روحانی: عده‌ای نسبت به عظمت نظام دچار شک شده‌اند
روحانی: اروپا همراهی نکند، راه سوم در پیش می گیریم
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به سوالاتی در مورد وضعیت اقتصادی و کاهش شدید ارزش ریال، در مجلس شورای اسلامی این کشور توضیحاتی ارائه کرد. نمایندگان اما از چهار پاسخ به پنج پرسش قانع نشدند و این سوالات به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود.
به گزارش الشرق الاوسط، سوالات نمایندگان در پنج محور عدم موفقیت دولت در مدیریت قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم موفقیت دولت در کاهش نرخ بیکاری در چند سال اخیر، رکود اقتصادی شدید چندساله و افزایش روزافزون نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی مطرح شد.
حسن روحانی دفترچه‌ای ۴۷ صفحه‌ای تهیه کرده و در اختیار خبرنگاران و نمایندگان مجلس قرار داده است. در این دفترچه روحانی به ۵ سوال نمایندگان پاسخ داده است.
حسن روحانی در بخش نخست سخنرانی خود مجلس گفت سوالات پنج‌گانه نمایندگان «سوالات ملت ایران» نیز هست؛ «چرا بیکاری؟ چرا وضع بانک اینچنین؟ چرا رونق و رکود شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست؟ چرا رشد قیمت ارز؟».
او در عین حال پرسیده: «اما سوال اصلی این است چرا حرکت ما که در چهار سال و نیم رو به جلو بود، و آمار شاهد این است، در این هفت هشت ماه، ناگهان شرایط جدیدی آغاز شد؟».
رئیس‌جمهوری اسلامی افزوده: چرا امید مردم تغییر کرده و حتی بالاتر از آن چرا عده‌ای در مورد نظام جمهوری اسلامی دچار شک شده‌اند.
او گفت تصور مردم نسبت به آینده ایران «به ناگهان دچار تغییر شد و این درد بزرگ است.” روحانی با طرح این سوال که “چرا عده‌ای نسبت به عظمت نظام دچار شک شده‌اند؟» افزود: «این شک را باید درمان کنیم».
روحانی به اشاره به تهدیدهای آمریکا گفت: «کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود، از پایان جلسه امروز اندوهبار خواهد بود… نه ترسی داریم از آمریکا و نه ترسی داریم از مشکلات، به خوبی از مشکلات عبور خواهیم کرد».
وحانی به توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: «برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که ما به دنیا بگوییم فعالیت صلح آمیز هسته‌ای که آن‌ها به دروغ گفتند غیر صلح آمیز و بر پایه همین دروغ، قطع‌نامه‌های فراوانی علیه ما تصویب کردند و به ذهن دنیا رساندند که برنامه هسته‌ای ایران خطر برای صلح جهانی است… برجام آمد تا بگوید برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و هیچ امنیتی را تهدید نمی‌کند و شورای امنیت به جای این‎که بگوید تهدید، باید جهان را به همکاری با ایران تشویق کند. نا به اینجا رسیدیم و قطع‌نامه شورای امنیت پس از برجام همین بود».
او تاکید کرد: «پس از برجام ما دستاوردهایی داشتیم که هیچ وقت از بین نمی‌رود. تحریم تسلیحاتی کشور را که می‌گفت ایران نه حق دارد سلاحی بفروشه و نه سلاحی بخرد، به ۵ سال تقلیل دادیم که ۲ سال و نیمش گذاشت. در زمینه اقتصادی هم برجام تغییراتی ایجاد کرد. همین شرکت‌هایی که دارند می‌روند معنیش این است که آمده بودند که الان رفتند. تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای برپایه برجام لغو شد، اما تحریم‌ها ما بخشیش غیر هسته‌ای است، بخشی تحریم‌های اولیه آمریکا است و برخی به سیستم بانکی ما مرتبط است».
روحانی با بیان این‌که ما با بیش از ۳۰۰ بانک ارتابط داریم، افزود: «در این مدت بیش از ۷ میلیارد دلار با بانک‌های جهانی پول رد و بدل کردیم. ما در این زمینه چهار لایحه ارائه دادیم که برای بانک ارائه دادیم، نه تنها برای بانک بلکه برای حیثیت ایران که ما کشوری هستیم ضد پولشویی، ضد مبارزه با تروریسم، یکی از آن تصویب شده، سه تا مانده. من در خواست می‌کنم از ریاست مجلس که تسریع شود در تصویب این لوایح که برای سیستم بانکی بسیار مهم است».
