ایران یکی از ضعیف ترین کشورها در زمینه دسترسی به اینترنت آزاد در سراسر جهان محسوب می شود - عکس از گتی ایمجز

ایران یکی از ضعیف ترین کشورها در زمینه دسترسی به اینترنت آزاد در سراسر جهان محسوب می شود – عکس از گتی ایمجز

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ایران گفته است: عضویت در شبکه‌های اجتماعی جرم نیست اما دستیابی به این شبکه ها که با دور زدن فیلترینگ مقدور است، بر طبق قانون جرم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاریها، مهدی اخوان بهابادی روز سه شنبه در نشست خبری ‎ با خبرنگاران گفت: “عضویت در شبکه‌های اجتماعی طبق قانون جرم نیست و در این میان شبکه‌ای هم به طور ویژه از این قاعده مستثنی نشده است، اما با این وجود اکنون در کشور نظام پالایش و فیلترینگ را داریم که دور‌زدن آن بر طبق قانون جرم محسوب می‌شود.”

اخوان در بخش دیگری از سخنانش گفت: “حداقل از نظر سرعت اینترنت هیچ‌گونه محدودیت حاکمیتی وجود ندارد و اگر سرعت اینترنت در کشور پایین است، به دلیل برخی مشکلات فنی است.”

این اظهارات نوعی تناقض یا سردرگمی در سیاست گذاری در برخورد با شبکه های پرطرفدار اجتماعی در ایران را نشان می دهد چرا که اخبار همزمان حاکی از آنست که بعضی نهادهای اجرایی در این کشور درصدد راه اندازی صفحه ویژه فیسبوک هستند.

رییس پلیس فتای ناجا هم در مهر ماه سال ۱۳۹۱، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را فاقد منع قانونی دانسته بود. کمال هادیانفر، رییس پلیس فتای ناجا با بیان این که منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، از برخورد قطعی پلیس با افرادی که در این فضا به ارتکاب جرایم مبادرت می کنند، خبر داده بود.

در این میان بحث در این زمینه با انتخاب حسن روحانی رئیس جمهور اعتدالگرا شدت یافته است چرا که فعالان اینترنتی بارها خواستار تحول جدی در شرایط دسترسی به اینترنت و نیز نحوه ارائه خدمات اینترنتی در ایران شده اند.

پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران، کاربران ایرانی اینترنت در داخل و خارج کشور، طوماری با مشارکت جمعی نوشتند که در آن بیش از هرچیز خواستار “اصلاح وضعیت اینترنت” شده‌اند.

به نوشته وبسایت بی بی سی، این طومار را حدود ۵۸۰۰ کاربر ایرانی تکمیل کردند و هر یک، خواسته‌های خود را از آقای روحانی درباره اینترنت نوشتند.

آرش آبادپور که وبلاگ کمانگیر را دارد و از بانیان این طومار بوده، در این باره گفته بود: “۸۵ درصد از کسانی که خواستار ‘اینترنت بهتر’ شده‌اند، از فیلترینگ٬ قطع‌شدن دسترسی و در دسترس نبودن اینترنت پرسرعت انتقاد کرده‌اند.”

“۸۵ درصد از کسانی که خواستار ‘اینترنت بهتر’ شده‌اند، از فیلترینگ٬ قطع‌شدن دسترسی و در دسترس نبودن اینترنت پرسرعت انتقاد کرده‌اند.”

حسن روحانی در جریان یکی از برنامه های تبلیغاتی خود پیش از انتخابات که ۱۶ خرداد ماه امسال از شبکه چهار سیما پخش شد گفت: پهنای باند اینترنت در ایران “در شان ایرانیان” نیست.

رئیس‌جمهوری منتخب ایران همچنین پیش از انتخابات گفت که باید به رسانه‌ها در ایران “آزادی عمل” داده شود.

براساس گزارشی که در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ توسط اندیشکده آمریکایی به نام فریدام هاوس منتشر شد، آزادی‌های برخی از کشورها در امور اینترنتی در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر و محدودیت های اینترنتی در آن کشورها بسیار بیشتر شده است.

در این گزارش کشورهایی که آزادی اینترنتی در آنها کامل وجود دارد نمره بین ۰ تا ۳۰، کشورهایی که آزادی اینترنتی نسبتا وجود دارد ۳۱ تا ۶۰ و کشورهایی که آزادی اینترنتی بسیار کمی در آنها وجود دارد ۶۱ تا ۱۰۰ نمره گرفته اند. در این آمار جایگاه چین ۸۳ و ایران ۸۹ عنوان شده است.