علی لاریجانی رییس مجلس ایران در حال سخنرانی برای سفرا و مسوولین وزارت امور خارجه ایران

علی لاریجانی رییس مجلس ایران در حال سخنرانی برای سفرا و مسوولین وزارت امور خارجه ایران

علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، در اولین گردهمایی سالانه سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران، عصر دیروز ۲۳ مرداد طی سخنانی گفت : “جمهوری اسلامی مذاکرات هسته ای را به صورت جدی دنبال می‌کند. در این رابطه گام اولیه برداشته شده که حالت مسکن خوبی داشت اما مهم مذاکرات بعدی است”.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، بارها تنها راه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران را مذاکراه اعلام کرده و و گفته است: “به موفقیت در این مذاکرات امیدواریم”.

اما رهبر ایران با اینکه از تیم مذاکره کننده حمایت کرده بود اما به توافق برای رسیدن به توافق نهایی خوشبین نیست و گفته بود :”درمساله هسته‌ای طرف مقابل به مرگ گرفته که به تب راضی باشد”.

لاریجانی گفت : “۱+۵ نباید در موضوع غنی سازی یا رآکتور آب سنگین اراک به دنبال بهانه جویی باشد یا بخواهد از این بهانه ها برای محدودکردن ایران استفاده کند چرا که این حرف نامعقولی است، ایجاد محدودیت در بخش تحقیق و توسعه هم به همین شکل است و معنایی ندارد که کشور را از تحقیق و توسعه محروم کنند”.

میزان غنی‌سازی، تعداد و نوع و نسل سانتریفیوژها، آب سنگین اراک، حدود و کیفیت تحقیقات هسته‌ای، نحوه و زمان لغو تحریم‌ها از موضوعاتی است که هنوز در مسیر مذاکرات بر سر آنها اختلاف نظر وجود دارد.

البته دیپلمات‌ها و کارشناسان مسایل هسته‌ای ایران می‌گویند اختلاف بین ایران و شش قدرت جهانی در گفت‌وگوها برای نگارش متن توافق‌نامه جامع بر سر تعداد سانتریفیوژها و مدت توافق است.
به گفته رییس مجلس ایران “اگر ۱+۵ هم همانند ایران در مذاکرات جدی باشند کلیه بخش‌های پرونده هسته‌ ای ایران در زمان کوتاهی قابل سامان‌یافتن است”.

ایران و گروه ۱+۵ در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ توانستند به تواقق اولیه ای تحت عنوان برنامه اقدام مشترک دست یابند که برای ۶ ماه دو طرف را ملزم به اجرای برخی اقدامات از جمله رفع برخی تحریم ها برای طرف مقابل و همچنین برخی اقدامات اعتماد ساز از سوی ایران مانند لغو غنی سازی ۲۰ درصد و کاهش ان به زیر ۵ درصد می کند.
اما این مذاکرات سرانجام به نتیجه توافق نهایی منجر نشد و به مدت چهار ماه دیگر مذاکرات تمدید شد.

علی لاریجانی با انتقاد از نگاه چانه ‌زنی کاسب‌ کارانه در موضوع هسته‌ ای گفت : “قفل کردن کار در موضوع هسته ا‌یی امکان ورود به مسائل دیگر را هم محدود می‌کند و این نمونه کاری است که زمینه را برای مذاکره در بخش‌های مختلف فراهم می‌کند”.

وی همچنین از حمایت کلی مجلس ایران از تیم مذاکره کننده خبر داد و گفت که نگاه کلی مجلس با وجود اختلافات در دیدگاه ها، مثبت است.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار اولین گردهمایی سالانه سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران درباره مذاکرات هسته ای ایران گفته بود: ” هر وقت می خواهد مذاکره شود یک عده می گویند ما داریم می لرزیم. خب به جهنم برید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. چه کار کنیم ما؟ خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم؟”

این گفته رییس جمهور ایران با انتقادات تند اصول گرایان و برخی از نمایندگان مجلس ایران رو به رو شد. به طوری که دیروز مجلس ایران جلسه ای غیر علنی برای بررسی شان جایگاه رییس جمهور ایران برگزار کرد.