حسن روحانی - عکس از ایرنا

حسن روحانی – عکس از ایرنا

رییس جمهور ایران، مذاکره را تنها راه حل موضوع هسته ای دانسته و در زمینه موفقیت این مذاکرات ابراز امیدواری کرده است.

حسن روحانی رییس جمهور ایران در مراسم تقدیم استوارنامه «گونار پالسن» سفیر جدید آکرودیته ایسلند در تهران روز سه شنبه ۳۱ تیر با اشاره به خواسته مردم ایران گفت: «: توقع ملت ایران صرفاً این است که از حقوق حقه خود در زمینه فناوری های صلح آمیز برخوردار باشد.»

وی تنها راه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران را مذاکراه دانست و افزود: «مذاکره تنها راهی است که پیش روی ما قرار دارد و به موفقیت در این مذاکرات امیدواریم.»

صحبت های روحانی در حالی بیان شده است که مهلت ضرب الاجل ایران برای مذاکرات هسته ای با شش قدرت جهان به تازگی تمدید شده است.

روحانی پیش از تمدید مذاکرات نیز گفته بود: «اگر برای ما مشخص شود که طرف مقابل در برابر حقوق و نظرات ملت ایران در چارچوب مقررات بین‌ المللی احترام قائل است، مذاکره را بر این اساس ادامه می دهیم.»

ایران و گروه ۱+۵ از روز یازدهم تیر به مدت بیش از دو هفته، در شهر وین در زمینه گام پایانی توافق نامه ژنو به مذاکره پرداختند و در نهایت به علت برخی اختلاف‌های عمده از جمله در زمینه غنی سازی، دو طرف در روز جمعه ۲۷ تیر، این مذاکرات را حدود ۴ ماه دیگر ( تا پایان شش ماهه دوم توافق نامه ژنو) تمدید کردند.

روز جمعه (۲۷ تیر) کاترین اشتون، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سرگروهی این مذاکرات را برعهده دارد طی بیانیه ای مشترک با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد: «هنوز اختلافات عمیقی میان دو طرف وجود دارد و برای همین هم به زمان و تلاش بیشتر نیاز است.»

اگر چه اختلافات در این مذاکرات همچنان باقی مانده است، اما به نظر می رسد دو طرف از روند مذاکرات هسته ای ایران راضی هستند و از اینرو تصمیم دارند تا با تمدید مهلت تعیین شده، به توافق های بیشتری دست پیدا کنند.

با تمدید مهلت مذاکرات، آمریکا اعلام کرد که حدود سه میلیارد دلار دیگر از دارایی های ایران را به عنوان بخشی از توافق نامه ژنو آزاد می‌کند و در برابر ایران باید به رقیق کردن اورانیوم ۲۰ درصدی خود بپردازد. از سویی دیگر نیز جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز درباره تحریم های اعمال شده علیه ایران گفت که کشورش تحریم‌های فعلی علیه ایران را در مدت تمدید شده برای مذاکرات همچنان اعمال خواهد کرد.

ایران همواره ادعا کرده که برنامه هسته‌ای این کشور با مقاصد صلح آمیز طرح ریزی شده و این کشور به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست. به همین علت، تهران خواستار لغو تمامی تحریم های آمریکا و اروپا علیه این کشور است، اما غرب تعلیق یا لغو این تحریم ها را منوط به اطمینان حاصل کردن از غیر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران کرده است. غرب خواستار توقف غنی سازی در سطوح بالا و توقف کار برخی از تاسیسات هسته‎ ای ایران است.

طرفین در آذر سال گذشته (۹۲) در ژنو توافق کرده بودند تا روز ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) متن پیش نویس این توافقنامه را نهایی کنند.

طبق توافقنامه ژنو فرصت مذاکره‌کنندگان برای نهایی کردن این متن، برای شش ماه دیگر قابل تمدید بود.