هشدار کارشناسان نظامی نسبت به خطرات احتمالی «اس ۳۰۰» بر پروازهای لبنانی

بیروت: خلدون زین الدین

سامانه (اس ۳۰۰) روسی که عنصری تازه در معادله تعادل قدرت است، امنیت پروازهای ناوبری لبنانی بر فراز آسمان سوریه را با خطر مواجه کرده است.
به گزارش الشرق الاوسط، این خطرها خصوصا در سایه ادامه شرکت هواپیمایی «الشرق الاوسط» لبنانی در پروازهای خود به کشورهای خلیجی با عبور از آسمان سوریه، بیشتر شده است.
براساس نظر کارشناسان نظامی، عبور هواپیماها از آسمان سوریه به خصوص محدوده سامانه (اس ۳۰۰) آنها را در معرض تهدید قرار می‌دهد.
ناجی ملاعب کارشناس نظامی در این باره به «الشرق الاوسط» گفت «لبنان پیش از شروع حملات در این منطقه، به هواپیماهای خود اجازه عبور از آن را داده است. علیرغم حملات دایر در آن اما تاکنون هیچ حادثه‌ای اتفاق نیفتاده است».
وی در خصوص خطرات احتمالی این منظومه بر هواپیماها گفت «خطر آن فقط متوجه هواپیماهایی نیست که بر فراز آسمان سوریه پرواز می‌کنند. این منظومه برای مقابله با هواپیمایی اسرائیل و بمباران‌های آن استفاده می‌شود. با توجه به قدرت پرتاب موشک (اس ۳۰۰) که به ۱۵۰ کیلومتر نیز می‌رسد. بنابراین پرتاب آن هنگام عبور هواپیمایی محلی چه بر فراز سوریه باشد چه خارج از آن، آن را در معرض خطر قرار می‌دهد».
وی با اشاره به اینکه محدوده دفاع سوریه مجهز به سه سطح مرتفع، متوسط و نزدیک است عنوان کرد که دو سطح نزدیک و متوسط خطری را متوجه هواپیماها نمی‌کند اما از سطح مرتفع آن باید پرهیز کرد.
این کارشناش نظامی گفت «نصب و راه اندازی سامانه (اس ۳۰۰) یک سال زمان می‌برد بنابراین خطرات آن آنی نیست. در طول این یک سال کارشناسان روسی نیز به آموزش کار کردن با این سامانه می‌پردازند».
وی گفت «در صورت نزدیک شدن هواپیمایی محلی به هواپیمای دشمن، هواپیمای محلی در معرض خطر قرار می‌گیرد، درست مثل اتفاقی که برای هواپیمای روسی بر فراز لاذقیه افتاد».
اما هشام جابر سرهنگ بازنشسته معتقد است «موشک‌های دفاعی دوربرد خطری را متوجه ناوبری هواپیمایی لبنان نمی‌کند؛ چرا که براساس سیستم الکترونیکی هدایت می‌شوند که هدف نظامی خود را تشخصی می‌دهد و بسیار دقیق است».
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت «در صورت وجود حملات شدید، سازمان هواپیمایی محلی باید از آنها مطلع شود و تا کم شدن حضور نظامی هوایی، پروازهای خود را متوقف کند».