مجتبی ذوالنور، نماینده اصولگرای قم در دور دوم طرح سوال از حسن روحانی گفت: «برجام ماموریتش را انجام نداد».
او افزود: «آدرس غلط به مردم ندهید شما رییس جمهور سوئیس هستید یا جمهوری اسلامی؟» این نماینده مجلس اضافه کرد: «آقای رئیس جمهور شما یک کاخ آرزوها به نام برجام ساختید که آخرش به رابطه با آمریکا ختم شود. درنهایت هم با یک لگد ترامپ اینطور شد».
روحانی در نوبت دوم پاسخ به نمایندگان با اشاره به تهدید شدنش به مرگ در مراسم اعتراض‌آمیزی در در مدرسه فیضیه حوزه علمیه قم برگزار شد گفت: «من اگر تهدید به ترور شوم برای من مهم نیست… اما چه شد که یک عده جرات کردند رئیس‌جمهوری کشور را جرات کردند به مرگ تهدید کنند؟ چون احساس کردند بین دولت و مجلس فاصله است. اگر متحد باشیم، فیضیه قم تبدیل به جایی نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن ریخته شود».
او ادامه داد: «ما قبول داریم طرف ما در برجام تخلفاتی انجام داده، به ویژه آمریکایی‌ها، اما بیاییم منصفانه قضاوت کنیم، اگر برجام هیچ بود، پس چرا امروز اظهار نگرانی می‌کنیم؟».
وی افزود «این گونه نیست که دو راه داشته باشیم که یا در برجام بمانیم یا نمانیم. روز گذشته در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفتم اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند، ما راه سوم را در پیش می‌گیریم و آن را به مجلس و مردم اعلام خواهیم کرد».
او با بر شمردن دستاوردهای برجام گفت: «دولت من دولت اعتدال است، با تندروی به جایی نمی‌رسیم».
روحانی گفت: «ما دچار بحران نیستیم، اول مساله است، بعد آسیب، بعد تبدیل می‌شود به تهدید و بعد بحران؛ ما در مرحله آسیب هستیم».
او گفت: «تلاش دولت این است که قیمت ارز متعادل شود، در هفته‌های اخیر مقداری متعادل شد، در هفته‌های بغد متعادل‌تر شد».
او افزود: «ما ذخایر ارزی را در حالا بالا بردن هستیم، صادرات غیر نفتی ما افزایش پیدا کرده است. ما ذخایر ارزی را در داخل بانک مرکزی و در بانک‌های دنیا در حال افزایش دادن هستیم. ما کار احتیاطی برای سال‌های بعد در حال انجام دادن هستیم. اگر ما مثل پارسال عمل کنیم قیمت دلار سقوط می‌کرد، اما در این شرایط نیستیم و باید ذخایر ارزی را حفظ کنیم و به رئیس بانک مرکزی گفتم نباید به ذخایر ارزی دست بزند».
در پایان، درباره پاسخ‌های روحانی به این سوال‌ها رای گیری شد که در نتیجه، نمایندگان از پاسخ روحانی به سوال درباره عدم موفقیت دولت در مدیریت قاچاق کالا و ارز قانع نشدند، درباره استمرار تحریم‌های بانکی قانع شدند، درباره عدم موفقیت دولت در کاهش نرخ بی‌کاری در چند سال اخیر قانع نشدند، درباره رکود اقتصادی شدید چند ساله قانع نشدند و درباره افزایش روز افزون نخر ارز و کاهش ارزش پول ملی قانع نشدند.
از سوی دیگر، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای مجلس که صبح امروز در صفحه توییترش خبر از استیضاح حسن روحانی در صورت قانع کردن نمایندگان گفته بود، درحال جمع‌آوری امضا در بین نمایندگان است. یکی از این نامه‌ها مربوط به جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر صنعت و معدن است.  در پایان نیز طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با امضای ۵۱ نفر از نمایندگان به هیأت رئیسه تقدیم شد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر گفت این طرح استیضاح ۱۵ محور دارد.
محمود صادقی نماینده تهران نیز در توئیتی نوشت: روحانی توضیح دهد که دولت او چه سهمی در هر یک از عوامل وضعیت نابسامان اقتصاد دارد.