مجلس ایران - عکس از ایرنا

مجلس ایران – عکس از ایرنا

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران تاکید کرد که کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران و وزارت امور خارجه این کشور درباره رابطه جمهوری اسلامی با بریتانیا و عربستان سعودی اختلاف نظر دارند.

منصور حقیقت‌پور نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به خبرگزاری فارس گفت، در راستای جلسه هفته آینده کمیسیون امنیت ملی که قرار است سه‌شنبه ۱۵ مهر برگزار شود، «اولویت» به حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران داده خواهد شد.

وی این «دعوت» از وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی را «روالی عادی و طبیعی» خواند و تصریح کرد این دعوت ها «پس از سفرهای مهم خارجی» برای «استماع توضیحات» وزیر صورت می گیرد.

حقیقت پور خاطرنشان کرد:‌« نمایندگان احتمالا در مورد گفت‌وگوها، مذاکرات و مصاحبه‌های آقای ظریف از ایشان سؤال هایی خواهند پرسید.»

با وجود آن که رییس کمیسیون امنیت ملی این دعوت را بخشی از روال عادی این کمیسیون خواند، حقیقت‌پور همچنین تاکید کرد:‌ «در زمینه مسائلی چون رابطه با بریتانیا و عربستان سعودی اختلاف نظرهایی میان کمیسیون امنیت ملی و وزارت امور خارجه وجود دارد.»

وی کلیات این اختلاف ها را مطرح نکرد و تنها به اعلام وجود این اختلاف نظرها بسنده کرد. به نظر می رسد که تازه ترین دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران، با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، بیش از آن که در رسانه ها انعکاس یافته مورد اختلاف دو قوه مجریه و مقننه قرار گرفته است.

رییس جمهور ایران دوشنبه ۲۹ سپتامبر در بدو ورود به تهران از سفر به آمریکا و روسیه، در تشریح ملاقات خود با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، تاکید کرد که این دیدار «به درخواست طرف مقابل» انجام شد.

وی در توضیح این امر گفت: «در این سفر نخست وزیر انگلیس نیز از ما درخواست ملاقات داشت که با آن موافقت کردیم. در این ملاقات عمده مباحث درباره موضوع هسته‌ای کشورمان، تروریسم و خشونت و مسایل مبتلا به منطقه از ناحیه این مسأله و روابط دو جانبه بود.»

این دیدار روز ۲۴ سپتامبر صورت گرفت و نخستین ملاقات بین روسای قوه مجریه دو کشور پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بود.

دیوید کامرون پس از دیدار با رییس جمهور ایران، در سخنرانی خود در مجمع عمومی با اشاره به ضرورت مبارزه با تروریسم و خطر داعش در عراق و سوریه گفت: «باید به ایران فرصت داده شود تا نشان دهد که می‌تواند به جای اینکه بخشی از مشکل محسوب شود، بخشی از راه حل باشد.»

در همان روز، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و امور کنسولی وزیر امور خارجه ایران، با بیان این که هیچ زمانی رابطه ایران با انگلیس قطع نشده است، گفت: «حتی پس از حادثه سفارت انگلیس نیز این کشور قطع رابطه را اعلام نکرد و آنچه اتفاق افتاد به نوعی تعلیق موقت روابطمان بود.»

معاون پارلمانی و امور کنسولی وزیر امور خارجه ایران که در حاشیه مراسم ختم مادر آیت الله هاشمی شاهرودی در جمع خبرنگاران سخن می گفت، تاکید کرد: «گفتگو با مقامات انگلیس جزو خط قرمزهای اعلام شده نظام نیست. در عین حال مذاکرات دیپلماتیک و یا بازگشایی سفارتخانه ها به معنی مواضع یکسان یا فراموشی ماهیت تاریخی کشورها نیست.»