اطلاعیه تبدیل شبه نظامیان به دستگاهی پیرو فرماندهی کل

افرادی از بسیج مردمی در یک راهپیمایی در بغداد – عکس از الشرق الأوسط

افرادی از بسیج مردمی در یک راهپیمایی در بغداد – عکس از الشرق الأوسط

مشابه تأسیس «سپاه پاسداران» در ایران، روز گذشته در بغداد اعلام شد شبه نظامیان «بسیج مردمی» به دستگاهی نظامی موازی دستگاه های مسلح رسمی تبدیل می شوند.

همزمان با این اطلاعیه ، سندی رسمی ارائه شد که دستور بازسازی ساختار «بسیج مردمی» را دارد و حیدر العبادی نخست وزیر عراق آن را امضا کرده است. بر اساس این سند، دستگاه جدید به موازات دستگاه مبارزه با تروریسم خواهد بود، و از چندین تیپ متشکل خواهد بود که رئیس و معاون و مبارزانی دارد که توسط نخست وزیر تأیید می شوند.

العبادی در ماه فوریه (بهمن ماه) گذشته دستوری برای بازسازی ساختار «بسیج مردمی» صادر کرد که به دستگاهی تبدیل شود که فرمانده و معاون فرمانده و ۲۰ تیپ و پشتیبانی داشته باشد.

احمد الاسدی، سخنگوی «بسیج مردمی» روز گذشته گفت: «در دستور درباری آمده است که نیروی موازی جدید به طور مستقیم با فرماندهی کل در ارتباط باشد»، که منظور او نخست وزیر بود.

در مورد پیامدهای این اطلاعیه، با وجود انتشار آن از ماه فوریه گذشته، یک منبع آگاه عراقی به «الشرق الأوسط» گفت: «هدف از اطلاعیه فشار به نخست وزیر، فرمانده کل نیروهای مسلح برای اعمال آن در اسرع وقت می باشد».

این منبع افزود: چندین مشکل در پیاده سازی این دستور وجود دارد؛ مهم ترین آن ها این است که العبادی تمایل دارد این ترکیب جدید شامل همان مشخصات دستگاه مبارزه با تروریسم باشد که این امر با موانعی مواجه است که مهم ترین آن ها شرط سنی و مدرک علمی برای پیوستن است. این منبع اشاره کرد شرایط  مورد نیاز این است که سن بین ۱۸ و ۲۸ سال باشد، و مدرک تحصیلی دست کم مدرک راهنمایی باشد، و  حکم جنایی بر ضد داوطلب صادر نشده باشد، و توسط نیروهای ائتلاف بین المللی بازداشت نشده باشد، و در هیچ یک از احزاب سیاسی عضو نباشد.