غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران - عکس از نسیم انلاین

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران – عکس از نسیم انلاین

یکی از مقامات قضایی ایران گفته است که برای کسانی که “در غائله داخل زندان اوین اقدام به تخریب اموال زندان کرده اند” پرونده تشکیل می شود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران روز دوشنبه در تهران در واکنش به درگیری در اواخر فروردین ماه گذشته در زندان اوین بین ماموران بازرسی و شماری از زندانیان گفت: «کسانی که این غائله را در داخل زندان به راه انداختند و اقدام به تخریب اموال زندان کردند و جنجال آفریدند، برایشان پرونده تشکیل می شود.»

وی افزود: «اگر در داخل یا خارج زندان کارمند یا زندانی طبق مقررات عمل کند از او حمایت شده و اگر خلافی مرتکب شود با او برخورد می شود. دستگاه قضا به هیاهوها و موضوعات رسانه های مغرض توجه نمی کند.»

پیشتر غلامحسین اسماعیلی رئیس وقت سازمان زندانها در ایران در مصاحبه ای زندانیان را به خرابکاری و تخریب اموال زندان متهم کرده بود.

سخنگوی قوه قضائیه ایران و دادستان کل کشور در این باره گفت: «زندان ملک شخصی زندانی نیست ممکن است یک زندانی از یک بند به بند دیگری منتقل شود یا از اتاقی به اتاق دیگر. اینکه یک زندانی اجازه بازرسی ندهد و شروع به بد گفتن و تعرض کند و شیشه بشکند، درست نیست.»

نسرین ستوده وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در ایران در گفتگو با شرق پارسی در واکنش به اظهارات آقای اژه ای در این زمینه گفت: «این اظهارات بسیار تعجب آور است چرا که وی در حالی که هنوز هیچ دادگاهی این موضوع را بررسی نکرده، حکم تخریب اموال توسط زندانیان را صادر کرده است.»

خانم ستوده افزود: «آقای اژه ای به عنوان دادستان کل کشور پیش از رسیدگی قضایی در این باره، اظهار نظر قضایی کرده که خود تخلف محسوب می شود.»

خانواده زندانیان می گویند که در جریان این درگیری شماری از زندانیان به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته اند و آثار این جراحات در ملاقات با آنها مشهود بوده است، اما رئیس وقت سازمان زندان ها که چند روز بعد به شغل دیگری گمارده شد، گفت که مأموران در جریان این وقایع حتی “تلنگری” به زندانیان نزده اند.

در پی این درگیری ها در بند ۳۵۰ زندان اوین، غلامحسین اسماعیلی رئیس وقت زندانها به سمت ریاست دادگستری استان تهران منصوب شد.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران همزمان با انتشار این خبر در اظهاراتی تند معترضان به ضرب و شتم زندانیان سیاسی را به باد حمله گرفت و آنها را متهم کرد که “به دنبال احیای جریان فتنه هستند.”

مقامات ایران اعتراضات تابستان سال ۸۸ به نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری را “فتنه” می‌نامند. در این اعتراض‌ها چند هزار نفر بازداشت شدند که گفته می شود صدها نفر از آنها هنوز در زندان به‌ سر می‌برند.

رئیس قوه قضاییه ایران که روز چهارشنبه گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی سخن می‌گفت، با اشاره به وقایع اخیر زندان اوین گفت: «بازرسی‌های صورت گرفته در زندان اوین، وظیفه‌ای قانونی و عادی در سازمان زندان‌ها بوده و حسب گزارش رئیس محترم سازمان، هیچ خلافی صورت نگرفته است اما گویا جریان فتنه این حرکت کاملاً قانونی را بهانه‌ای برای میدان آمدن دوباره دیده و عده‌ای از درون کشور در هماهنگی و همراهی با دشمنان و معاندان خارجی در صدد زنده کردن جریان فتنه هستند.»

روز پنجشنبه ۲۸ فروردین در جریان بازرسی اتاق‌های بند ۳۵۰، زندانیان این بند مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی لباس شخصی قرار گرفتند. حمله به زندانیان سیاسی در پی اعتراض و مقاومت آنها در برابر یک بازرسی غیرعادی و خشونت‌آمیز از این بند صورت گرفت.

از سوی دیگر قربان بهزادیان نژاد و محسن میردامادی از جمله زندانیان اوین، در نامه ای خطاب به محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه باید مسئله حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین رسیدگی شود، نوشتند: “عاملان آن اقدامات تلاش می کنند هرگونه بررسی یا انجام نشود یا با تاخیر صورت گیرد تا آثار ضرب و جرح ها برطرف و مدارک مربوطه امحا شود.”

نویسندگان این نامه، در بخشی از نامه خود آورده‌اند که درگیری در بند ۳۵۰ حدود ۲ ساعت ادامه داشته است و تصاویر دوربین های هواخوری، راهرو و ورودی بند بخش عمده واقعه را ضبط کرده اند.

در این میان در حالی که خانواده زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین، از چهار مقام قضایی ایران اعلام شکایت کرده‌اند، سازمان‌های بین‌المللی و شخصیت‌های مدافع حقوق بشر از جمله شیرین عبادی نیز خواستار دخالت سازمان ملل متحد و دیگر نهاد‌ها در این ماجرا شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت کلمه، تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، سه‌شنبه دوم اردیبهشت، شکایت خود از مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، غلامحسین اسماعیلی، رئیس پیشین سازمان زندان‌ها و رئیس کنونی دادگستری استان تهران، علی‌اشرف رشیدی، رئیس زندان اوین و عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران را به «فردی در نهاد قضایی» تحویل داده‌اند.

سایت کلمه گزارش داده که در اعلام شکایت خانواده زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین از مقام‌های قضایی، حمله به این زندانیان و ضرب و شتم آن‌ها «از مصادیق بارز اعمال مجرمانه و مصداق سوءاستفاده ماموران وزارت اطلاعات و سازمان زندان‌ها و دیگر سازمان‌های دخیل در حمله» توصیف شده است.