ریاض : عبد الإله شدید
بخش مسکن سعودی در هشت ماه امسال، روندی نزولی را شاهد بود و معاملات ملکی تجاری با ۳۵٫۸ درصد کاهش را رقم زد.
 قیمت این معاملات در طی این هشت ماه تنها ۲۳ ملیارد دلار بود، این در حالی صورت می گیرد که سال گذشته ۳۶ ملیارد دلار را رقم زده است.
روند نزولی بخش املاک و مسکن، بیانگر کاهش چشمگیر تمام فعالیت های این عرصه بدون استثنا در طول چهار سال گذشته است. بازار مسکن در طی این مدت روندی مخالف در معاملات املاکی را می پیمود.
سیاست های اخذ مالیات از زمین ها و قیمت های ارزش افزوده، بر قیمت مسکن در عرضه و تقاضا سایه افکنده است. اما این عرصه تا اوایل سال گذشته هیچگونه کاهشی را ندیده بود چرا که وزارت مسکن سعودی توانست با اتخاذ سیاست های درست و راه اندازی طرح «سکنی»،  نقشی مثبت را در این زمینه ایفا کند.
رنا الرمیان مدیرعامل شرکت «آینده سازان مسکن» با تأکید بر کاهش سالیانه قیمت معاملات تجاری بخش صنعت مسکن گفت: «این روند نزولی در معاملات ملکی امری جدید نیست و از سال ۲۰۱۴ شروع شده است به گونه ای که در سال های اخیر به دلیل افزایش تورم، شاهد کاهش نرخ رشد بخش مسکن هستیم .. و فعالان این بخش منتظر کاهش نرخ قیمت ها هستند».
الرمیان افزود: «فعالیت بخش مسکن در سعودی نشان می دهد که قیمت ها پس از ثبت بالاترین رکورد افزایش، انتظار می رود روندی کاهنده به خود بگیرند. و آنچه امروز می بینیم چیزی جز تعدیل قیمت ها در این عرصه نیست .. شواهد نشان می دهد که وضعیت تحت کنترل است».
احمد الدریس یکی از فعالان این عرصه نیز می گوید: «سرمایه گذاران بخش مسکن پس از کاهش چشمگیر تقاضا، در حال ارزیابی قیمت های املاک خود هستند. و از سویی دیگر مشتریان در حال حاضر رغبتی برای خرید ندارند و در انتظار طرح ها و فرمان های دولت سعودی در این خصوص هستند. سیاست هایی که این روزها، سرمایه گذاران را شگفت زده کرده است و سیر حرکتی آنها را مختل کرده است.
=================
به روایت تصویر: شاخص های املاک سعودی نشان می دهد تمام فعالیت ها بدون استثنا با درصدی متفاوت کاهش می یابد. (عکس از: خالد الخمیس)