پس از اعلام «وضعیت فوق العاده»، واشنگتن خروج خانواده های دیپلمات های خود را تسهیل می کند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حال سخن گفتن با مسؤلان ادارات محلی در قصر ریاست جمهوری در آنکارا – عکس از رویترز

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حال سخن گفتن با مسؤلان ادارات محلی در قصر ریاست جمهوری در آنکارا – عکس از رویترز

در میان پیامدهای پی در پی کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، شورای وزیران تصمیم گرفت یک قانون اساسی جدید برای کشور تدوین شود.

بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه این اقدام را به وجود توافق برای تدوین یک قانون اساسی جدید با مشارکت همه احزاب نسبت داد. ییلدریم دو روز پیش پس از جلسه دولت به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آنکارا، در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «احتمال دارد که با توافق دیگر احزاب، برخی اصلاحات در قانون اساسی برای حذف تبعات منفی، به ویژه آن هایی که از انسداد نظام فعلی کشور (نظام پارلمانی) در کوتاه مدت ناشی می شوند، به وجود آید».

ییلدریم پس از به دست گرفتن ریاست حزب حاکم «عدالت و توسعه»، و نخست وزیری در ماه می (اردیبهشت ماه) گذشته اعلام کرده بود که تغییر قانون اساسی و تصویب نظام ریاست جمهوری به جای نظام پارلمانی، در رأس اولویت های دولت هستند.

اردوغان مدتی است تلاش دارد با وضع یک قانون اساسی جدید برای کشور، قانون اساسی ۱۹۸۱ را که پس از کودتای نظامی وضع شد را لغو کند، و نظام پارلمانی را به ریاست جمهوری تغییر دهد تا به رئیس جمهور اختیارات گسترده تری بدهد، بر عکس قانون اساسی کنونی که به دولت اختیارات گسترده تری نسبت به رئیس جمهور دهده است.

در همین راستا، روند بازداشت ها و پاکسازی مؤسسات در ترکیه در پی کودتای نافرجام اخیر هنوز ادامه دارد؛ نیروهای امنیتی روز گذشته حسین عونی موتلو استاندار سابق استانبول را پس از بازرسی منزلش بازداشت کردند. آن ها همچنین خانم نازلی ایلیجاک، روزنامه نگار مشهور ترک در استان موگلا (جنوب غربی) را در راستای انجام تحقیقات با به اصطلاع بازوهای رسانه ای سازمان «رژیم موازی» به رهبری فتح الله گولن، دستگیر کردند.

از سوی دیگر و در یک تحول قابل توجه، ایالات متحده در پی اعلام وضعیت اضطراری در ترکیه، به خانواده های دیپلمات های خود در این کشور اجازه داد ترکیه را ترک کنند. سفارت آمریکا در آنکارا روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد، خانواده های هیئت های دیپلماتیک در صورت تمایل می توانند ترکیه را ترک کنند. این بیانیه بدین معناست که وزارت خارجه آمریکا برای کسانی که تصمیم دارند ترکیه را ترک کنند پروازهایی رایگان فراهم خواهد کرد.

در بیانیه آمده است که در پی اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه وزارت خارجه آمریکا تصمیم گرفت برآوردهای امنیتی خود را در خصوص ترکیه تغییر دهد، و این اطلاعات را به اتباع خود در ترکیه از طریق ایمیل اطلاع داد. در این بیانیه اشاره شده است که عملیات امنیتی در ترکیه در مرحله آینده به طور قابل توجهی گسترده تر خواهد شد، و ممکن است در آزادی رفت و آمد محدودیت هایی ایجاد کند.