مستقر در مناطق درگیری، کرد.
این گروه همچنین مأموریت دارد اردوگاه‌ها و مقرهای نظامی را از شبه‌نظامیان تحویل گرفته و به یگان‌هایی که قبلا در این اردوگاه‌ها مستقر بودند، تحویل دهد.
*ایتالیا اعزام نیروهای ویژه به لیبی را تکذیب کرد
در این میان، دفتر نخست وزیری ایتالیا با صدور بیانیه ای اعزام نیروهای ویژه به کشور لیبی را تکذیب کرد و اعلام کرد: ایتالیا با دقت تحولات اخیر در لیبی را دنبال می کند.
در ادامه این بیانیه ضمن ابراز نگرانی ها درباره لیبی، تاکید شده است که ایتالیا به همراه انگلیس، فرانسه و آمریکا طرفین این درگیری را به آتش بس فوری دعوت می کند.
معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا نیز با اشاره به اوضاع تنش آمیز روزهای اخیر در لیبی، گفت: من در تماس مستقیم با نیروهای نظامی، دیپلمات ها و متخصصان شرکت نفت که در لیبی زندگی می کنند، هستم. برخی از آنها این کشور را ترک کرده اند.
در لیبی حدود ۳۵۰ نظامی ایتالیایی حضور دارند ولی دولت ایتالیا هرگونه مداخله نیروهای ویژه در این کشور را تکذیب کرده است.
از ژانویه گذشته (دیماه) ماموریت دوجانبه خدمات پشتیبانی موسوم به Miasit در لیبی برای کمک و پشتیبانی از دولت توافق ملی آغاز شده است.
هدف نظامیان ایتالیایی در این ماموریت حمایت موثرتر از مقامات محلی در اقدامات صلح و ثبات در کشور و تقویت فعالیت های کنترل و مقابله با مهاجرت های غیر قانونی، قاچاق و تهدیدات امنیتی با هماهنگی و دستور العمل های سازمان ملل است.
از سوی دیگر مطبوعات محلی لیبی نیز اعلام کردند که یکی از اهداف حمله روز شنبه گذشته در طرابلس، ضربه زدن به سفارت ایتالیا بود.
دو موشک گراد علیه سفارت ایتالیا و دفاتر فیاض السراج نخست وزیر لیبی پرتاب شد که به چند متری سفارت ایتالیا رسید اما به هدف نخورد.
تاکنون برخی از ایتالیایی ها این کشور را ترک کرده اند اما سفارت ایتالیا در لیبی هنوز باز است.
این شورا به نیروهای ضد تروریسم مصراته دستور داد تا برای اعمال آتش بس جدید و پایان خشونت ها در حومه وارد پایتخت شوند.
*سازمان ملل خواستار پایان حوادث خشونت بار در لیبی شد
پس از این درگیری ها، دفتر هماهنگی کمک های انسانی سازمان ملل متحد در لیبی اعلام کرد: در درگیری های واقع که یک هفته است ادامه دارد، ۱۴ غیر نظامی از جمله ۴ کودک جان باخته و ۱۰۰ نفر نیز زخمی شدند.
سازمان ملل متحد از طرفین خواست تا به استفاده کیفی در مراکز مسکونی پایان داده ، هر نوع اقدام خشونت بار متوقف شده و مذاکرات آتش بس آغاز گردد.
در بیانیه سازمان ملل متحد چنین گفته شد : بعلت پرتاب بدون هدف گیری موشک ها به مراکز مسکونی در طرابلس مردم در رعب و وحشت بسر می برند.
*درخواست اتحادیه عرب برای توقف درگیری‌ها
دبیرکل اتحادیه عرب، تشدید درگیری ها در طرابلس، پایتخت لیبی را محکوم کرد و توقف فوری خشونت را خواستار شد.
احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه ای، برقراری عملی آتش بس در طرابلس و پایبندی همه طرف ها را به آن خواستار شد.
در این بیانیه، از همه طرف های درگیری در طرابلس خواسته شده است؛ به شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی برای تامین امنیت و کنترل طرابلس کمک کنند.
در بیانیه دبیرکل اتحادیه عرب آمده است، باید امنیت در لیبی برقرار شود تا بتوان انتخابات در آن برگزار کرد.
*هشدار پارلمان لیبی درباره وقوع جنگ داخلی
کمیسیون امور خارجه و همکاری بین‌المللی در مجلس نمایندگان (پارلمان) طبرق در بیانیه‌ای درباره حوادث طرابلس ابراز نگرانی کرد و بر پایبندی به اعلامیه پاریس که ۲۹ ماه می به امضا گروه‌های لیبی رسید، تأکید کرد.
کمیسیون مذکور ضمن ابراز نگرانی از حوادث چند روز گذشته در طرابلس، هیأت ناظر سازمان ملل بر روند سیاسی در لیبی را به مسئولیت‌پذیری در قبال مردم این کشور و بازنگری در برنامه‌های سازمان ملل برای احیای ثبات در لیبی، فراخواند.
در این بیانیه بر ضرورت سرعت بخشیدن به اجرای اصلاحات اقتصادی و وضع سازوکارهایی جهت توزیع عادلانه و شفاف درآمدهای کشور بین مردم لیبی تأکید کرد.
این کمیسیون همچنین افزود که حوادث شهر طرابلس را با دقت دنبال می‌کند و همه طرف‌ها را به آتش‌بس دعوت کرد و درباره پیآمدهای ناگوار استمرار درگیری‌ها که تهدیدی برای نابودی موسسات طرابلس است و نیز درباره وقوع جنگ داخلی هشدار داد.