نیروهای امنیتی مصر در محل درگیری ها حاضر شدند

نیروهای امنیتی مصر در محل درگیری ها حاضر شدند

قاهره، الشرق الاوسط – نیروهای امنیتی تظاهرات دانشجویان وابسته به اخوان المسلمین که تلاش داشتد روز چهارشنبه به موسسه الازهر در جنوب قاهره حمله کنند به دارا متفرق کردند.

پس از بالا گرفتن درگیری ها میان پلیس و تظاهرات کنندگان طرفداران اخوان المسلمین، پلیس میدان تحریر را تخلیه کرد.

طرفداران اخوان تلاش داشتند سالگرد درگیری ها میان نیروهای امنیتی و مردم در سال ۲۰۱۱ را یادآوری کنند. در این درگیری ها ده ها تن از تظاهرات کنندگان کشته شدند.

منابع الشرق الاوسط در مراکز پزشکی اعلام کردند، در درگیری های روز گذشته میان دانشجویان طرفدار اخوان با نیروهای پلیس، دست کم دو نفر کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

تظاهرات کنندگان دومین سالگرد تظاهرات خیابان محمد محمود را علیه ائتلاف نظامی حاکم را گرامی داشتند. در سال ۲۰۱۱ تظاهرات کنندگان به مدت ۶ روز با نیروهای امنیتی درگیر شدند که طی آن ۴۷ نفر کشته و ۳ هزار تن زخمی شدند.

در بیانیه که در صفحه فیسبوک وزارت کشور مصر منتشر شد، آمده است که دانشجویان طرفدار اخوان روز چهارشنبه مقابل موسسه الازهر تظاهرات کردند و تلاش داشتند به این موسسه «حمله کنند» و خیابان صالح سالم و راه ترافیک را بستند.

بر طبق این بیانیه، نیروهای امنیتی به سمت دانشجویان گاز اشک آور پرتاب کردند تا آنان را متفرق کرده و آرامش را به آن ناحیه بازگردانند.

در طول درگیری ها پلیس «۲۴ آشوبگر از جمله یک شهروند ترکیه» را دستگیر کرد. وزیر امور خارجه ترکیه گزارش های رسانه های مصری که مدعی شدند آنکارا پشت درگیری های این هفته بود را تکذیب کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه بیانیه ای رسمی منتشر کرد و در آن تصریح کرد: «برخی رسانه های مصری از کشور ترکیه به عنوان یکی از عاملان درگیری های ۱۹ نوامبر نام بردند. چنین گزارش های بی پایه ایی تاسف آورند. ما اطمینان خاطر داریم برداران مصری ما به چنین گزارش هایی توجه نمی کنند. صلح و بهروزی تنها آرزوی ترکیه برای مصر است.»

از زمان خلع محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری، در سوم ژوئیه، دانشجویان طرفدار اخوان المسلمین نقش کلیدی در راه انداختن تظاهرات ضددولتی در دانشگاه های مصر بازی کردند.

هفته گذشته، ۱۲ دانشجو از گروه اخوان المسلمین به جرم قتل، حمله به الازهر، و آغاز آشوب به ۱۷ سال زندان و ۶۵ هزار پوند مصری محکوم شدند.

در خبری دیگر از مصر، دادستان عمومی قاهره تحقیق و تفحص از ۳۰ متهم بازداشتی به جرم حمل سلاح گرم در میدان تحریر را آغاز کرده است.

عدلی منصور، رییس جمهور موقت مصر، تحولات اخیر و اعمال خشونت از سوی تظاهرات کنندگان در سالگرد درگیریهای سال ۲۰۱۱ را محکوم کرد.

منصور از مردم مصر خواست از ابراز عقیده به شیوه های خشونتبار خودداری کنند.

رییس جمهور موقت مصر همچنین بر اهمیت احساس مسئولیت و حفظ نهادها دولتی در چنین مرحله خطیری در تاریخ مصر تاکید کرد.