۵۵ هزار دانشجوی تونسی متقاضی کار

تونس: المنجی السعیدانی

فوزی عبدالرحمن وزیر کار و آموزش حرفه‌ای تونس گفت: سالانه حدود ۵۵ هزار نیروی متقاضی کار وارد بازار کار تونس می‌شوند، این در حالی است که فقط ۴۰ هزار فرصت شغلی وجود دارد که عمدتا در بخش خصوصی هستند.
به گزارش الشرق الاوسط، براساس این آمار سالیانه ۱۵ هزار نفر به تعداد بیکاران کشور افزوده می‌شود.
عبدالرحمن در این باره گفت: امکانات بازار کار در بخش دولتی محدود است و در حال حاضر بیش از ظرفیت خود نیرو جذب کرده است. همکاری بین بخش عمومی و خصوصی، اگر نتواند فضای لازم برای سرمایه‌گذاری قابل قبول در بازار را فراهم کند، می‌تواند تا حدودی به حل این مشکل کمک کند.
بانک تضامن تونس (بانک دولتی) سالانه حدود ۱۳ هزار وام به جوانان کارآفرین که پروژه‌های اقتصادی دارند، می‌دهد. ۴۰ درصد این وام‌ها به توسعه پروژه‌های مذکور اختصاص یافته و باقیمانده آن برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید تعلق می‌گیرد.
صندوق بین‌المللی پول از تونس خواسته بود هزینه‌های دستمزد دولت در تولید ناخالص داخلی را از ۱۴ درصد به ۱۲ درصد کاهش دهد، امری است که باعث شد دولت از دو شغله ها در بخش عمومی در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ جلوگیری کند.
تونس برای دستیابی به رشد اقتصادی یک درصدی بیشتر در تولید ناخالص ملی باید ۱۶ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.
طبق برنامه‌ریزی دولت تونس قرار است رشد اقتصادی در این کشور تا پایان سال جاری به ۳ درصد برسد.
وزیر کار و آموزش حرفه‌ای تونس اعلام کرد؛ این کشور برای کاهش بیکاری باید اقتصاد خود را به سمت ساخت پروژه‌های خصوصی سالیانه سوق دهد.
کارشناسان اقتصادی تونس اعتقاد دارند که بازار کار در این کشور از نبود تخصص‌های مورد نیاز در کارهای مربوطه رنج می‌برد. بدین معنی که فارغ‌التحصیلان دانشگا‌ه‌ها و مراکز آموزش فنی حرفه‌ای در رشته تخصصی خود در بازار کار اشتغال ندارند. ‌