باراک اوباما در جریان بازدید کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کاخ سفید آمریکا و اروپا را متعهد به پیشبرد مذاکرات جاری با ایران خواند – عکس از حساب رسمی توییتر سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا

باراک اوباما در جریان بازدید کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کاخ سفید آمریکا و اروپا را متعهد به پیشبرد مذاکرات جاری با ایران خواند – عکس از حساب رسمی توییتر سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به واشنگتن سفر کرده، جلسه ای برای رایزنی با سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران برگزار کرد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا نیز در این نشست که بعد از ظهر روز سه شنبه به وقت محلی برگزار شد، حضور یافت و اظهار داشت که آمریکا و اروپا به پیشبرد مذاکرات جاری با ایران متعهد هستند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که رایس و اشتون در این دیدار به توافق رسیدند که طی یک راه حل جامع «به جامعه بین المللی اطمینان دهد که برنامه اتمی ایران صرفا صلح آمیز است.»

اوباما تایید کرد از مذاکرات حمایت می کند و بر اهمیت بنا کردن مذاکرات بر پایه پیشبرد «طرح عمل مشترک» برای رسیدن به راه حلی جامع تاکید کرد که بر اساس آن به جامعه بین المللی اطمینان داده شود که ایران به تعهدات خود پایبند است.

منظور از «طرح عمل مشترک» توافقنامه نوامبر ژنو است که به امضای ایران و گروه پنج به علاوه یک رسید تا زمینه برای یک توافق نهایی برای حل اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران فراهم شود.

اوباما خاطرنشان کرد ادامه همکاری نزدیک آمریکا و اتحادیه اروپا و دیگر اعضای گروه پنج به علاوه یک به ویژه حین پیشرفت گفتگوها با ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر هرمیداس باوند، استاد حقوق بین الملل، در این باره به شرق پارسی گفت: «از زمانی که پرونده هسته ای ایران در ژنو به مرحله خوبی رسید و توافقی حاصل شد زمینه ها برای توافق نهایی هم آماده شد. هم اکنون هم هیات ایرانی در حال تبادل نظر برای برنامه اقدام مشترک است تا بتوان توافق جامع را به نگارش درآورد. اگر همه مذاکرات کارشناسی در نیویورک موفقیت آمیز باشد، در روز ۲۳ اردیبهشت در وین، ظریف، اشتون و روسای مذاکره‌کننده نگارش متن نهایی آغاز شود.»

وی افزود: «بیانیه کاخ سفید نشان دهنده این است که زمینه ها برای نگارش متن نهایی شروع شده و در مذاکرات هم طبق توافقی که صورت گرفته عمل خواهد شد و چیزی خارج از چارچوب و بنا بر اظهار نظرهای سیاسی تحمیل نمی شود.»

باوند معتقد است که «عبور از این مرحله تا رسیدن به مرحله اعتماد سازی زمان زیادی سپری شده و مهم ‌ترین مقطع برای مذاکرات محسوب می شود. لذا گروه ۱+۵ در این شرایط نیازمند این هستند که به دور از فضا سازی و جنجال از سوی کشور های مختلف حتی در ایران به نتیجه نهایی برسند.»

گروه پنج به علاوه یک شامل پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل؛ آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه به علاوه آلمان است.

[inset_left]با وجود آن که کلینتون جزییات زیادی درباره کتاب خود دراختیار رسانه ها قرار نداده است، انتظار می رود مسایل کلیدی خاورمیانه نظیر جنگ داخلی سوریه و مذاکرات سری با ایران که به مذاکرات هسته ای ختم شد، در این کتاب آمده باشد.[/inset_left]

در حالی که اخبار و بیانیه های کاخ سفید نشان از آن دارد که آمریکا برای پیشبرد مذاکرات با ایران به همکاری های نزدیک با اروپا متعهد است، دو تن از مشاوران اوباما از دور اول ریاست جمهوری وی قصد دارند کتاب خاطرات خود را منتشر کنند که انتظار می رود جزییات مذاکرات سری با ایران در این کتاب ها فاش شود.

تیموتی گایتنر، وزیر پیشین خزانه‌داری آمریکا قصد دارد کتاب خاطرات خود را با عنوان «آزمون استرس» و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور نیز قصد دارد کتاب خاطرات خود را با عنوان «انتخاب های دشوار» منتشر کنند. چندین ماه است که نسخه هایی از این کتاب ها در شورای امنیت ملی آمریکا در حال مرور و ممیزی است.

با وجود آن که کلینتون جزییات زیادی درباره کتاب خود دراختیار رسانه ها قرار نداده است، انتظار می رود مسایل کلیدی خاورمیانه نظیر جنگ داخلی سوریه و مذاکرات سری با ایران که به مذاکرات هسته ای ختم شد، در این کتاب آمده باشد.

دور تازه مذاکرات هسته ای در وین

قرار است چهارمین دور مذاکرات جامع اتمی ایران، میان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون هفته آینده در وین برگزار شود. این دور از مذاکرات با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران انجام و به همین دلیل مذاکرات جامع اتمی خوانده می‌شود.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران و سرپرست تیم مذاکره کننده ایرانی روز سه شنبه در مصاحبه ای با روزنامه گاردین گفت که کشورش همچنان امیدوار است که تا ۲۰ ژوئیه – که مهلت شش ماهه تعیین شده در توافق ژنو به سر می رسد – به یک توافق جامع با طرف مقابل دست یابد. با این وجود وی احتمال تمدید مهلت شش ماهه را منتفی نخواند.

عراقچی اظهار نگرانی کرد “نیروهای تیره ای” در کار هستند تا مانع یک مصالحه تاریخی شوند.

در روز سه شنبه کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ دور تازه ای از مذاکرات اتمی را در نیویورک از سر گرفته اند.