کشف هفت آثار باستانی ظرف یک سال در مصر

قاهره – فتحیه الدخاخنی

وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرد که روز شنبه (۱۵ دسامبر-۲۴ آذر) جزئیات یک اثر تاریخی تازه کشف شده را منتشر می کند. این قطعه باستانی که هفتمین اثر تاریخی کشف شده در سال جاری است در منطقه سقاره در جیزه (غرب قاهره) قرار دارد.
سقاره بخش قابل توجهی از مقبره های تاریخی مصر از جمله اولین بلوک سنگی تاریخ
را در خود جای داده است.
تیم الشرق الاوسط طی بازدید از این منطقه با صبری فرج مدیر منطقه باستانی سقاره گفتگو کرد.
او گفت «این اثر تاریخی تازه کشف شده بی نظیر بوده و یکی از مهم ترین آثار تاریخی کشف شده سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) به شمار می رود. منطقه سقاره سرشار از آثار تاریخی و باستانی بوده که تنها یک سوم آنها کشف شده اند. دو سوم گنجینه ها هنوز زیر زمین هستند.»

وزارت آثار باستانی مصر در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) خبری درباره کشف هفت مقبره جدید در گورستان حیوانات در منطقه سقاره خبر داد. سه مقبره متعلق به دوره معاصر و چهار تای دیگر به دوره باستان تعلق دارند. ۲۰۰ گربه مومیایی شده و چندین تمساح مومیایی شده در این گورستان کشف شده اند. در مقبره های تازه شناسایی شده دو سوسک درخشان مقدس مومیایی شده موسوم به اسکاراب و چندین اسکاراب کوچک در یک تابوت سنگی قرار داشتند.
وزارت آثار باستانی مصر در اول اکتبر (۹ مهر) گفت گروه باستان شناسی از جمهوری چک موفق به کشف یک گور بزرگ از سنگ آهک و خشت در شمال سقاره شدند.
گروه باستان شناسی مصری و آلمانی در ۱۴ جولای (۲۳ تیر) از کشف کارگاهی خبر دادند که برای مومیایی کردن اجساد به کار می رفت.
منطقه سقاره در ۱۵ کیلومتری جنوب هرم بزرگ خوفو (فرعون مصر) قرار دارد.
صبری افزود «این منطقه هنوز هم اسرارآمیز است. گروه های باستان شناسی از کشورهای گوناگون در آن مشغول به کار هستند. به عنوان مثال، تیم آمریکایی در جنوب سقاره و در نزدیکی هرم سنوسرت سوم و یک گروه فرانسوی هم در جنوب سقاره در منطقه الشواف سرگرم کاوش و جستجو برای کشف آثار باستانی تازه هستند.»
صبری در ادامه گفت «سقاره تنها منطقه ای است که آثار دوره های تاریخی گوناگون را در خود جای داده یعنی از دودمان اول و دوم گرفته تا دوره باستان و میانه و انتقال و معاصر. مقبره های گوناگون از جمله گورهای پادشاهان و ملکه ها و وزرا و حیوانات از جمله زیرزمین میمون ها و سگ ها و گورستان گربه ها و دیگر حیوانات مقدس در این منطقه وجود دارند.»
صبری گفت «هرم پلکانی جوزر (یکی از معروف ترین فراعنه مصر) در سقاره قرار دارد. این قدیمی ترین ساختمان سنگ است.»
دکتر حسین عبد البصیر مدیر موزه آثار باستانی کتابخانه اسکندریه به الشرق الاوسط گفت «منطقه باستانی سقاره کارگاه آثار باستانی و زمین بکر و دست نخورده ای است که هنوز کسی از همه رازهایش پرده برنداشته. سقاره در همه دوره های تاریخی یک منطقه مقدس بوده. هرم پلکانی جوزر یکی از مهم ترین‌آثار این منطقه و قدیمی ترین ساختمان سنگ است. »