کشف دو پرتابگر موشک ضدتانک ایرانی در یمن

براساس گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل سلاح جدیدی در یمن پیدا شد که احتمال می‌رود ساخت ایران باشد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، دبیرخانه سازمان ملل متحد دو پرتاب‌گر موشک ضدتانک که ائتلاف عربی در یمن پیدا کرده را بازرسی کرد که ظاهراً ساخت ایران هستند و زمان تولید آن‌ها نیز به سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بازمی‌گردد.
در گزارش گوترش آمده‌است که سازمان ملل یک موشک سطح به هوا که بخش‌هایی از آن بین رفته و توسط ائتلاف عربی به رهبری سعودی در اختیار این نهاد قرار گرفته را آزمایش کرده و به این نتیجه رسیده‌است که جزئیات آن، به جزئیات موشک‌های ساخت ایران شبیه است.
در این گزارش اشاره شده‌است که تحقیقات در خصوص منبع تولیدکننده این اسلحه ادامه دارد.
این گزارش که در نشست روز چهارشنبه (۲۱ آذر) شورای امنیت بررسی شد در خصوص پایبندی ایران به برجام است که ایالات متحده آمریکا در ماه می‌ گذشته از آن خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد.
این گزارش به پایبندی ایران به برجام تأکید می‌کند.
در این میان، واشینگتن قبلاً ایران را متهم به نقض برجام در بخش موشک‌های بالیستیک کرد و گفت موشک‌هایی که ایران آزمایش می‌کند قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند.
اما ایران با نفی این اظهارات تأکید می‌کند که برنامه سلاحی آن دفاعی و قدیمی است.
ایالات متحده آمریکا پیش از این نیز عنوان کرده‌بود حوثی‌ها موشک‌های ایرانی به سعودی پرتاب کردند اما مشخص نکرد که از جانب دولت ایران و با نقض قطعنامه سازمان ملل به آنها تقدیم شده‌است.
در پایان ماه نوامبر نیز آمریکا از کشف اسلحه‌ای جدید خبر داد که از آن دلیلی برای انتشار موشک‌های ایران در خاورمیانه یاد کرد که از جمله آنها موشک زمین به هوای «صیاد ۲ سی» است.
یک سال پیش نیز آمریکا بقایای یک موشک ایرانی را ارائه کرد که به گفته آن حوثی‌ها به سمت سعودی پرتاب کرده‌بودند.