ریاض – عبد الهادی حبتور

به گفته تحلیل گران رویکرد قطر در گسترش روابط و هماهنگی با کودتاچیان حوثی در یمن از رابطه ای دیرین بین دو طرف پرده برداشت. روابط قطر و حوثی ها در پشت پرده مدیریت می شده است.

تحلیل گران معتقدند سیاست های منفی قطر بیشتر به خود این کشور ضربه می زند تا به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج. کشور قطر با این رویکرد در واقع دست به خودکشی نظامی و امنیتی و سیاسی و رسانه ای می زند.
کارشناسان می گویند نقش قطر در یمن در دوره اخیر منفی و زیانبار بوده. این کشور با هماهنگی ایران از حوثی ها حمایت می کرد. قطر بازوی نظامی «اخوان المسلمین» را به ائتلاف با حوثی ها برای ضربه زدن به عربستان سعودی متقاعد کرد.
سلمان انصاری رئیس نهاد آمریکایی «سابراک» گفت با استناد به اطلاعات امنیتی می توان گفت قطر در گذشته به دو دلیل در عملیات «طوفان قاطعیت» شرکت کرده بود: نخست: اطلاعاتی در مورد ساختار و تحرکات نیروهای ائتلاف در اختیار حوثی ها قرار دهد که همین عامل منجر به شهید شدن نظامیان از عربستان سعودی و امارات در یمن شد.
به گفته انصاری هدف دوم قطر تامین منافع حزب تجمع اصلاح ملی و در نهایت گروه تروریستی اخوان المسلمین بود.

او افزود «اگر خبرها درباره این مساله که قطر در پی به رسمیت شناختن حوثی ها و افتتاح نمایندگی حوثی ها در دوحه باشد این به معنای خودکشی نظامی و امنیتی قطر است. این کشور پیشتر دست به خودکشی سیاسی و رسانه ای زده بود. قطر با این اقدام در فهرست کشورهای سرکش و ناقض قطعنامه های ۲۲۱۶ و ۲۲۰۱ و ۲۳۴۲ و ۲۱۴۰ شورای امنیت قرار می دهد. کلیه این قطعنامه ها بر عدم حمایت به شورشیان یمن تاکید می کنند.
دکتر خالد باطرفی تحلیلگر مسائل سیاسی از عربستان سعودی می گوید «رابطه محکمی بین قطر و حوثی ها برقرار است و تنها تفاوت در این است که حالا این رابطه پنهانی جنبه علنی پیدا کرده. صحبت درباره گسترش روابط قطر و حوثی ها تغییر چندانی در واقعیت ایجاد نمی کند. همکاری بین دو طرف برقرار است اما زمانی که مسائل خیلی روشن مطرح بشود و جنبه پنهانی نداشته باشد کشورهای عضو ائتلاف می توانند واکنش مناسب نشان بدهند و از خود دفاع کنند.»
در این راستا، دکتر نجیب غلاب تحلیلگر سیاسی یمنی معتقد است قطر نقش منفی و زیانباری در دوره اخیر در یمن داشته «قطر با ایران هماهنگ و از حوثی ها حمایت می کرد. قطر موفق شد بازوی نظامی اخوان المسلمین را متقاعد کند تا با گروه حوثی متحد شده و به عربستان ضربه بزنند.»

غلاب افزود «اگر حمایت قطر از حوثی ها نبود کار این گروه تندرو خیلی وقت پیش یکسره شده بود.» وی خاطر نشان کرد «قطر در دو مسیر در یمن حرکت کرد: این کشور از حوثی ها حمایت می کرد. در شرایطی کخ حوثی ها در آستانه فروپاشی و محاصره کامل بودند و نیروهای یمنی قدرت درهم شکستن آنها را داشتند قطر با همکاری ایران دخالت کرد.»

او یادآور شد «حوثی ها باد خالت قطر جان تازه ای گرفتند. توافقاتی که با تلاش های قطر به نتیجه رسیدند این گروه را نجات داد. کلیه بازداشت شدگان حوثی بر اثر همین توافقنامه از زندان آزاد شدند و آنها مبالغی به عنوان (جبران خسارت) دریافت کردند. قطر به هر زندانی ۱۰ هزار ریال قطری پول داد. به هر کدام از آنها یک قبضه اسلحه داد. همه آنهایی که از زندان آزاد شدند جزو کسانی بودند که در سال ۲۰۱۴ میلادی وارد صنعا شدند. آنها در عمل رهبران کنونی کودتا هستند.»

غلاب گفت «عده زیادی در یمن حاضر به قبول میانجی گری قطر نبودند اما قطر موفق شد بازوی نظامی و سیاسی اخوان المسلمین را که با حوثی ها می جنگید متقاعد کند که این مصالحه با حوثی ها حائز اهمیت است چرا که توطئه ای علیه دو طرف در راه است.» او افزود «قطر به مقام های بلند پایه نظام صالح در آن زمان برای پذیرش این معامله رشوه داد.»

او در ادامه گفت «این راهکار قطر جنایت بزرگ و ناجی حوثی ها بود. قطر در این بازی که به راه انداخته بود توجه چندانی به اخوان المسلمین نداشت. این در حالیست که اخوان المسلمین به قطر اعتماد کرده بودند. سرانجام، سه گروه (حوثی ها و بازوی نظامی و سیاسی اخوان المسلمین و نظام صالح) زیر بار این معامله رفتند. به نظر من، قطر با این مصالحه هدف دیگری را دنبال می کرد که ضربه زدن به عربستان سعودی بود، چرا که ادامه فعالیت حوثی ها به معنی اجرای طرح انقلاب ایران است که هدف آن در آینده چیزی به جز عربستان سعودی نخواهد بود.»
به گفته غلاب «مقام عالی رتبه وزارت خارجه قطر به همراه تیمی از مسئولان این کشور به صعده رفتند و در آنجا، اموال هنگفتی خرج حوثی ها کردند و با این پول ها، بزرگان قبایل و برخی مخالفان جنبش حوثی را متقاعد به جانبداری از حوثی ها کردند. در مقابل، قطر وعده بازسازی صعده را داد. قطر حدود نیم میلیارد دلار در این راستا خرج کرد. اما این مبلغ ناپدید شد و کسی نمی داند که این پول به جیب کی رفته. صعده که آباد نشد هیچ تصور می شود که این مبلغ به دست حوثی ها رسیده است. حوثی ها با این پول به سازماندهی و رشوه دهی به اخوان المسلمین و به ویژه بازوی نظامی آنها که در صعده و تحت عنوان جمهوری یمن با حوثی ها می جنگید می پردازند. این خود سند  روشنی برای اثبات توطئه قطری ها در خاک یمن است.»