آیت الله جنتی خطیب نماز جمعه تهران- رویترز

آیت الله جنتی خطیب نماز جمعه تهران- رویترز


آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران با انتقاد از افرادی که در تلاش برای بهبود روابط ایران با آمریکا هستند، گفته است که مردم ایران به دنبال رابطه به آمریکا نیستند.

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان ایران روز دوم اسفند (۲۱ اسفند) در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه « “مرگ بر آمریکا” اولین گزینه ملت ایرات در مقابل آمریکا است» تاکید کرده که «این شعار همه مردم ایران است.»

در حالی که دولت روحانی بعد از روی کار آمدن تلاش خود را برای بهبود روابط با کشورهای مختلف از جمله کشورهای غربی و آمریکا آغاز کرده و خبرها حاکی از ایجاد روزنه های امید برای برقراری ارتباط بین دو کشور آمریکا و ایران است، خطیب این هفته نماز جمعه تهران در این زمینه به مقامات ایران هشدار داد که «راهشان را در خصوص ارتباط با آمریکا عوض کنند» و همچنین وی گفت: «پیام مردم (ایران) به مسئولین این بود که ضد آمریکایی باشید».

جنتی در صحبت های خود با انتقاد از افرادی که تلاش از عملکرد مقامات ایرانی برای بهبود روابط ایران گفت: «عده ای در این کشور شبکه زیرزمینی برای رابطه با آمریکا درست می کنند. من نمی دانم از کوزه آمریکا چه نوشیده اند.»

این صحبت های دبیر شورای نگهبان ایران در حالی بیان شده است، که آیت الله خامنه ای رهبر ایران بارها حمایت خود را از تیم هسته ای و سیاست خارجی دولت ایران اعلام کرده است.

محمد رضا جلیلی استاد و محقق موسسه مطالعات بین المللی دانشگاه ژنو در اینباره به شرق پارسی گفت: «همواره ملت ها به دنبال بهتر شدن اوضاع و شرایط بوده اند. مردم همه کشورها از انزوا بیزار هستند و مسلما مردم ایران نیز از این امر مستثنی نیستند.»

جلیلی قطع روابط با کشورهای جهان را انزوا دانست و افزود: «مردم ایران به دنبال انزوا نیستند و بلکه به دنبال راهی برای رها شدن از انزواها هستند.»

در همین رابطه صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به شرق پارسی گفت : «بحث رابطه با آمریکا سالها است که در محافل سیاسی ایران مطرح می شود، اما اینکه فردی اذعان کند مردم تمایلی ندارند که با آمریکا رابطه داشته باشند من نمی دانم بر چه اساسی این گفته را باید ارزیابی کرد.»

زیبا کلام با تاکید بر اینکه دشمنی با آمریکا سودی برای ایران ندارد گفت: « جلوگیری و مقابله با کسانی که خواستار رابطه با آمریکا هستند، باید بر اساس یک برنامه مشخص باشد، با شعار نمی توان رویارویی کرد. رابطه ایران و آمریکا دیوار نم کشیده است. با مرگ بر آمریکا گفتن و آتش زدن پرچم آمریکا مشکلی حل نمی شود و امروز این مسئله دیگر ارزش تلقی نمی شود.»

خطیب نماز جمعه تهران افزود: «آمریکا دوستی در اعماق وجود عده ای نفوذ کرده و در هر مناسبتی چیزی می گویند و لگدی می پرانند.» همچنین وی در ادامه اعلام کرده که مردم ایران نه آمریکا را قبول دارند نه کسانی که در تلاش برای رابطه برقرار کردن با آمریکا هستند.

مهران براتی استاد علوم سیاسی دانشگاه برلین درباره ارتباط ایران با آمریکا به شرق پارسی با اشاره به شرایط و وضعیت کنونی ایران می گوید: «ایران برای ارتباط با آمریکا، راهی برای انتخاب ندارد، زیرا که هم اکنون این کشور از نظر اجتماعی و اقتصادی به ورشکستگی رسیده است، به طوری که ۵۰ درصد بودجه نوشته شده، قابل دسترس دولت برای استفاده نیست و وجود خارجی ندارد.»

وی افزود: «آقای روحانی در حالی دولت را تحویل گرفت که تکلیف ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی دوران احمدی نژاد نامعلوم بود و البته همچنان نامعلوم است.»

براتی با اشاره به تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده گفت: «این تحریم ها در اقتصاد ایران نمود پیدا کرده است و همانطور که می دانید درآمد این کشور از صادرات نفت و گاز است، اما ایران برای توسعه و ابقا این صنعت نیاز به سرمایه گذاری ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلاری دارد که به دلیل تحریم ها این امکان برایش وجود ندارد. »

وی افزود: «شرایط ایران بر اثر تحریم ها به جایی رسیده که امکانی برای انتخاب جمهوری اسلامی در برقراری ارتباط با آمریکا نگذاشته است و انتقادها و پرخاشگری هایی که در این زمینه می شود، شعارها و سروصدا هایی در سیاهی شب در جنگل هستند که برای جلوگیری از وحشت خود گروه مخالف بیان می شوند.»