بغداد: حمزه مصطفى

طبق گفته‌های یک دیپلمات آگاه عراقی، پارلمان عراق جلسه دوم دوره چهارم خود را به تاریخ ۱۵ سپتامبر موکول کرده است تا در این مدت به ائتلاف‌ها فرصت دیگری داده باشد که کاندیداهای خود (برای مناصب ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و ریاست پارلمان) را معرفی کنند.
به گزارش الشرق الاوسط، این دیپلمات می‌گوید، ایران و آمریکا تلاش بی‌سابقه‌ای در راستای تحقق منافع خود در این دوره داشته‌اند.
جلسه اول مجلس یک روز به طول انجامید و دلیل آن ناتوانی ائتلاف‌ها در تشکیل فراکسیون اکثریت بود که رئیس جمهور یکی از میان آنها را مامور تشکیل کابینه می‌کند.
از آنجایی که طبق روال معمول فراکسیون اکثریت توسط رئیس سنی مجلس ثبت می‌شود، احمد العبادی کارشناس حقوقی به الشرق الاوسط می گوید که قانون اشاره به تشکیل فراکسیون اکثریت در جلسه اول پارلمان نکرده است.
العبادی می‌گوید که بند یک ماده ۷۶ قانون فقط اشاره به حتمیت انتخاب کابینه توسط نخست وزیر و بعد از گذشت ۱۵ روز از تعیین وی توسط رئیس جمهور دارد.
وی توضیح می‌دهد که محدود کردن زمان انتخاب فراکسیون اکثریت به اولین جلسه پارلمان، از جانب دادگاه عالی فدرال بوده و در قانون اشاره‌ای به آن نشده است.
در همین باره یکی از دیپلمات‌های عراقی در گفتگو با الشرق الاوسط نیز می گوید که منازعه آمریکا و ایران باعث شده است که نخست وزیر انتخاب نشود و دخالت‌های آنان در این امر از طریق فشارهایی بود که به ائتلاف‌ها، دیپلمات‌ها و رهبران سیاسی وارد می‌کردند و یا حتی از طریق تعیین ویژگی‌هایی خاص برای کاندیدای نخست وزیری صورت می‌گرفت.
این منبع آگاه که تمایل ندارد نامش فاش شود همچنین عنوان می کند که در دوره های گذشته کار ایران و امریکا راحت‌تر بود چرا که شیعیان متحد بوده و انتخاب کاندیدا به وسیله نیروی داخلی از میان افراد مشخصی صورت می‌گرفت که ایران راجع به آنها نظر منفی نداشته و آمریکایی‌ها به خصوص در زمان حکومت اوباما خیلی دوست نداشتند وارد جزئیات بشوند و این کار ایران را راحت می‌کرد اما اکنون وضعیت فرق کرده و فشارهای آمریکا بیشتر از ایران هم شده است. درحالی که آنها به کاندیدا شدن حیدر العبادی اصرار دارند شرط ایرانی‌ها این است که نخست وزیر انتخاب شده در جهت مخالف آنها نباشد.
وی در خصوص موضع ایران نسبت به العبادی عنوان می کند که همکاری او با آمریکا و رهبری عملیات‌هایی علیه الحشد الشعبی، ایران را در مقابل او قرار داده و اظهارات اخیر وی در خصوص رودخانه کارون و ارجحیت دادن منافع عراق بر ایران شاید نشانه پایان روابط با ایران باشد.
در مقابل ائتلاف‌های اهل تسنن هنوز نتوانسته‌اند که کاندیدای خود را برای ریاست پارلمان انتخاب کنند و از سویی دیگر تعداد کاندیداها به ۵ نفر افزایش یافته است و این موضوع مساله را کمی پیچیده می‌کند. این کاندیداها بدین ترتیب هستند: طلال الزوبعی از ائتلاف «الوطنیه» و محمد تمیم از ائتلاف «القود العراقیه»، محمد الحبلوسی از ائتلاف «المحور الوطنی» و احمد الجبوری از ائتلاف «تمدن» و رشید العزاوی از ائتلاف «الحزب الاسلامی».
در این راستا عمر الحمیری یکی از رهبران سنی «پروژه عربی عراق» به الشرق الاوسط می‌گوید که رهبران ائتلاف‌های اهل تسنن هم اکنون به دنبال روش‌هایی برای انتخاب رئیس پارلمان هستند گرچه حق هر نمایند‌ه‌ای است که برای ریاست پارلمان خود را کاندیدا کند.
وی اشاره می کند از آنجایی که ائتلاف «المحور الوطنی» متشکل از چند حزب سیاسی مختلف است بیش از یک کاندیدا معرفی کرده و این نقطه قوتی برای اوست.
وی عنوان می‌کند که انتخاب کاندیدا برای این منصب نیازمند روش‌هایی است. یکی از آنها امتیاز  است و کاندیداهای «المحور» ۱۰ امتیاز دارند که می‌توانند با استفاده از آنها وارد رقابت شوند. همچنین با تمام ائتلاف‌های دیگر اعم از شیعی و کرد مذاکراتی در خصوص تعیین ویژگی‌های کاندیداهای تمام مناصب صورت گرفته است.
این در حالی است که عمار الحکیم رهبر «الحکمه» دعوت به تشکیل دولت اکثریت ملی کرده است و در  دیداری که با سفیر بریتانیا در عراق داشته است بر ضروت تسریع تشکیل حکومت برای به کار گرفتن آن در جهت رشد اقتصادی کشور تاکید کرده است.