صفحه فیسبوک محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

صفحه فیسبوک محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

یک مرکز حقوقی در اسرائیل تهدید کرده است اگر فیسبوک، ارائه خدمات به وزیران ایرانی را متوقف نکند، این شبکه اجتماعی را از طریق نهادهای قانونی تحت تعقیب قرار خواهد داد.

مرکز حقوقی شورات هدین طی نامه ای به مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک اعلام کرده است که اگر این شبکه اجتماعی بدون فوت وقت و به طور دائمی خدمات خود به پانزده وزیر ایرانی که از فیسبوک استفاده می کنند را قطع نکند، فیسبوک را تحت تعقیب قضایی قرار می دهد.

شورات هدین در این نامه یادآور شد: «دولت ایران تحت تحریم های دولت ایالات متحده آمریکا است. قوانین گسترده، دستورهای مجریان قانون و قوانین دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا صادرات کالا و فن آوری یا خدمات به ایران یا دولت آن کشور را غیرقانونی شمرده است.»

این نهاد اسرائیلی در نامه خود، ارائه خدمات به وزیران کابینه حسن روحانی را نقض تحریم های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا علیه ایران از سوی شبکه اجتماعی فیسبوک خوانده است.

این مرکز با پافشاری بر موضع خود می گوید که حتی اگر محتوای صفحه فیسبوک این وزیران به ظاهر بدون مشکل باشد، بر اساس حکم دیوان عالی ایالات متحده آمریکا ارائه خدمات به ایران غیرقانونی است.

در حکم دیوان عالی آمریکا که در سال ۲۰۱۰ صادر شده آمده است که حمایت از فرد، نهاد یا کشوری که آمریکا آنها را به در فهرست حامیان تروریسم قرار داده، خلاف قانون است.

به گفته نیتسانا درشان لیتنر، مدیر شورات هدین، «اگر فسبوک فکر می کند که بالاتر از قانون است، باید به آن هشدار داده شود [با ادامه ارائه خدمات به ایران] به خاطر فعالیت های ایران و نماینده هایش و حمایت از تروریسم، طبق قوانین قضایی و مدنی تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.»

فیسبوک تا کنون پاسخی رسانه ای به این نامه نداده است.

دولت ایران پس از تظاهرات اعتراضی به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ١۳٨٨، فیسبوک و توئیتر را فیلتر و دسترسی به آنها را مسدود کرد. کاربران ایرانی ناگزیرند با استفاده از فیلترشکن از امکانات شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

با آغاز به کار دولت یازدهم، گزارش‌هایی از استفاده برخی اعضای کابینه حسن روحانی از رسانه‌های اجتماعی انتشار یافت.

محمد جواد ظریف معروف ترین وزیر ایرانی است که از فیسبوک استفاده می کند. او در این صفحه عموما سفرنامه های خود در طول ماموریتش را منتشر می کند.

او در مرداد ماه، پس از انتصاب به وزارت امور خارجه، صفحه فیسبوک خود را راه اندازی کرد و اعلام کرد: «تلاش خواهم کرد ارتباط با شما را حفظ کنم و امیدوارم بتوانم در این صفحه، در سایت وزارت امورخارجه و یا از سایر روش ها به شما به صورت کم و بیش مرتب گزارش دهم.»

فعالیت های فیسبوکی مقامات ایرانی از جمله وزیران کابینه در داخل ایران هم برای آنها دردسر ساز شده و با واکنش های دیگر مقامات این کشور روبرو شده است.

جالب است که مشاور قضایی دادستان کل ایران اخیرا از “ماهیت صهیونیستی” فیسبوک سخن گفته بود.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به تازگی در گفتگویی با فارس گفت: “اسرائیلی‌ها فیس‌بوک را بهترین ابزار گسترش صلح به شیوه صهیونیستی می‌دانند و بر این باورند که رویدادهای اجتماعی خاورمیانه با کمک فیس‌بوک به دلخواه آنها پیش رفته است.”