موتور جستجویی که بازار کار دایره المعارف‌ها را کساد و جهان را کوچک کرد

امروز مصادف با بیستمین سالگرد تاسیس موتور جستجوی “گوگل” است. لری پیچ و سرگی برین در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ این موتور جستجو را تاسیس کردند.

در تاریخ تاسیس این سایت بحثی شکی نیست ولی تاریخ‌های زیاد دیگری نیز هستند که می‌توان آنها را جشن گرفت. از جمله آنها تاریخ اولین سرمایه گذاری در این شرکت به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار در آگوست سال ۱۹۹۸بود.

در ماه بعد از آن گوگل درخواست ثبت این شرکت را به کالیفورنیا داد و صاحب حساب بانکی شد که چک را در خواباند. این اتفاق در ۴ سپتامبر به قوع پیوست و این تاریخ به نظر برای جشن گرفتن بعنوان سالگرد تاسیس منطقی‌‎تر به نظر می‌رسد؛ چرا که دیگر تاریخ‌ها فقط لحظاتی مهم درتاریخ این شرکت به شمار می‌رود که از جمله آنها تاسیس اولین پایگاه رسمی آن در یک پارکینگ می‌باشد.

برای همین هم هست که ما می‌بینیم گول در سپتامبر حداقل ۴ مرتبه، روزهای ۷ و ۸ و ۲۶ و ۲۷ آن را جشن می‌گیرد.

ولی آیا واقعا زندگی پیش از گوگل چگونه بود؟ و این موتور جستجو روزانه چه خدماتی به بشر ارائه می‌دهد؟

قطعا این دو سوال جواب‌های بیشماری دارد ولی همه آن‌ها در این جواب کوتاه خلاصه می‌شود “گوگل جهان را تغییر داده و زندگی را آسان کرده است”. ولی آیا همیشه این تغییر رو به مثبت بوده است؟

تا پیش از وجود گوگل بشر به حافظه خود اتکا می‌کرد و اگر او را یاری نمی‌کرد آنقدر به آن فشار می‌آورد تا بالاخره چیزی که می‌خواهد را به یاد بیاورد. ولی اکنون بوسیله گوگل با تایپ چند کلمه بشر به جواب سوالات خود می‌رسد. همچنین برای پیدا کردن شماره تلفن دیگر نیازی نیست دنبال آن در راهنماهای تلفن گشت. همینطور که باعث شده تا اخبار دروغین بسیاری به دست ما برسد.

محققان می‌گویند که حافظه انسان با این موتور جستسجو ضعیف شده و دیگر بشر طاقت خواندن متن‌های طولانی ندارند.

گوگل همچینین می‌تواند صورتعمل خیلی از کارهای ما را در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب داشته باشد و حتی در اختیار دیگران قرار دهد بطوریکه از این راه سالانه ۶۰ میلیون دلار درآمد دارد. در واقع گوگل با فروش اطلاعات خصوصی دیگران، تبدیل به وسیله شده است.

البته این شرکت کمک‌های خیریه زیادی از جمله کمک به معلولین و تاسیس مدارس در کشورهای فقیر کرده است. ولی این موتور در مقابل خدماتی که ارائه داده کارهای منفی زیادی نیز کرده است و از جمله آنها فروش اطلاعات جستجوی شما در خصوص یک وسیله مصرفی، به شرکت‌های تجاری است تا تبلیغات خود را به شما عرضه کنند.