بیژن نامدار زنگنه - عکس از ایرنا

بیژن نامدار زنگنه – عکس از ایرنا

وزیر نفت ایران اعلام کرده است که شرکت نفتی شل آمادگی پرداخت بدهی هایش به ایران را دارد، اما امکان انتقال بدهی ارزی وجود ندارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز چهارشنبه ۲۲ مرداد در گفت و گو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است که این وزارتخانه پیگیر بدهی نفتی شل به ایران است.

وی در ادامه افزود: « شرکت شل برای پرداخت بدهی نفتی به ایران آمادگی دارد اما فعلا امکان نقل و انتقال این بدهی ارزی وجود ندارد.»

به گفته زنگنه در حال حاضر «این پول نفتی قفل شده است و امکان پرداخت بدهی نفتی وجود ندارد.»

شرکت شل که یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران محسوب می شود، تاکنون بدهی حدود ۲.۳ میلیارد دلاری نفتی به ایران را تسویه نکرده است.

دولت ایران مذاکرات مختلفی را برای دریافت بدهی های این شرکت انجام داده است و تاکنون مجموعه مذاکرات انجام گرفته توسط شرکت ملی نفت ایران و وزارت امور خارجه این کشور برای تهاتر بدهی نفتی با سایر کالاها به نتیجه ای نرسیده است.

شرکت اروپایی شل پیش از افزایش تحریم ها علیه ایران، به طور متوسط روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کرد.

همزمان با افزایش تحریم های اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران، این کشور برای فروش روزانه نفت خام به این این شرکت نفتی با مشکلاتی روبرو شد و همچنین با تحریم «سوییفت» شرکت نفتی رویال داچ شل برای عمل به قراردادهای نفتی خود با ایران دچار مشکلات متعددی شده بود. میزان صادرات نفت ایران به شرکت شل به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

واکنش وزیر نفت ایران به آغاز صادرات گاز آمریکا

زنگنه درخصوص آغاز صادرات میعانات گازی آمریکا گفته است که « آغاز صادرات نفت و میعانات گازی آمریکا نه تنها در قیمت های نفت و میعانات گازی ایران بلکه بر کل بازار جهانی تاثیر گذار است.»

به تازگی آمریکا صادرات میعانات گازی را به بازراهای آسیایی همچون کره جنوبی و ژاپن آغاز کرده است. وزیر نفت ایران در اینباره گفت: «نتایج تحلیل ها نشان می دهد که این فعلا تاثیر قابل توجه ای در بازار جهانی نفت و میعانات گازی تاثیرگذار نخواهد داشت.»

از حدود دو سال قبل تاکنون با دستیابی ایالات متحده آمریکا به تکنولوژی شیل گس (استخراج گاز از ذخایر نامتعارف) قیمت های جهانی این انرژی پاک در چهار گوشه جهان رو به کاهش گذاشته است.

با این وجود دولت واشنگتن رسما از اوایل تابستان سال جاری با صدور مجوزهایی به صورت محدود صادرات میعانات گازی آمریکا به بازارهای جهانی به ویژه کره جنوبی، چین و ژاپن را آزاد اعلام کرده است.

تاکنون دو محموله میعانات گازی آمریکا به کره جنوبی و ژاپن صادر شده است، به طوری‌که شرکت میتسو از شرکت پروداکت پارتنرز و پالایشگاه جی.اس گالتکس کره جنوبی یک محموله دیگر میعانات گازی خریداری کرده است.

علاوه بر این به گزارش منابع خبری آسیایی، پالایشگاه کوسمو اویل ژاپن نیز یک محموله میعانات از آمریکا خریداری کرده است که در اواخر اوت (اواسط شهریور) بارگیری خواهد.