عراق: بحران نهفته میان فراکسیون صدر و عامری

بغداد: حمزه مصطفى

یکی از مسئولان فراکسیون الفتح به رهبری هادی العامری بیان کرد که در صورت پذیرش نامزد وزارت کشور، فالح الفیاض، از سوی فراکسیون «سائرون» به رهبری مقتدی صدر امکان وقوع اختلافاتی میان دو طرف نامبرده کمتر می‌شود. اما همزمان با این اظهارات، یکی از مسئولان جریان صدر پذیرش این نامزد را به معنای احتمال رخدادِ یک بحران گسترده تلقی کرد.
طبق گزارش‌های رسیده به الشرق الاوسط هر دو فراکسیون «سازندگی» – که از «الفتح» و «دولت قانون» تشکیل شده- و فراکسیون «اصلاح» – که از «سائرون» و «حکمت» و «الوطنیه» و «النصر» تشکیل شده- درصدد هستند در جلسه پیش روی پارلمان عراق بلوک بندی‌هایی را تشکیل دهند که برای حمایت از نامزدهای تصدی وزارت تلاش کند.
پیش‌بینی می‌شود در جلسه آینده پارلمان عراق هر هشت نامزد تصدی وزارت، از جمله وزارت کشور و دفاع، رای اعتماد بگیرند.
نعیم العبودی، یکی از نمایندگان فراکسیون الفتح در پارلمان، بیان کرد که «پیش‌بینی می‌کنیم که کابینه دولت به‌طور کامل، از جمله با حضور فالح الفیاض، روز سه شنبه در پارلمان حضور یابد. در صورتی که ما با فراکسیون الفتح اختلاف پیدا کنیم باید برای رفع این اختلافات مکانیزمی وجود داشته باشد».
او اضافه کرد که «یکی از این مکانیزم‌ها این است که فراکسیون سائرون تعداد نمایندگان لازم برای رد نامزدی او را جمع‌آوری کند یا اینکه ما می‌توانیم طبق اصول عمل پارلمان این نامزد را حمایت کنیم تا رای اعتماد گیرد».
از سوی دیگر، حاکم الزاملی، یکی از مسئولین جریان صدر اظهارکرد که «اگر فراکسیون سازندگی رای اکثریت پارلمانی را ملاک قرار دهد و توافق صورت گرفته میان صدر و عامری را نادیده بگیرد باید بداند که چنین عملی تبعات سنگینی برای تمام روند سیاسی کشور خواهد داشت».
الزاملی افزود که «اگر به تابعیت سیاسی وزرا دقت کنیم مشاهده می‌کنیم که فراکسیون سازندگی تعداد وزیران زیادی در دولت کنونی دارد در حالی که ما گزینش وزیران را به صلاحدید نخست‌وزیر واگذار کردیم و طبق نظر مردم عراق که ضد سهمیه بندی مذهبی و نژادی است، عمل کردیم».
در این میان حسن توران نائب رئیس جبهه ترکمنی و نماینده پارلمان نیز در گفتگو با الشرق الاوسط تأکید کرد که «مرحله پیش رو مرحله ای نگران کننده است و اعمال خلاف قانون و تعدی از قواعد قانون اساسی بسیاری مشاهده شده‌است».
او اضافه کرد که «در این مرحله ضروری است تا این بحران را کنترل کنیم و باقی مانده وزارت خانه‌های بدون وزیر را به افرادی از متخصصان و تکنوکرات‌ها اختصاص دهیم که از سهمیه بندی مذهبی و نژادی به دور باشند».
در همین راستا، جاسم الحلفی عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق و فراکسیون سائرون نیز در گفتگوی خود با الشرق الاوسط بیان کرد که «همه این مشکلات از زمانی آغاز شد که تلاش شد بزرگترین فراکسیون پارلمان مشخص شود. این تلاش‌ها و مجادلات با توجه به وضعیت نابه سامان مردم عراق کاملاً بیهوده است».
او افزود که «توافق صورت گرفته این بود که وزارت خانه‌های امنیتی نظامی را به کسانی بسپاریم که متخصص این حوزه باشند و از تابعیت حزبی و سهمیه بندی به دور باشند… سائرون از این قاعده و اصول تبعیت کرد اما اطراف دیگر سیاسی به نظر می‌آید که درصدد هستند از این مسئله شانه خالی کنند».