قاهره: سوسن أبوحسین
لندن: الشرق الأوسط

مشعل بن فهم السملی رئیس پارلمان کشورهای عربی روز گذشته سفر فرماندۀ کل سپاه پاسداران ایران به جزیرۀ اشغالی ابوموسی در خلیج را محکوم کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی همچنین از اظهارات «تحریک آمیز و غیر مسئولانه» این فرمانده ابراز انزجار کرد.
رئیس پارلمان کشورهای عربی روز گذشته در بیانیه‌ای عنوان کرد این سفرِ محکوم شده و اظهاراتِ انکار شده، تاکیدی بر ادامۀ ایران به سیاست‌ها و اقدامات خصمانه‌اش در قبال کشورهای همسایه است.
وی اظهار کرد این اقدامات در راستای روش ایران برای نفوذ منفی‌‌اش در امور داخلی کشورهای عربی، تجاوز به حاکمیت آنها، متزلزل کردن ثبات آنها با اشغال سرزمین‌هایشان و تأسیس و حمایت گروهک‌های شبه‌نظامی در آنها است.
وی افزود: رژیم ایران با سلاح هوشمند و موشک‌های بالیستیک از حوثی‌ها‌ برای تهدید کشورهای همجوار یمن حمایت می‌کند.
وی طی نامه‌ای که دیروز خطاب به رئیس شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل و رئیس اتحادیه بین‌المجالس صادر کرد، خواستار محکوم کردن این سفر خصمانه و همچنین دیگر اقدامات ایران همچون سیاست‌ها و کارهای خصمانه‌اش شد که هدف از آن متزلزل کردن امنیت و ثبات منطقۀ خلیج است و منجر می‌شود که امنیت و صلح بین‌المللی نیز در معرض تهدید قرار بگیرد؛ چرا که این منطقه منطقه‌ای مهم و فعال برای ملت‌هاو حکومت‌های جهان است.
وی همچنین خواستار اقدامات فوری برای اعمال فشار به ایران در جهت احترام به حاکمیت کشورهای عربی، دست کشیدن از دخالت در امور داخلی آنها، احترام به اصول حسن همجواری و پاسخ به تقاضای امارت برای حل مسئلۀ جزایر اشغال شده (تنب کوچک تنب بزرگ و ابوموسی) از طریق مذاکرات مستقیم و یا دیوان بین‌المللی دادگستری شد.
وی در پایان بر حمایت کامل پارلمان کشورهای عربی از حکومت، ریاست، دولت، پارلمان و ملت امارات در جهت حفظ امنیت و ثبات آن و همچنین همکاری با آن در خصوص اقداماتی که برای بازپس گیری جزایر انجام می‌دهند، تاکید کرد.
گفتنی است محمد علی جعفری فرماند کل «سپاه پاسداران» ایران صبح روز گذشته به جزیرۀ ابو موسی سفر کرد و تلویزیون ایران گزارش تصویری از سفر وی به این جزیره پخش کرد.
این فرمانده، جزیره ابو موسی را «قلب تپنده» ایران عنوان کرد و گفت جزیره‌های اشغالی «جزو لاینفکی» از ایران هستند.