واشنگتن آثار کشف و ضبط شده از منزل «ابو سیاف» را به بغداد تحویل می دهد

قطعاتی از آثار باستانی بازگردانده شده از سوریه به موزه عراق توسط نیروهای آمریکایی – عکس از رویترز

قطعاتی از آثار باستانی بازگردانده شده از سوریه به موزه عراق توسط نیروهای آمریکایی – عکس از رویترز

هم زمان با اعلام روز گذشته نیروهای مشترک عراقی مبنی بر آغاز مرحله دوم عملیات نظامی آزاد سازی شهر های انبار، منابع امنیتی تأکید کردند که فاصله بین نیروهای امنیتی و شهر فلوجه تنها دو کیلومتر است.

یک منبع امنیتی از درون فرماندهی عملیات به «الشرق الأوسط» گفت:« نیروهای مشترک پس از آن که موفق به محاصره چهار جهت روستای المطیر که در شمال فلوجه قرار دارد ، شدند اینک این نیروها در فاصله دو کیلومتری مرز شهر فلوجه قرار گرفتند». این منبع با اشاره به ادامه پیش روی نیروهای امنیتی به سوی فلوجه افزود: «نیروهای امنیتی کنترل جاده زمینی قدیم بین فلوجه و رمادی را به طور کامل به دست گرفتند».

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا روز گذشته چندین قطعه از آثار باستانی کشف و ضبط شده را به عراق تحویل داد. این آثار باستانی طی عملیاتی که در ماه می (اردیبهشت) گذشته بر ضد یکی از رهبران سازمان داعش، مشهور به «ابو سیاف»، در دیر الزور در جنوب شرقی سوریه صورت گرفت، کشف و ضبط شده بود. این قطعات شامل مهر و موم های استوانه ای شکل باستانی، ظروف سفالی، دستبند های فلزی، جواهرات و قطعات شیشه ای رنگارنگی هستند که به نظر می رسد گلدان باشند. اشیاء کشف و ظبط شده همچنین حاوی سکه های فلزی قدیمی مربوط به دوران اسلامی هستند.

استوارت جونز سفیر آمریکا، در مراسم تحویل این قطعات باستانی در موزه ملی بغداد گفت: «این اولین دلیل ملموسی است که «داعش» برای تأمین مالی فعالیت های خود آثار باستانی را به فروش می رساند».