محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران - عکس از مهر

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران – عکس از مهر

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ایران می گوید که از قوه قضائیه این کشور درخواست کرده پرونده تخلفات محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران را خارج از نوبت بررسی کند زیرا در غیر این صورت این قوه در وظایف خود تعلل کرده است.

مصطفی افضلی فرد در گفتگویی با خبرگزاری خانه ملت که روز دوشنبه منتشر شد گفته است: «پرونده‌ های تخلفات اقتصادی دولت قبل در کمیسیون اصل نود به نتیجه رسیده و تخلفات آن احراز شده است.»

این نماینده مجلس ایران با اشاره به وضعیت رسیدگی به پرونده تخلفات اطرافیان رییس دولت نهم و دهم گفت: «این پرونده‌ها طبق قانون پس از محرز شدن تخلفات توسط کمیسیون اصل نود به قوه قضاییه ارجاع شده و صدور حکم نهایی بر عهده این قوه است.»

چندی پیش نیز مصطفی افضلی فر سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران در مورد رسیدگی به تخلفات رییس جمهور سابق ایران به سایت خبری فرارو گفته بود: «مواردی چند از تخلفات آقای احمدی نژاد در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده که یک مورد آن هم به دستگاه قضا ارجاع داده شده که البته آقای احمدی نژاد در دادگاه حضور نیافتند و قرار شد وقت دیگری برای حضور ایشان در دادگاه تعیین شود. ظاهرا آقای احمدی نژاد عنوان کردند نیازی به حضور ایشان در دادگاه نیست.»

۲۷ خرداد ۹۲، یعنی ۴۷ روز قبل از اتمام دولت دهم پایگاه اطلاع رسانی دولت دهم (دولت احمدی نژاد) خبری را با عنوان «پاداش خدمت» منتشر کرد که در آن به احضار احمدی نژاد به دادگاه اشاره شده بود.

به دنبال شکایت علی لاریجانی رییس مجلس و همچنین رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران و یعقوب خلیل نژاد، شاکی خصوصی، از رییس جمهور وقت ایران، شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران احضاریه ای برای احمدی نژاد صادر کرد.

با توجه به اهمیت موضوع، سیامک مدیر خراسانی، قاضی این پرونده درباره حضور شخص متهم، محمود احمدی نژاد تذکر داد، اما دادگاه در روز ۵ آذر ۹۲ برگزار شد و محمود احمدی نژاد در این دادگاه حضور نیافت.

بعد از آن، محسنی اژه ای دادستان کل کشور روز ۱۶ دی ۹۲ را به عنوان دومین جلسه رسیدگی پرونده محمود احمدی نژاد اعلام کرد، اما پس از معطلی چند ساعته خبرنگاران در مقابل دادگاه، محسن افتخاری سرپرست دادگاه کیفری تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد که «امروز (۱۶ دی‌ماه) وقت رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد نبوده است».

این در حالی است که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری ۱۱ آذر در سال گذشته به صراحت گفته بود که «در جلسه نخست دادگاه، آقای احمدی‌نژاد در دادگاه حاضر نشدند و وکیل وی نیز به دادگاه مراجعه نکرده است و قاضی نمی‌داند عذرش موجه است یا خیر.»

محمد رضا خباز، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رییس جمهور ایران، درباره ارجاع پرونده رییس جمهور سابق به قوه قضائیه به شرق پارسی گفت: «من قبلا هم به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ متذکر شدم که این کار نوشداروی پس از مرگ سهراب است و از هیات رییسه مجلس خواسته بودم تا در این باره اقدام عاجل کند و از قوه قضاییه بخواهد تا به تخلف دولت در این زمینه رسیدگی شود. در صورتی که به این تخلفات رسیدگی می شد بسیاری از گفته ها و شبهه ها نیز از بین می رفت.»

وی افزود: «اگرچه برای کمیسیون اصل ۹۰ بسیاری از تخلفات محرز شده اما رای نهایی را قوه قضائیه باید صادر کند و ما نمی توانیم تا نهایی شدن رای اظهار نظر کنیم. متاسفانه آقای احمدی نژاد با برخی از رفتارهای خود سنت بدی را در کشور از خود به جا گذاشتند که ما به دنبال از بین بردن این روش نامطلوب و غیر اخلاقی مانند توهین به نمایندگان مجلس، بیان مطالب خلاف واقع، عبور از قانون و بسیاری دیگر از موارد هستیم. امیدواریم هرچه سریع تر قوه قضائیه به مساله احمدی نژاد رسیدگی داشته باشد.»