رضا ضراب تاجر ایرانی در بازداشت پلیس ترکیه-آسوشیتدپرس

رضا ضراب تاجر ایرانی در بازداشت پلیس ترکیه-آسوشیتدپرس

روزنامه یورت دیلی ترکیه مدعی شده است که گروهی از مقامات ایرانی برای استرداد دارایی های رضا ضراب، تاجر ایرانی که متهم به پرونده فساد اقتصادی است، به ترکیه سفر کردند.

روزنامه یورت دیلی ترکیه روز چهارشنبه ۱۹ فوریه در گزارشی اعلام کرد که اخیرا گروهی از مقام های ایرانی به ترکیه سفر کرده اند تا تمام دارایی های رضا ضراب، تاجر ایرانی را که به دلیل اتهامات وارده در مورد پرونده فساد اقتصادی در بازداشت پلیس ترکیه به سر می برد، پس بگیرد.

در این گزارش آمده است که مقامات ایرانی برای انتقال دارایی های ضراب و شرکایش به ایران، از مقامات ترک درخواست مساعدت کرده اند.

این خبر در حالی منتشر شده است که خبرگزاری فارس به نقل از سخنگوی سفارت ایران در ترکیه نوشت: «سفارت هنوز اطلاعی در این مورد ندارد.»

بابک زنجانی دیگر تاجر ایرانی و متهم به فساد اقتصادی است که شریک ضراب بوده و گفته می شود چهارده میلیارد دلار دارایی را به اشکال مختلف در داخل ترکیه مدیریت می کرده است و وی در دسامبر ۲۰۱۳ از سوی مقامات قضایی ایران بازداشت شده است. وی متهم به تصرف غیر قانونی میلیارد ها دلار دارایی دولت ایران است.

همچنین این روزنامه ترک نوشته است که مقامات ایران می گویند فقط یک نهم طلب دولت ایران از وی با مصادره اموالش در ایران قابل وصول است.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی در ترکیه اطلاعات مفصلی در مورد فعالیت‌های زنجانی و کاملیا جمشیدی جمع‌آوری کرده‌اند. جمشیدی به عنوان ناظر نقل و انتقالات مالی ضراب در ترکیه، برای زنجانی کار می‌کرده است.

در روز ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی، پلیس استانبول و آنکارا پنجاه تن را برای انجام تحقیقات در مورد یک پرونده فساد اقتصادی دستگیر کرد. فرزندان وزرای سابق دولت اردوغان و ۲۰ مظنون دیگر به‌همراه رضا ضراب در بین بازداشت شدگان هستند.

مظنونان به انجام تقلب در مناقصه‌های دولتی، دریافت رشوه در پروژه‌های شهری، دریافت مجوزهای ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده در قبال پرداخت پول، کمک به خارجیان برای دریافت شهروندی ترکیه از طریق مدارک ساختگی و دست داشتن در اقدامات متقلبانه، جعل و قاچاق طلا متهم هستند.

این روزنامه ترک همچنین در گزارش خود آورده است که پس از آنکه اردوغان به ایران قول داده که انسداد دارایی‌های ضراب در ترکیه را لغو خواهد کرد، تهران با امضای یک موافقتنامه گازی جدید موافقت کرده است.

اردوغان به ایران گفته که ترکیه از تهران نفت و گاز خریداری می‌کند و حجم این واردات در آینده افزایش خواهد یافت.

پس از دو سال، اردوغان در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴ یعنی در همان روزی که انسداد دارایی‌های رضا ضراب توسط دادگاه لغو شد، به تهران سفر کرد.

به گزارش روزنامه یورت دیلی، اردوغان از وزیر دادگستری خود خواسته تا انسداد دارایی‌های این تاجر ایرانی را لغو کند؛ زیرا رییس جمهور ایران بدون دریافت دارایی‌های وی، تمایلی به امضای توافق گازی ندارد.

اردوغان در جریان دیدار با رهبر ایران نیز گفت: «ما می‌دانیم که تمام دارایی‌های ضراب متعلق به شماست. ترکیه حمایت لازم را برای فائق آمدن ایران به تحریم‌ها فراهم کرده است، من آماده همکاری هستم».

به دنبال قول مساعد اردوغان، ایران و ترکیه یک توافق گازی امضا کردند که حاوی بندهایی در مورد دارایی‌های ایران در ترکیه است.

مجید قاسمی، مدیر کل دفتر راهبردی تجارت ایران و ترکیه، درباره خبر استرداد دارایی‌ های رضا ضراب از ترکیه در گفت و گو با شرق پارسی گفت : «شخصا معتقدم این خبر چندان موثق نیست و دولت ایران در این قضیه دخالتی نمی کند. ضراب تابعیت ایرانی دارد، اما این مسئله چندان جدی نیست که دولت بخواهد وارد عمل شود.»

وی همچنین با مشکوک خواندن منبع روزنامه یورت دیلی گفت : «در صورتی که این خبر درست باشد، می بایست نهادهای رسمی و حتی قضایی دو کشور اعلام می کردند. به طور کل، قضیه ضراب در بحث روابط تجاری ایران و ترکیه چندان مسئله مهمی نیست و طی سفری که اخیرا اردوغان به ایران داشت مسائل مهم اقتصادی طرح شد و مسئله ضراب در حدی نیست که دولت ایران بخواهد که اموال آن را پس بگیرد. به نظر من این فقط یک هیاهوی رسانه ای است و سند معتبری ما برای این خبر نداریم.»