بر افراشته شدن پرچم ایران بر سر سفارت این کشور در لندن- آسوشیتدپرس

بر افراشته شدن پرچم ایران بر سر سفارت این کشور در لندن- آسوشیتدپرس

ایران و بریتانیا از روز اول اسفند (بیستم فوریه) به روابط غیر مستقیم خود پایان دادند و رابطه مستقیم بین این دو کشور که از دو سال قبل قطع شده بود، از سر گرفته شد.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که روابط تهران و لندن از روز اول اسفند در سطح کاردار غیر مقیم و بدون حضور “حافظ منافع” از سر گرفته می شود.

بر اساس این گزارش، فعالیت دفاتر حفاطت منافع پایان یافته و کارداران غیر مقیم، محمد حسن حبیب الله زاده و آجی شارما این وظایف را انجام خواهند داد، از اینرو از روز اول اسفند پرچم های ایران و بریتانیا در سفارتخانه های این کشورها در لندن و تهران برافراشته شدند.

از روز اول اسفند پرچم های ایران و بریتانیا در سفارتخانه های این کشورها در لندن و تهران برافراشته شدند.

از روز اول اسفند پرچم های ایران و بریتانیا در سفارتخانه های این کشورها در لندن و تهران برافراشته شدند.

در همین راستا، وزارت خارجه بریتانیا در توییتر خود اعلام کرده است که از روز پنج شنبه ۲۰ فوریه، رابطه دیپلماتیک غیر مستقیم با ایران را متوقف کرده و از این به بعد روابط خود با ایران را به طور مستقیم و از طریق آجی شارما کاردار غیر مقیم خود برقرار خواهد کرد.

در آذر سال ۱۳۹۰ خورشیدی به دنبال حمله گروهی از دانشجویان بسیجی به سفارت و محل اقامت دیپلمات های بریتانیا در تهران، دولت بریتانیا تمامی کارکنان سفارت خود را فراخواند و دیپلمات های ایرانی را هم از بریتانیا اخراج کرد. از اینرو روابط دیپلماتیک رسمی دو کشور در پایین ترین سطح پیش از قطع کامل قرار گرفت.

از آن زمان به بعد سفارت سوئد در تهران حافظ منافع بریتانیا و سفارت عمان در لندن حافظ منافع دولت ایران شدند.

با روی کار آمدن حسن روحانی و تغییر سیاست های دولت در ایران، ویلیام هیگ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی گرفت و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم در نامه ای به حسن روحانی، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

پس از آن مقامات دو دولت خواستار بهبود تدریجی روابط شدند و موضوع تبادل کاردار غیرمقیم اولین بار مهرماه امسال (۱۳۹۲)، پس از دیدار وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.
توافق دو طرف ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) و پس از دیدار مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و سایمون گس، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و سرپرست هیئت بریتانیایی اعزام شده به اجلاس ژنو اعلام شد.

هر دو کشور پیش از این تایید کرده‌اند که هدف نهایی بازگشایی سفارتخانه‌ها است.