نمایی ویران از شهر دیرالزور سوریه

نمایی ویران از شهر دیرالزور سوریه

بحث دعوت ایران و عربستان به «ژنو ۲» از جمله موضوعات مورد مناقشه برای برگزاری نشست ژنو ۲ درباره سوریه است، اما اکنون خبرگزاری های مهم جهانی با استناد به گزارش منابع دیپلماتیک خبر می دهند ایران و عربستان سعودی در میان کشورهای دعوت شده برای حضور در نشست ژنو ۲ درباره سوریه هستند که در ماه میلادی آینده برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حال حاضر ۳۲ کشور برای حضور در این کنفرانس دعوت شده اند اما این تعداد به دلیل تمایل بسیاری از کشورها برای حضور در نشست احتمالا افزایش می یابد.

تاکنون دعوت از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، کشورهای همسایه سوریه، عربستان سعودی و ایران، آلمان و ایتالیا برای شرکت در این نشست مسجل شده است.

بر اساس گزارش ها دولت سوریه و مخالفان نیز هیئت های نمایندگی خود را به نشست اعزام می کنند، ضمن آنکه مذاکرات دوجانبه ای به میزبانی «اخضر ابراهیمی» نماینده اتحادیه عرب در امور سوریه روز ۲۴ ژانویه برگزار خواهد شد.

هر یک از این هیئت ها متشکل از ۹ نفر است و آنها باید فهرست اعضای شرکت کننده را تا ۲۷ دسامبر (۶ دی) به اطلاع سازمان ملل متحد برسانند، اما هنوز مشخص نیست هر دو طرف مذاکره تا این تاریخ به تعهد خود عمل کنند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که تنها در صورتی در این نشست حاضر می شود که پیش شرطی برای حضور در آن وجود نداشته باشد اما بسیاری از تحلیلگران و بازیگران موثر در بحران سوریه بر این باورند حضور ایران در نشست ژنو ۲ می تواند به موفقیت آن کمک کند.

محمد ایرانی، تحلیلگر سیاسی و سفیر سابق ایران در بیروت، درباره حضور ایران در اجلاس ژنو ۲ معتقد است: “با توجه به نقش ایران و تاثیر بسزایی که در تحولات اخیر سوریه داشته است کشورهای تاثیرگذار در تحولات سوریه و همچنین نهادهای بین‌المللی خواهان حضور ایران در ژنو ۲ شدند و حضور ایران در این اجلاس را ضروری می دانند و همه کشورهای حاضر در این کنفرانس عملا به نقش مهم ایران در آینده تحولات سوریه اذعان دارند”.

وی با اشاره به این نکته که در شرایط خاص فعلی سخت است که این کنفرانس سر موعد مقرر برگزار شود، گفت: “در هر صورت تلاش های زیادی از طرف روسها و اخضر ابراهیمی برای برگزاری اجلاس صورت گرفته است. به نظر من شرایط تغییر کرده است و اکنون گروهی که امروز مخالف برگزاری ژنو ۲ هستند مخالفهای دولت هستند، زیرا اکنون وضعیت دولت نسبت به ژنو ۱ بسیار بهتر شده است و دولت بیشتر موافق حضور در کنفرانس است تا مخالفان.”

دکتر هرمیداس باوند، تحلیلگر سیاسی و استاد روابط بین الملل دانشگاه نیز درباره حضور طرفهای درگیر در ژنو ۲ به شرق پارسی گفت: “اگر قرار باشد طرفهای مخالف هم در اجلاس ژنو ۲ شرکت کنند آنها بر این موضوع تاکید دارند که بشار اسد از قدرت برکنار شود، اگرچه چارچوب دولت برای پیشبرد مذاکرات حفظ شود. اما بعید به نظر می رسد که مخالفین اسد با حضور وی در انتخابات آتی دولت موافق باشند.”

وی همچنین تاکید کرد: “اگر در ژنو ۲ توافقی صورت نگیرد و با توجه به ضرورت حضور نماینده مخالفین در این تصمیم گیری، آنگاه شرایط تغییر خواهد کرد. ضمن اینکه اگر قرار باشد انتخابات انجام شود حتما زیر نظر سازمان ملل و شورای اروپا برگزار خواهد شد. به طور کلی من فکر می کنم چارچوب نظام موجود در سوریه حفظ خواهد شد و انتخابات سال ۲۰۱۴ با حضور کاندیدایی غیر از بشار اسد و همچنین کاندیدایی از معارضین برگزار خواهد شد.”