پس از سیاسی کردن حج از سوی حکومت ایران مسؤلان تهران پرونده را مجدداً باز می کنند

دقایقی پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران در دوم ژانویه – عکس از آسوشیتد پرس

دقایقی پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران در دوم ژانویه – عکس از آسوشیتد پرس

مسؤلان ایرانی چند روز پس از تلاش کشورشان برای سیاسی کردن حج از طریق اعلام تحریم یک جانبه مناسک  حج امسال، پرونده حمله به هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد که در آغاز سال جاری اتفاق افتاد را مجدداً باز کردند.

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی رئیس جمهور ایران در گفتگویی که مجله سیاسی «اندیشه پویا» با وی انجام داد ذکر کرد که دولت قصد دارد تعداد دیگری از مسؤلان امنیتی را به علت سهل انگاری برکنار کند. وی اشاره کرد این تصمیم صادر شد و در زمان مناسب اجرا خواهد شد. این در حالی است که غلام حسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه فاش کرد در پرونده حمله به هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی ۴۸ نفر متهم هستند.

از سوی دیگر حسین صادقی، آخرین سفیر ایران در عربستان سعودی پیش از قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران، در گفت و گویی که خبرگزاری «ایلنا» آن را منتشر کرد اعتراف کرد حمله به هیئت های دیپلماتیک با انگیزه مذهبی بود. وی به «سهل انگاری» و کوتاهی نیروهای امنیتی در انجام وظایف خود در این زمینه اشاره کرد، که علی رغم درخواست سفارت ایران در عربستان سعودی از تهران مبنی بر تأمین امنیت سفارت عربستان صورت گرفت.

صادقی به طور ضمنی از روایت های منتشر شده در رسانه های ایران درباره «بدرفتاری» با هیئت دیپلماتیک ایران پیش از ترک ریاض انتقاد کرد و آن را فرضیه توصیف کرد. سفیر سابق ایران در عربستان سعودی همچنین شایعات در مورد جلوگیری عربستان سعودی از ورود هواپیماهای ایرانی به خاک خود برای انتقال دیپلمات های ایرانی پس از اخراج آن ها را تکذیب کرد. صادقی ادامه داد که ایرانی ها از زوایای واقع بینانه به عربستان سعودی نگاه نمی کنند بلکه نگاه آن ها از جنبه هایی است که خود می خواهند ببینند.