بن علوی: اختلافات بین کشورهای خلیج به شورای همکاری ضربه نمی زند و شورا از پس مشکلات برمی آید

صلاله: «الشرق الأوسط»

بحرین و پادشاهی عمان روز سه شنبه (۴ سپتامبر) از تحکیم فعالیت های مشترک برای حمایت از شورای همکاری خلیج و تقویت فعالیت های شورا برای مقابله با چالش های امنیتی و منطقه ای خبر دادند.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین روز سه شنبه در ششمین نشست کمیته مشترک بحرین و عمان  در شهر صلاله عمان گفت کشورش و پادشاهی عمان در راستای تحکیم و تداوم روند موفق شورای همکاری کشورهای عربی خلیج تلاش می کنند.»

یوسف بن علوی عبد الله وزیر مشاور در امور خارجه عمان تصریح کرد اختلاف نظر میان کشورهای خلیج به شورای همکاری ضربه نمی زند و این شورا با وجود اختلافات یکپارچه می ماند.

بن علوی خاطر نشان کرد «هر چند کشورهای عضو شورای همکاری در شرایط کنونی با یکدیگر اختلاف نظر  و دیدگاه های سیاسی متباین دارند اما اختلاف میان کشورهای برادر هر چقدر هم که بزرگ باشد در نهایت حل می شود.»

او ادامه داد «ما اطمینان داریم که شورای همکاری همچون قلعه محکم و پابرجا خواهد ماند و همه کشورهای عضو به آن پایبند می مانند. این شورا نشان داده که می تواند از پس همه مشکلات و چالش ها بربیاید و از زمان تاسیس تا کنون دستاوردهای مهمی کسب نموده است.»

وزیر امور خارجه بحرین گفت دیدار میان مقام های دو کشور در چارچوب فعالیت های کمیته مشترک در عمان و به منظور ارزیابی روند همکاری فراگیر دو جانبه و بررسی چشم اندازهای تازه برای ارتقا به سطح تکامل انجام می شود.

وی افزود «این نشست برای انجام هماهنگی مشترک درباره همه مسایل برگزار شد. دو کشور از طریق این دیدارهای دو جانبه می توانند با چالش های منطقه ای مقابله کنند و در راستای تامین امنیت منطقه ای به رایزنی همه جانبه برای مقابله و واکنش سریع و مهار پیامدهای چالش ها بر امنیت و ثبات منطقه بپردازند.»

ششمین نشست دو روزه کمیته عمان و بحرین روز سه شنبه در صلاله آغاز به کار کرد. این نشست تاکیدی است بر روابط عمیق تاریخی میان دو کشور.  یوسف بن علوی بن عبد الله وزیر مشاور در امور خارجه در صدر هیئت عمانی و شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین در راس هیئت بحرین حضور داشتند.

دو کشور چندین تفاهم نامه فرهنگی و گردشگری و در حوزه برنامه های اجرایی حفظ محیط زیست و آب و هوا و جوانان و ورزش امضا کردند.

یحیی بن عبد الله آل فنه العریمی رییس بخش امور اقتصادی وزارت خارجه عمان گفت «با توجه به تفاهم نامه های صورت گرفته، هماهنگی برای سفر هیات بلند پایه بازرگانان بحرین به ریاست رییس اتاق تجارت و صنایع به عمان و راه اندازی شرکت مشترک سرمایه گذاری در دو کشور انجام می شود.»

او افزود «دو طرف درباره بخش های اجرایی نیز به توافق رسیدند که بر همین مبنا، افرادی وظیفه ارتباط و تسهیل فعالیت ها بین دستگاه های حکومتی دو کشور را به عهده خواهند گرفت.»